مدیر سازمان منطقه آزاد ماکو:

منطقه آزاد ماکو دروازه‌ ورود ایران به اروپا است

فروزانی گفت: تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز در منطقه آزاد ماکو و تسهیل قوانین منطقه آزاد می‌تواند موجب شکوفایی و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این حوزه باشد.

منطقه آزاد ماکو دروازه‌ ورود ایران به اروپا استبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین فروزانی مدیر سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: دلیل اصلی تخلفات عنوان شده برای منطقه آزاد ماکو، اعتراض نماینده مجلس به این موضوع است و با وجود آنکه بازرسی نماینده‌های استانی موضوع شکایت به دیوان عدالت عالی ارجاع شده ، هم‌اکنون منتظر آن هستیم تا دیوان در این رابطه قضاوت کرده و حق را به یک از طرفین دعاوی بدهد.

 وی در ادامه افزود: احداث کارخانه پتروشیمی، بزرگترین طرح استان آذربایجان غربی است و بعد از اتمام تخصیص گاز و آب این طرح، عملیات اجرایی آغاز شده که با ایجاد اشتغال برای 1000 نفر، 2 میلیارد دلار هزینه در بر دارد.

 فروزانی تصریح کرد: قیمت نهاده‌های تمام شده این کارخانه به دلیل معافیت‌های مالیاتی و پایین بودن هزینه گاز کمتر درآمده و می‌توانیم با رقیب اصلی خود در این حوزه یعنی عربستان رقابت کنیم هرچند هنوز هزینه‌های حمل و نقل بالاست و خط آهن ایران ترکیه می‌تواند این مشکل را نیز حل کند.

 وی اضافه کرد: برای تامین آب پروژه پتروشیمی با توجه به رودخانه پر آب ارس مشکلی نداریم و سرمایه‌گذاران چینی شرایط بهتری نسبت به اروپایی‌ها در جهت شریک شدن این پروژه ارائه داده‌اند.

رییس منطقه آزاد ماکو با اشاره به آمارهای صادراتی تصریح کرد: در سال گذشته صادرات از منطقه آزاد ماکو 43 میلیون دلار در مجموع بود اما امسال به دلیل مشکلاتی بورسی که برای چند کارخانه اصلی صادر کننده به وجود آمد، به طور قطع آمار صادرات کاهش پیدا کرده و امیدواریم با به کار افتادن مجدد این کارخانه‌ها بتوانیم میزان صادرات خود را به 15 میلیون دلار برسانیم.

 فروزانی با اشاره به ضعف صنعت گردشگری در کشور بیان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌هایی همچون باند فرودگاهی مناسب و تعداد هتل پایین نتوانستیم توفیق چندانی در جهت جذب گردشگر به منطقه آزاد ماکو داشته باشیم اما آمارها نشان می‌دهد حدود 3 و نیم میلیون خودرو در سال گذشته از این منطقه تردد داشته‌اند.

به گفته وی، پایان 3 هتل در دست ساخت و بازگشایی باند دوم فرودگاهی و حل مشکلات باند یک فرودگاه منطقه آزاد ماکو می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب گردشگر به این منطقه داشته باشد.

 این مقام مسوول، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های غنی آب منطقه آزاد ماکو در جهت گسترش کشاورزی و شیلات گفت: عوارض خروج از کشور برای بومیان منطقه تاثیر منفی دارد  چرا که زندگی عده‌ای از افراد به منطقه از طریق عبور و مرور از مرزها امکان پذیر است.

 فروزانی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی عدم توسعه یافتگی مناطق آزاد در کشور، ضعف سیستم بانکی است که سرمایه‌گذاران خارجی را در این زمینه دلسرد کرده  و می‌بایست مسوولان برای سروسامان دادن به وضعیت امور بانکی کشور تدابیر جدیدی بی‌اندیشند.

 رییس منطقه آزاد ماکو در پایان افزود: تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز در منطقه آزاد ماکو و تسهیل قوانین منطقه آزاد می‌تواند موجب شکوفایی آن و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این حوزه باشد.

 انتهای پیام/

یکی از مشکلات اصلی عدم توسعه یافتگی مناطق آزاد در کشور، ضعف سیستم بانکی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار