اسداللهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

مخالفت هيئت حاكمه آمريكا با انتقال سفارت اين كشور به قدس

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد طرح انتقال سفارت به قدس را در چند مرحله اجرایی کند.

///مسعود اسد‌اللهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تصمیم ترامپ مبنی‌بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شریف اظهار کرد: از دهه‌های گذشته همواره اسرائیل این درخواست را از روسای جمهور آمریکا داشته است.

وی افزد:  با وجود اینکه روسای جمهور گذشته آمریکا ارتباط نزدیک و خوبی با اسرائیل داشتند، اما انتقال سفارت آمریکا به قدس را نپذیرفتند و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نشناختند.

اسد‌اللهی ادامه داد: انتقال سفارت آمریکا به قدس، هیچ پایه قانونی در حقوق بین‌الملل ندارد، زیرا بر اساس همان قطعنامه‌های سازمان ملل که رژیم صهیونیستی شکل گرفته، قدس هم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است و طبق آن قدس شرقی به فلسطینی‌ها تعلق دارد در حالی که ما معتقدیم قدس به طور کلی تحت اشغال رژیم صهیونیستی است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: این تصمیم رئیس جمهور آمریکا با قطعنامه‌های سازمان ملل درتعارض است و این اقدام در روابط آمریکا با کشورهای مسلمان و عرب بحران بزرگی ایجاد می‌کند، به همین دلیل روسای جمهور آمریکا از انتقال سفارت این کشور به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خودداری کردند.

وی ادامه داد: ترامپ بر خلاف سیاست‌های گذشته آمریکا اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد و قرار است سفارت آمریکا به این شهر منتقل شود.

اسد‌اللهی اضافه کرد: پس از مطرح شدن تصمیم ترامپ مبنی‌بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اجرای این طرح نیازمند بررسی و تمهیدات بیشتری است، اما به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد این طرح را در چند مرحله اجرایی کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دلیل تاخیر در اجرای انتقال سفارت آمریکا به قدس، متذکر شد: هیئت حاکمه آمریکا با این تصمیم رئیس جمهور کشورشان مخالف هستند، زیرا آنها معتقد‌ند انتقال سفارت آمریکا به قدس هزینه سنگینی به دنبال دارد.

وى خاطرنشان کرد: در گذشته ژنرال پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان در اظهار نظری جنجالی اعلام کرد، سرباز آمریکایی در عراق و افغانستان به خاطر اقدامات سرباز اسرائیلی در فلسطین کشته می‌شود؛ در واقع او معتقد بود که آمریکا تاوان جنایت‌های اسرائیل در غزه و سایر کشورها را پس می‌دهد.

اسداللهى اضافه کرد: ترامپ به شدت به دلیل پرونده‌هایی که علیه او ساخته شده تحت فشار است و گفته شده او، خانواده‌ و اعضای هیئت دولتش با روسیه در ارتباط بودند و این کشور در انتخابات آمریکا مداخله کرده به همین دلیل ترامپ خود به عنوان یکی از متهمان اصلی این پرونده تحت فشار است، لذا رئیس جمهور آمریکا برای آنکه این مشکل داخلی را تحت‌الشعاع قرار دهد دراین بازه زمانی طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را مطرح کرده است.

كارشناس مسائل خاورميانه بیان کرد: همچنین اخیرا بحث پرونده‌های فساد اخلاقی ترامپ مطرح شده، بنابراین می‌توان گفت رئیس جمهور آمریکا از لحاظ امنیتی و اخلاقی تحت فشار قرار دارد و با مطرح کردن موضوع قدس سعی دارد از میزان فشار داخلی بکاهد و خود را نجات دهد.

وى اظهار کرد: ترامپ وضعیت جهان عرب را نا به سامان می‌بیند و از طرفى عربستان سعودی هم جایى برای آرمان‌ها باقی نگذاشته و در کنار اسرائیلی‌ها قرار گرفته است لذا نتانیاهو و ترامپ تصور کردند در این شرايط می‌توانند طرح انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس را اعلام كنند.

اسداللهى با بيان اينكه به تصور آمريكا و اسرائيل با اجرای این طرح واکنشی از سوی جهان اسلام و عرب مشاهده نخواهد شد، گفت: فلسطینی‌ها در حد توان خود در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند، اخیرا هم بحث‌هایی درباره وقوع انتفاضه جدید مطرح است.

كارشناس مسائل خاورميانه افزود: اگر این انتفاضه جدید از حمايت جهان اسلام و عرب برخوردار شود قطعا ادامه پیدا خواهد کرد زیرا مردم فلسطین از آمادگی لازم در اين زمينه برخوردار هستند، اما اگر وضعيت فلسظينى ها با توطئه‌های سیاسی، رسانه‌ای، مذهبی و بحران سازی در جهان اسلام تحت‌الشعاع قرار گيرد، این قیام جدید پیشرفتی نخواهد داشت.

وى اظهار كرد: عربستانی‌ها با دامن زدن به تعصبات مذهبی، جنگ یمن، وضعیت عراق و سوریه قصد دارند بحث فلسطین را تحت‌الشعاع قرار دهند لذا در اين شرايط جهان اسلام باید تمرکز اصلی خود را بر موضوع فلسطین قرار دهد تا گروه‌های مقاومت در اين سرزمين جواب عملی به آمریکا و اسرائیل بدهند. در این صورت قطعا انتفاضه ادامه پیدا خواهد کرد و نتایج مهمی هم در پى خواهد داشت و ممکن است آمریکایی‌ها مجبور به عقب‌نشینی از این تصمیم شوند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار