همایون امیرزاده خبر داد؛

ایجاد ردیف بودجه مستقل برای حمایت از حوزه ادبیات در سال 1397

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از ایجاد ردیف بودجه مستقل برای حمایت از حوزه ادبیات در سال آینده خبر داد.

به گزارش  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه روز پنج شنبه (23 آذرماه) آیین پایانی سومین دوره جایزه ادبی هنری سیلک با حضور ایران همایون امیرزاده؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسین‌پور؛ مشاور منابع و امور انسانی، سعید ابراهیمی‌راد، شهردار کاشان، علی رسول زاده؛ رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، مصطفی جوادی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، مدیر بخش فرهنگی یونسکو و جمعی از دوستداران فرهنگ در خانه عامری‌ها(کاشان) برگزار شد.

همایون امیرزاده در این مراسم با اشاره فرهنگ غنی کاشان از ضرورت حفظ میراث مکتوب سخن گفت و عنوان کرد: صیانت از ادبیات و داشته‌های ادبی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه و میراث معنوی کشور ضرورت دارد. کاشان با توجه به تمدن چندین هزارساله و تاثیرگذاری آن بر ادبیات خصوصا شعر کشور در دو سده اخیر، یکی از مناطقی است که ظرفیت بالایی در این حوزه دارد.

وی افزود: همچنین نیازمند بازآفرینی و توسعه سرمایه‌های کهن فرهنگی هستیم. واگذاری این فعالیت‌ها به بخش خصوصی و نهادهای مردمی می‌تواند زمینه را برای تحقق این امر ایجاد کند. نمونه بارز آن نیز جایزه ادبی سیلک است که در سه سال گذشته گام‌های موثری در این حوزه برداشته است و قابلیت تکثیر در دیگر مناطق کشور را نیز دارد.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از ایجاد یک ردیف بودجه مستقل برای حمایت از حوزه ادبیات در سال 1397 خبر داد و گفت: برای نخستین بار و با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه ادبیات به عنوان یک ردیف بودجه مستقل در بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. با این اقدام ساماندهی و حمایت از انجمن‌های ادبی کشور از قالب یک راهبرد به دستورالعمل اجرایی تبدیل شده است.

در ادامه این مراسم،  منیر عسگرنژاد، دبیر جایزه‌ی ادبی هنری سیلک گفت: رویکرد ویژه به ادبیات ایرانی در کنار آثار ترجمه به منظور تحرک و پویایی در حوزه‌ شعر و داستان کشور و نیز ایجاد فضای سازنده برای تبادل آرا و افکار اهل قلم، از اهداف و ضرورت‌های برگزاری این جایزه‌ مستقل است.

 وی با بیان استقبال بیشتر نویسندگان و شاعران از سومین دوره‌ این جایزه گفت: امسال بیش از 140 اثر داستانی و 180 کتاب شعر چاپ اول در سال 1395به دبیرخانه‌ جایزه ارسال شد و پس از داوری آثار ضمن ارج نهادن به تمامی کتاب‌های رسیده به دبیرخانه، سه اثر «گربه ساکن چنار» محمد بکایی، «وقتی قوها پیر می‌شوند» خدیجه شریعتی و «بگذار برسانمت» محمدرضا گودرزی  به عنوان برگزیدگان این جایزه در بخش داستان شناخته شدند. همچنین با نظر هیات داوران کتاب‌های «بر ایوان چراغی نیست» سیروس نوذری، «ایرج میرزای تو» حسن بهرامی و «گناه باران» سید محمود علوی‌نیا به عنوان برگزیدگان جایزه ادبی در حوزه شعر معرفی شدند.

عسگر نژاد درباره ترکیب هیات داوران جایزه ادبی سیلک نیز گفت: در بخش داستان، آقایان ابوتراب خسروی، کیهان خانجانی و امیرعباس مهندس و در بخش شعر، منیر عسگرنژاد، مصطفی جوادی مقدم و سید مهدی رضوی‌زاده داوری آثار را بر عهده داشتند.

همچنین در این مراسم لوح تقدیر دکتر محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیر برگزاری جایزه ادبی سیلک توسط نیکنام حسین‌پور؛ مشاور منابع و امور انسانی به خانم دکتر منیر عسگرنژاد تقدیم شد.

 بر اساس این گزارش، همچنین مشاوران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منزل استاد احمد مشجری (محبوب کاشانی) یکی از پیشکسوتان ادبیات آیینی و شعر کاشان رفتند و به پاس تلاش و همت وی تقدیر لوح تقدیری را از سوی معاون امور فرهنگی به وی تقدیم کردند. استاد احمد مشجری یکی از آخرین بازمانده‌های انجمن ادبی صباست که نزدیک به 200 سال قدمت ادبی دارد. وی در این دیدار برخی از خاطرات خود از حضور سهراب سپهری در انجمن‌های ادبی را بازگو کرد.

همچنین در ادامه هیات معاونت امور فرهنگی به منزل سید محمد صالحی؛ پژوهشگر و نویسنده کاشانی رفتند و با تقدیم لوح تقدیری از سوی معاون فرهنگی از خدمات وی در حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر کردند. سید محمد صالحی بیش از 60 عنوان کتاب درباره اهل بیت(ع) ترجمه و تدوین کرده است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار