ربیعی در برنامه نگاه یک مطرح کرد:

توجه ملموس به فقر و اشتغال در لایحه بودجه 97/ اولویت وزارت تعاون رسیدگی به فقر شدید غذایی است

وزیر کار گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷، به سه شاخص مهم از جمله فقر، اشتغال و وضعیت صندوق‌ها خصوصا بازنشستگان توجه شده است.

توجه ملموس به فقر و اشتغال در لایحه بودجه 97/ اولویت وزارت تعاون رسیدگی به فقر شدید غذایی استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در برنامه نگاه یک شنبه بیست‌وپنجم آذرماه با اشاره به بودجه سال 97 اظهار کرد: برای اولین بار به صورت ملموس و مشخص موضوع فقر و اشتغال در لایحه بودجه تعریف شده است.

وی افزود: در لایحه بودجه سال 97، به سه شاخص مهم از جمله فقر، اشتغال، وضعیت صندوق‌ها خصوصا بازنشستگان و صندوق فولاد توجه شده است.

ربیعی ادامه داد: متاسفانه درباره موضوع اشتغال و فقر مناقشاتی همچون ساعت کاری و یا تعیین خط فقر وجود دارد، با این حال معتقدم مهم‌تر از عدد و خط فقر، شیوه توانمندسازی فقراست که در حال بررسی آن هستیم و معیارهایی را هم برای آن در نظر گرفتیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به مفهوم فقر شدید، اضافه کرد: فقر شدید به آن معناست که اگر درآمد تمام خانواده جمع‌آوری شود، آن خانواده توان خرید مواد غذایی و پروتئینی را نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: بعد از مرحله فقر شدید، به وضعیت ابعاد فقر و فقر چندی بعدی خواهیم پرداخت. این مرحله شامل فقر سلامت و فقر زیر ساخت (از قبیل آب، برق، گاز، زیرساخت های آموزشی و...) است که برای این نوع فقر هم برنامه داریم، چرا که هنوز در برخی استان‌های کشورمان مثل سیستان و بلوچستان و کرمان با مشکل آب مواجه هستیم.

ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه در فقر آموزشی توانستیم موفق عمل کنیم، اضافه کرد: 9 میلیون نفر فقر آموزشی در کشور وجود داشت که سن آنها 50 سال به بالا بود، البته ترک تحصیلی هم در این آمار وجود داشت که وزارت کار برای همه آنها برنامه‌ای مشخص در نظر گرفته است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه درباره فقر مسکن و پیشرفت طرح مسکن مهر در دولت دوازدهم، افزود: مسکن مهر بخش عمده‌ای از انرژی دولت را به خود اختصاص داد، البته هزینه این طرح مربوط به تامین زیرساخت‌ها بود که اکنون تمرکز تعاونی‌ها به این موضوع اختصاص دارد همچنین وزارت کار، به مسکن حمایتی توجه ویژه‌ای دارد و آیین نامه آن هم به دولت ارسال شده است.

وی اظهار کرد: مشغول تعیین خطی هستیم که بتوانیم با استفاده از استانداردهای مطرح جهان، حداقل مزد افراد را تعیین کنیم به همین منظور نسبتی از حداقل مزد را در سه طبق جامعه تعریف کردیم.

ربیعی بیان کرد: در طبقه نخست، افرادی که توانمند نیستند در این حیطه قرار می‌گیرند و با پرداخت سالانه به آنها به صورت مادام‌العمر ، به عددی از 70 درصد دستمزد دست پیدا می‌کنند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: در گروه دوم مستمری بگیرانی قرار دارند که با سابقه و پرداخت‌های کم، جز بازنشستگان محسوب می‌شوند. در این مرحله به این افراد به اندازه ای پرداخت می‌شود که فاصله پرداختی به آنها با حداقل دستمزد کاهش می‌یابد. در واقع با این اقدام، یک خانواده 5 نفره حدود 600 هزار تومان دریافت می‌کنند، خوشبختانه این طرح آغاز شده و به صورت پایلوت هم اجرا شده است.

وی یادآور شد: در مرحله سوم افراد قابلیت توانمند شدن دارند، این افراد ظرف یکسال به فنی حرفه ای متصل می‌شوند و به برنامه های اشتغال خرد وزارت کار در روستاها و شهرهای کوچک می‌پیوندند.

ربیعی با تاکید بر اینکه فقر پدیده‌ای نیست که یک شبه از بین برود، متذکر شد: فقر شدید غذایی و کاهش فقر مطلق از اولویت‌های وزارت تعاون است و بدون وجود سیاست‌گذاری و چارچوبی خاص نمی‌توان با پدیده مبارزه کرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بودجه و منابع ما محدود است و باید با همین منابع، مبارزه با فقر را از لایحه‌های پایین آغاز کنیم از این رو معتقدم نخستین گام برای فقرزدایی و رفع کامل آن، شناسایی افراد نیازمند است.

وی با اشاره به شناسایی افراد نیازمند، تصریح کرد: براساس برخی شاخص‌ها، افرادی که نیازمند به دریافت یارانه نبودند حذف کردیم و در نهایت 5 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شدند. البته در این مرحله خطایی صورت گرفت و تعدادی از یارانه بگیران به اشتباه حذف شدند، لذا مجددا آنها را به چرخه دریافت یارانه بگیران اضافه کردیم.

ربیعی گفت: همچنین برخی از افراد که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیستند شناسایی شدند و طبق پیشنهاد دولت قرار است با انحلال سازمان هدفمندی یارانه ها وظایف و مسئولیت های این سازمان به صندوق رفاه واگذار شود تا وزارت تعاون بتواند مسئولیت پرداخت یارانه ها را برعهده بگیرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: معتقدم فقر از طریق هدفمندی از بین می‌رود، لذا وزارت تعاون درگاهی از نهادهای حمایتی در نظر گرفته است که با تحقیق اولیه، افراد مورد نظر و کسانی که شبیه نهادهای حمایتی هستند، تحت پوشش قرار بگیرند.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به کاهش میزان یارانه‌ها در بودجه سال ۹۷ آیا برنامه‌ای برای حذف دهک‌ها وجود دارد، گفت: چون هنوز بودجه در مجلس شورای اسلامی است و ما به تصمیم جامع نرسیده‌ایم، اما موضوع مشخص این است که افراد دهک پایین وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این که ما در دولت به دنبال از بین بردن ابعاد فقر مطلق هستیم، درباره نحوه تامین منابع مالی این کار گفت: در لایحه بودجه پیشنهاد‌هایی را داده‌ایم، اما این اطمینان را می‌دهیم که با روشی که منابع تامین شود کار را پیش می‌بریم.

وی با تاکید به این موضوع که در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه رفاهی پول وارد می‌شود، افزود: به هر میزان که بودجه‌ای وجود داشته باشد سرعت پیشرفت تند و کند می‌شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره پایدار کردن منابع گفت: روش‌های مختلفی، چون تامین از راه یارانه‌ها وجود دارد.

وی با بیان این موضوع که موضوعات فقر و حاشیه نشینی تک خطی نیست، ادامه داد: متاسفانه ما بین آسیب ها، مسائل و جرم و حتی مسائل اجتماعی و آسیب اجتماعی اختلاف قائل نیستیم؛ به عنوان مثال حاشیه نشینی مسئله اجتماعی است نه آسیب، اما می‌تواند سبب شود تا آسیب اجتماعی رخ دهد.

ربیعی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی صرفا در مناطق حاشیه نشین رخ نمی‌دهد، به طور مثال در تهران بیشترین نرخ طلاق در مناطق یک و دو بوده و یا بیشترین معتادین را در منطقه ۱۰ و ۱۲ را دیده ایم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما نمی‌توانیم که در جامعه‌ای که دائما ناامیدی تزریق می‌شود کار بزرگی انجام دهیم.

وی یکی از عوامل اعتیاد را ناامیدی عنوان کرد و گفت: امروز در وزارت‌خانه بر موضوع طلاق با قوه قضائیه همکاری می‌کنیم‌ و‌ در کنار آن بر موضوع اعتیاد و خودکشی هم خوب کار کرده‌ایم.

ربیعی افزود: در آسیب‌های اجتماعی باید بیشتر بر روی علل آن دقت و آن را حل کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره آمار آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: پنهان کردن آمار هیچ کمکی نمی‌کند؛ ما وظیفه داریم به جامعه هشدار دهیم؛ باید متوجه باشیم کتمان مسائل اجتماعی و دیده نشدن؛ مشکل را حل نمی‌کند.

وی افزود: ما نمی‌گوییم برای حل آسیب‌های اجتماعی به روش غربی عمل کنیم، اما می‌توانیم با روش‌های سنتی و دینی این کار را انجام دهیم.

 وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سال ۹۵ تعداد شاغلین ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر بود که این رقم در تابستان ۹۶ به ۲۳ میلیون و ۸۰۳ هزار نفر رسید گفت: جمعیت بیکار ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار نفر بود که این تعداد به ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر رسیده است، یعنی ۸۴۱ هزار شغل ایجاد کرده ایم.

 وی افزود: در کشور ما رشد بیشتر در حوزه‌های انرژی، فولاد، پتروشیمی و یا به عبارتی در شغل‌های گران قیمت است.

 ربیعی با اشاره به پدیده رشد فراگیر در کشور ادامه داد: دیگر نباید به رشد‌های سرمایه‌ای بزرگ متکی باشیم، لذا باید به رشد‌های خرد و متوسط توجه داشته باشیم، به طوری که اشتغال ما بر روی رشد فراگیر متمرکز شود تا بیشترین شغل را ایجاد کنیم.

 وی با اشاره به اینکه سهم اشتغال در بخش خدمات، رشد قابل توجهی پیدا کرده است عنوان کرد: منظور از خدمات، خدمات مولد است، متاسفانه از خدمات تعریف درستی در کشور نداریم، شغل کاذب به شغلی گفته می‌شود که مثلاً به جای ۸ ساعت کار یک ساعت کار صورت گرفته باشد.

 ربیعی با بیان اینکه در بخش بهداشت و درمان توانستیم اشتغال ایجاد کنیم، افزود: ۵۰۷ هزار شغل در حوزه خدمات ایجاد شده که با مدارک دانشگاهی سازگار است.

 وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۷ گفت: تبصره ۱۴ بودجه مربوط به اشتغال است، لذا بنا داریم بر روی بهبود حمل و نقل کار انجام دهیم و از سوی دیگر، در بافت‌های فرسوده می‌توان اشتغال در بخش مسکن را افزایش داد.

 وی با اشاره به سیاست‌های اشتغال تحت عنوان یارانه مزد و حق بیمه کارفرما در بودجه سال ۹۷ افزود: حمل و نقل عمومی می‌تواند به محیط زیست کمک شایانی کند و برای مردم این مسئله ملموس خواهد بود، منظور از شاخص خرد، رشد فراگیر و اشتغال فراگیر است، یارانه مزد به کارفرمایی داده می‌شود که کارگر آن کارفرما از طرف ما معرفی شده باشد.

 وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بحث مهارت‌آموزی تا چه حد موفق بوده ایم عنوان کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده در ادارات کاریابی حدود ۷۰ - ۸۰ درصد کسانی که جذب بازار کار شدند حائز مهارت بوده اند، لذا ما به مهارت فنی، کارآفرینی و مهارت ارتباط با محیط نیاز داریم به طوری که در این دولت کمیسیون‌های شورای عالی اشتغال در بحث مهارت تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه مزیت‌های اشتغال استان‌ها را دریافت کرده‌ایم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم افزود: آموزشگاه‌های سیار در حال فعال شدن هستند، اما متاسفانه امکانات فنی حرفه‌ای خیلی زیاد نیست.

 وی با اشاره به تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۷ افزود: ۲۰ هزار میلیارد برای اشتغال فراگیر در بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر یارانه ۲ درصدی با سازمان برنامه و بودجه را به پیش برده ایم که آماده و در حال ابلاغ است تا به مشاغل پرکشش اختصاص پیدا کند.

 وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه پول به طور مطلق اشتغال ایجاد نمی‌کند، گفت: البته تسهیلات مسئله اصلی تولید است و این هم نیست که بخواهیم مسئله پول را نفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه طراحی زیورآلات مشکل داشتیم گفت: یکسری از سیاست‌ها خودشان موانع ایجاد می‌کند، به طوری که انیستیتو زیورآلات ایجاد خواهیم کرد تا بتوانیم افراد ماهر را به پای کار بیاوریم. کار اشتغال روستایی به اتمام رسیده و سایت آن نیز معرفی شده است، در بحث اشتغال روستایی مشاغل را در هر منطقه شناسایی کرده ایم، مثلاً در بحث کشاورزی و باغداری خوب هستیم، اما در موضوع بسته‌بندی خوب نیستیم، لذا به مسئله بسته بندی  در مناطق مورد نظر وام داده ایم.

ربیعی افزود: درآمد بسیاری از کشور‌ها در حوزه صنایع دستی به اندازه صادرات نفت است، به طوری که بحث روستا مطرح شده و کار را در این حوزه به  پیش برده‌ایم تا بر روی مزیت روستا‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نهاد بازاریابی را ایجاد کرده ایم، اما نهاد‌های بازاریابی بین المللی تخصصی در کشور کم داریم، لذا در صنایع دستی به طور تخصصی نیاز به بازاریابی جهانی و ملی هستیم.

وی گفت: باید تعاونی‌های روستایی و شهر‌های زیر ده‌هزار نفر را احیا کنیم، زیرا بحث اجتماعات محلی در خصوص اشتغال حائز اهمیت است.

وزیر کار با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور داریم گفت: ۱۰۵ تعاونی دانش بنیان نیز در کشور شکل گرفته است که یازده میلیون نفر عضو آن هستند.

ربیعی ادامه داد: در سال ۹۲ در بخش تعاونی ۹۹ میلیون دلار صادرات داشتیم، این در حالی است که اکنون این میزان به ۲ میلیارد دلار صادرات رسیده است .

وزیر کار با اشاره به جهت‌گیری‌هایی که در خصوص تعاون وجود دارد عنوان کرد: با طرح اشتغال باید بتوانیم راحت تر کار کنیم ، کار در تعاونی‌ها را می توان به عنوان مزیت بزرگ آنها دانست.

ربیعی با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی رشد کلاسیک در ایران ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار است گفت: رشد کلاسیک ناشی از نفت ،گاز ،فولاد و پتروشیمی است، اما باید اذعان داشت که شغل فقط فولاد ،معدن، پتروشیمی، نفت و گاز نیست بلکه می‌توان در حوزه‌های گردشگری، هتلداری ،خدمات و سایر موارد اشتغال ایجاد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ۲۰ هزار میلیارد برای اشتغال فراگیر رقم بسیار خوبی است، لذا جهت‌گیری ها خوب است و امیدواریم تحقق پیدا کند.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: راه فقرزدایی با توانمندسازی اشتغال ممکن است و ما باید بتوانیم مشارکت مردم را در این رابطه داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار