موبایل و تبلت را کی به فرزندمان معرفی کنیم؟

کارشناسان از والدین می‌خواهند تا در تجربه کودکان خود هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی به ویژه در سنین پایین مشارکت داشته باشند. هدف از این اقدام مواجهه متعادل است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تلفن همراه هوشمند دستگاهی پیشرفته و قدرتمند مجهز به سیستم عامل محسوب شده که امکاناتی مانند مکالمه، ارسال پیامک و ایمیل، جستجو در اینترنت و تماشای ویدئو و عکس را برای کاربر خود فراهم می‌کند. تبلت‌ها نیز تقریبا توانایی انجام هر آنچه که با لپ‌تاپ صورت می‌گیرد را در قالبی کوچک‌تر و قابل حمل‌تر با استفاده از نمایشگرهای لمسی خود فراهم می‌کنند. در نتیجه اگر قصد دارید تا مسئولیت یکی از این فناوری‌های محبوب را به فرزند خود بسپارید، می‌توانید نکاتی را که در ادامه این مطلب پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا به آنها اشاره کرده است را مد نظر قرار دهید.


بیشتر بخوانید: مضرات بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی برای کودکان


تا سن پیش دبستانی صبر کنید

 این مساله که کودکان نوپا به فشار دکمه و تماشای فیلم علاقمند هستند، بهانه خوبی برای آمادگی آنها در استفاده از ابزارک‌های دیجیتال مانند رایانه یا تلفن همراه هوشمند محسوب نمی‌شود. بنابر توصیه کارشناسان، حداقل تا پیش از سن پیش دبستانی نباید وسایل این چنینی را در اختیار فرزند خود قرار دهید.

والدین کودکان خود را راهنمایی کنند

کارشناسان از والدین می‌خواهند تا در تجربه کودکان خود هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی به ویژه در سنین پایین مشارکت داشته باشند. هدف از این اقدام مواجهه متعادل است. والدین باید نمایشگرهای رسانه‌ای را در نقاطی از خانه قرار دهند که استفاده کودکان از آنها به خوبی زیر نظارت قرار داشته باشد. بر همین اساس، تلویزیون و رایانه باید خارج از اتاق خواب کودک قرار بگیرند.

محدود کردن زمان استفاده از نمایشگرها

با افزایش سن کودکان می توانید آزادی بیشتری در اختیار آنها قرار دهید. می‌توانید با استفاده از یک الگو و به صورت تدریجی این امکان را برای فرزند خود فراهم کنید تا مدت زمان بیشتری از وسیله خود استفاده کند. البته این به شرطی است که توانایی انجام آن را نشان داده باشد. همچنین، باید خطر بیماری‌ها و مشکلات چشمی به واسطه استفاده بیش از حد از نمایشگرها را در نظر بگیرید.

اهمیت محتوا را در نظر بگیرید

هنگامی که یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت را برای فرزند خود خریداری می‌کنید، محتوای کودک پسند قابل توجهی نیز در اختیار شما خواهد بود. از این رو، انتخاب محتوا و پیام مناسب با سن کودک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آن چه که کودکان تماشا می‌کنند و یا بازی‌هایی که انجام می‌دهند بسیار مهم هستند. بر همین اساس، توصیه می‌شود تا والدین تمایز بین محتوای آموزشی و سرگرمی را فرا بگیرند. ایده خوب دیگر در این زمینه مشاهده دامنه سنی مناسب برای استفاده از نرم افزارها و برنامک‌ها است.

برای کاربران سیستم‌های عامل iOS و اندروید برنامک‌های بسیار زیادی در اپ استور و پلی استور در زمینه‌های مختلف مانند آموزش ریاضی، مبدل‌ها، جغرافیا، آموزش موسیقی و یا هنر وجود دارند. همچنین، بازی‌ها و فعالیت‌های تعاملی بسیاری برای تلفن‌های همراه وجود دارند که به موضوعات درسی نپرداخته، اما استفاده از آنها چیزی فراتر از سرگرمی را برای کودکان به ارمغان می‌آورد.

بازی‌ها و فعالیت‌هایی که کودکان را به تفکر وا می‌دارند مانند بازی حافظه، معماها و یا مهارت‌های پرورشی مانند نگهداری از حیوانات خانگی دیجیتال و مهارت‌های خلاقانه مانند نقاشی و ساخت موسیقی انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای هستند.

خاصیت آموزشی موبایل و تبلت

برای کودکانی که در سن مدرسه قرار دارند، یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت می تواند لایه‌های یادگیری بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد. این لایه‌ها در بسیاری موارد فراتر از کلاس‌های سنتی یا کتاب هستند. این قبیل ابزارک‌های دیجیتال محبوب فرصت‌های بسیاری را برای دانش آموزان به منظور دسترسی به محتوا و تعامل با برنامه‌های درسی فراهم می‌کنند. در حقیقت، تلفن همراه هوشمند و یا تبلت دانش آموزان را به دنیایی ماورای دیوارهای آجری کلاس متصل کرده و امکان دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات را فراهم می‌کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

از چه زمانی موبایل و تبلت را به فرزندمان معرفی کنیم؟

برچسب ها: کودکان ، سلامت ، اینترنت ، تبلت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.