باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

مالیات بر ارزش افزوده باید از سینما حذف شود؟

مالیات بر ارزش افزوده در سینما، از جمله مواردی است که برخی سینماگران موافق وجود آن هستند و برخی بر لزوم حذف آن تاکید دارند.

آیا مالیات بر ارزش افزوده باید از سینما حذف شود؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در همه دنیا یک هنر - صنعت است. هنری که علاوه بر تاثیرگذاری فرهنگی، پولساز هم هست. اما این هنر در کشور ما با چالش‌هایی روبروست.

سینمای ایران، مثل همه جای دنیا تولیدات فراوانی دارد، اما سودآوری لازم را نه. بسیاری از فیلم‌های ایرانی کیفیت و جذابیت لازم را برای جذب مخاطب ندارند و نمی‌توانند در گیشه موفق باشند. در این میان عده‌ای معتقدند باید به سینمای ایران و مخاطبان آن، یارانه سینما تعلق بگیرد و اخد مالیات بر ارزش افزوده در این عرصه نه تنها کمکی به پیشرفت آن نمی‌کند، بلکه به ضرر سینمای کشور هم خواهد بود.

در همین ارتباط، با دو تن از تهیه‌کنندگان سینمای کشورمان درباره قانون معافیت مالیات بر ارزش افزوده در سینما و تبعات آن گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید؛

 

حذف هر نوع مالیات به سینما کمک می‌کند

محمد احمدی تهیه‌کننده سینما، در خصوص مالیات بر ارزش افزوده در سینما و تبعات آن، به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سینما کالای فرهنگی است و تاثیرگذاری بالایی در هر جامعه‌ای دارد. این عرصه در کشور ما با مشکلات زیادی روبروست. پس حذف هر نوع مالیاتی به آن کمک خواهد کرد و بهتر خواهد بود. اما متاسفانه یارانه که نمی‌دهند هیچ، مالیات هم می‌گیرند!

وی افزود: سینمای ما آن‌چنان پردرآمد نیست و مردم هم عادت به سینما رفتن در سطح گسترده ندارند. پس تشویق به سینما رفتن آن ها باید در اولویت باشد و یکی از مشوق‌ها می تواند معافیت مالیات بر ارزش افزوده باشد.

وی ادامه داد: هرچه رفتن به سینما راحت‌تر و آسان‌تر صورت بگیرد، قطعاً با بازخورد بهتری روبرو خواهیم شد و برای سینماگران و مخاطبان مفید خواهد بود.

 

چگینی: موافق حذف مالیات برارزش افزوده در سینما هستم

محسن چگینی تهیه‌کننده سینما،  درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده در سینما و خروجی آن، به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سالانه حدود صد فیلم در سینمای ایران تولید می‌شود و از این تعداد، ده یا پانزده اثر پول بارگشت سرمایه دارند. از این میان هم حدود هشت فیلم به سوددهی می‌رسند. پس مالیات بر ارزش افزوده باعث ضرر می‌شود؛ چون سینما در ایران صنعت پولسازی نیست که بخواهد به سمت پرداخت مالیات هم برود.

وی افزود: آمارهای تولید و فروش فیلم‌های سینمایی بسیار مشهود و معلوم است و پنهان کاری ندارد. اگر به هزینه‌ها و درآمدهای تولید نگاه کنیم، خواهیم دید اعمال مالیات بر ارزش افزوده جز ضرر بیشتر خروجی دیگری برای سینما ندارد.

این تهیه‌کننده اذعان داشت: با این تفاسیر صد در صد موافق حذف مالیات بر ارزش افزوده در سینما هستم و امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا چرخ سینما بهتر و بیشتر بچرخد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.