معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مطرح کرد:

تخصیص 14 میلیارد تومان به فعالیت‌های فن آورانه دانشگاه آزاد اسلامی

شیخ زین‌الدین از اختصاص بودجه 14 میلیارد تومانی به فعالیت‌های فن آورانه دانشگاه آزاد خبر داد.

تخصیص  14 میلیارد تومان به فعالیت‌های فن آورانه دانشگاه آزاد اسلامیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از راهبردهای اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، توسعه علم و فناوری و توجه به نیروی انسانی است و خوشبختانه توانسته‌ایم در این دو عرصه، رویکرد قابل قبولی داشته باشیم.

دستاوردهای چشمگیر ایران در تولید داروهای جدید

وی با بیان اینکه حوزه پژوهش و فناوری از دوره نمایش عبور کرده است، اظهار داشت: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما توانسته‌اند توانمندی‌های خود را در فناوری‌های جدید و تکنولوژی روز دنیا همچون نانو و بیو به خوبی اثبات کنند و در زمینه تولید داروهای جدید مبتنی بر بیوتکنولوژی دستاوردهای چشمگیری داشته‌ایم.

شیخ زین‌الدین با بیان اینکه مسئله اصلی در حوزه نوآوری و تجاری‌سازی، «بازار محصولات دانش بنیان» است، گفت:‌ با توجه به اینکه بودجه و برنامه‌های اقتصادی کشور براساس فروش نفت تدوین می‌شود، مشکلی که وجود دارد در فرآیند ورود محصولات فناورانه به بازار است چرا که سال‌ها به دنبال تجهیزات و به دنبال آن دانش فنی از کشورهای پیشرفته بودیم.

ضروروت ورود تولیدات داخلی به بازارهای بین المللی

وی افزود: بسیاری از تجهیزاتی که محققان برای تولید به آن حوزه ورود می‌کنند، هزینه تحقیقاتی بالایی دارد و بازار داخلی نیازمند پاسخگویی به آن نیست و باید برای فروش این محصولات و سوددهی بیشتر به بازارهای بین‌المللی ورود کنیم.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه به طور میانگین سالانه 80هزار میلیارد دلار صرف واردات می‌شود، گفت: 7درصد از این مبلغ، صرف واردات تکنولوژی‌های برتر می‌شود که البته بخش عمده آن فناوری متوسط (Mid Tech) است که خوشبختانه فناوران ایرانی در این بخش نقطه قوت‌های بسیاری دارند و اگر 40هزار میلیارد دلار از هزینه ای که صرف واردات می‌شود را در داخل مصرف کنیم، مشکل اشتغال رشته‌های مهندسی حل خواهد شد.

شیخ زین‌الدین تصریح کرد: امروز هیچ فسادی بدتر از این نیست که در شرایطی که می توانیم از محصولات داخلی استفاده کنیم یا در طرح‌هایی که با مشارکت طرف خارجی انجام می‌شود، حداکثر استفاده را از توان داخلی داشته باشیم از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم.

ریاست‌جمهوری هیچ تفاوتی میان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی قائل نیست

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هیچ تفاوتی میان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی قائل نیست، گفت:‌ ما برای حمایت و تجاری‌سازی یکی از محصولات دانشگاه آزاد اسلامی که خودروی کوئیک واحد قزوین است، ‌مجبور شدیم قانون راهنمایی و رانندگی را تغییر دهیم چرا که اگر این اتفاق نمی افتاد، این خودرو باید به ترمز ABS، کمربندی ایمنی و دیگر استانداردهای لازم مجهز می‌شد.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با توجه به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد و تقویت مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان، گفت: بنده به یاد دارم سال 87 زمانی که مرکز رشد واحد نجف آباد ایجاد شد، در یک سال حدود 40 شرکت دانش بنیان در این مرکز راه‌اندازی شد که در این مدت 3 شرکت درآمد بالای یک میلیارد تومان داشته‌اند که تجربه بسیار موفقی بوده است.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه‌های کشور گفت: تا چند سال گذشته هیچ مرکز نوآوری در دانشگاه وجود نداشت که با ایجاد این مراکز توانستیم از استارت‌آپ‌های خدماتی حمایت کنیم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وجود نقاط مثبت و منفی که در استارت‌آپ‌ها وجود دارد، وظیفه خود می‌داند از جریان‌های به وجود آمده حمایت کند.

شیخ زین الدین از معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها خواست به هسته‌های فن‌آور و شرکت‌های دانش بنیان کمک کنند تا بتوانند ایده و محصولات خود را تولید کرده و تجاری‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در 3 سال گذشته با اختصاص 14 میلیارد تومان، از فعالیت‌های فن آورانه دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کرده است، گفت: به نظر ما هم این مبلغ کفاف حمایت از طرح‌های فن آورانه و دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی را نمی‌دهد اما موضوعی که باید به آن توجه داشت، تقویت مدل شرکت‌های دانش بنیان و به فروش رساندن محصولات تجاری‌سازی شده است تا از این طریق بتوانیم کمبود منابع را تأمین کنیم.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای حمایت از محصولات دانش بنیان گفت: قانون رفع موانع تولید و ارائه گواهی محصول و گواهی انطباق از سوی سازمان ملی استاندارد، ازجمله تسهیلات قانونی است که با پیگیری‌های این معاونت برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان ایجاد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار