رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد:

بی‌توجهی به نیازسنجی پزوهش‌ها نشانه‌ عملکرد ضعیف مدیران

رهبر گفت: پژوهش‌های ما واقع بینانه و مطابق با نیاز نیست و این نشانه عملکرد ضعیف ما در مدیریت پژوهش است.

سه شنبه؛ آغاز توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی وزارت بهداشتبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم كه امروز در جمع نورانی و علمی شما سروران گرامی حضور پیدا كرده‌ام، به طور حتم این گردهمایی نتایج خوب و کاربردی در پی دارد، به دلیل اهمیت زیاد آسیب شناسی در حوزه علم و فناوری و پژوهشی ابتدای صحبت‌هایم را به این موضوع اختصاص می‌دهم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اولین و مهم‌ترین مشكل و چالش در حوزه علم و فناوری و پژوهشی در مدیریت دانش است كه در سطوح مختلف قرار می‌گیرد بخشی از آن به مسئولان و بخش عمده‌اش به خودم برمیگردد.

وی گفت: ما در سطح ملی یک الگوی مدیریت علمی و پژوهش در مراكز علمی و پژوهشی مناسب نداریم همچنین رویكرد نظام‌مند و سیستماتیک در تعیین و تبیین نیازمندی ها نداریم زیرا راهبردهای مشخصی تعریف نكردیم ، این الگوها را اطلاع رسانی نکردیم  و نشر ندادیم.

رهبر با اشاره به اینكه سالانه در كشور هزاران مقاله دكترا و 10 ها هزار پایان نامه ارشد دفاع می‌شود، گفت:  سوالی مطرح می‌شود که چند درصد از این مقاله‌ها بر اساس نیاز تنظیم و نوشته شده است؟ متاسفانه عملکرد ما در مدیریت پژوهش ضعیف است. گلایه ما از فاصله بین پژوهش و عمل  است. بسیاری از پژوهش‌های ما واقع بینانه و مطابق با نیاز نیست.

وی گفت: ایران از لحاظ تولید علم در رتبه ١٦ دنیا قرار دارد اما در داخل کشور از این ظرفیت استفاده بهینه‌ای نشد.

رهبر گفت: دائم از ضرورت ارتباط دانشگاه با صنعت صحبت می‌کنیم. مدیران اجرایی اعتقادی به دانش پژوهشی ندارند و از آن استفاده نمی‌کنند. به طور مثال سالانه وارداتی ٨٠ میلیارد دلاری داریم. به جرات می‌توانم بگویم قیمت همه خریدهای خارجی ما حداقل ٢٠ درصد   نسبت به قیمت های جهان بالاتر است در اینجا  نیاز به یک ساختار ایجاد می‌شود تا مشکل را تشخیص دهد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در دانشگاه و مراكز تحقیقاتی جایگاهی برای پژوهش نداریم، در اكثر دانشگاه‌های جهان اساتید داخل اتاقشان در انتظار معرفی دانشجو ارشد و دكترا از طریق كنكور نیستند. آنها بر اساس نیاز سنجی دانشجوهای کارآمد را انتخاب می‌کنند، تشکیل تیم می‌دهند تا آن مسئله را حل كنند. در كشور چند درصد اساتید این زمینه را فراهم كردند و ما چقدر كمكشان كردیم؟

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار