هافینگتن‌پست: هیچ اتفاق نظری میان اعضای ۱+۵ درباره ایران وجود ندارد/ اروپا از گروه‌های تروریستی ضدایرانی فاصله بگیرد

هافینگتن‌پست در تحلیلی با اشاره به اقدامات ضدایرانی آمریکا نوشت میان واشنگتن و اروپایی‌ها درباره نحوه برخورد با تهران هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی آمریکایی هافینگتن پست  در تحلیلی نوشت: در هفته‌ای که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنان سنجیده‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران بیان کردند، توصیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از این توافق به عنوان «توافق بد» برای جامعه جهانی معنایی ندارد جز این که وی برای درک چگونگی حصول این توافق و محتویات آن هیچ تلاشی نکرده است. سیاست وی بر مبنای خروج از این توافق و امضای یک توافق بهتر است؛ اما هیچ حرفی درباره این که یک توافق جدید چگونه حاصل خواهد شد، به میان نیاورده است.

در دوازدهم دسامبر، شصت روز فرصت (ترامپ) به کنگره برای رای دادن درباره اعمال مجدد تحریم‌های ایران به پایان رسید. تحلیلگران سیاست خارجی، توئیت‌های ترامپ را در زمینه سیاست خارجی «بلوف و هیاهو» توصیف کردند که هدف آن منحرف کردن توجه‌ها از هر چیزی است که وی مجبور به پاسخ دادن به آن‌ها است. تصمیم ترام‍پ برای تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در ماه اکتبر تردید‌هایی را ایجاد کرد که مناسب یک رهبر نبود و ضعف آمریکا را در معرض دید همگان قرار داد.

این مسئله موجب شد تا اتحادیه اروپا از فرصت استفاده کند. اتحادیه اروپا در حمایت از توافق هسته‌ای کاملا متحد است. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تعهد الزام‌آور و نقطه آغازی برای همه طرف‌ها است تا از آن نقطه پرداختن به مسائل مهم دیگر را آغاز کنند.

در ادامه این تحلیل آمده است: در حال حاضر، هیچ اتفاق نظری میان اعضای گروه پنج به علاوه یک درباره چگونگی برخورد با ایران وجود ندارد. اتهام ثابت نشده نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، درباره این که ایران به حوثی‌ها (نیرو‌های مردمی انصارالله) در یمن موشک بالستیک داده است ممکن است آمریکا و عربستان را تحریک کرده باشد، اما موضع روسیه این است که مسائل موشکی هرگز بخشی از برجام نبوده است.

در حالی که آن‌ها با اروپا و آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای توافق کرده‌اند، کمک نظامی روسیه به اسد، رئیس جمهور سوریه، در کنار ایران با مواضع اروپا و آمریکا در تضاد است. چین نیز از روابط تجاری خوبی با اتحادیه اروپا و ایران برخوردار است و بعید است که بخواهد این توازن به هم بریزد.

اتحادیه اروپا معتقد است مسئله هسته‌ای حل و فصل شده است. ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند است و تحت نظارت سخت آژانس بین‎المللی انرژی اتمی نمی‌تواند این توافق را نقض کند. به همین دلیل، ایده پاره کردن توافقی که حصول آن ۱۲ سال طول کشیده غیرمنطقی و احمقانه است. این مسئله اعتبار آژانس را در زمانی که به وجود آن در بحران‌های دیگر در آینده به خصوص درباره کره شمالی نیاز است، تضعیف خواهد کرد.

هافینگتن پست در ادامه نوشت: زمانی که آمریکا به مداخله ایران در درگیری‌های منطقه‌ای اعتراض می‌کند، نادیده گرفتن نقش آمریکا در درگیری‌های عراق، سوریه، یمن و اسرائیل نشان‌دهنده صداقت نداشتن سخنگو‌های آمریکاست. سیاستمداران اروپایی شجاع‌تر و صادق‌تر هستند. کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای آن که در تعاملات خود با ایران معتبر و موثر باشند، باید از هرگونه مسامحه یا حمایت از گروه‌های تروریستی مانند مجاهدین خلق (گروهک منافقین) مریم رجوی که خواستار تغییر رژیم ایران شده است، فاصله بگیرند.

این اعتماد به نفس تازه ایجاد شده در اروپا در تضاد مستقیم -و شاید از پیامدهای- سیاست ناکارآمد و پرهرج و مرج دولت ترام‍پ است. اقدامات ترامپ با نداشتن یک سیاست واقعی در قبال ایران بسیار مخرب است. در عوض، اتحادیه اروپا موضع روشنی دارد.

انتهای پیام/

گزارش هافینگتن‌پست درباره توافق نداشتن طرف‌های برجام درباره نحوه رفتار با ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار