جیوه و سرب چگونه وارد بدن می‌شوند؟

عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه جیوه و سرب از راه‌های گوناگون ممکن است وارد بدن افراد شوند در خصوص عوارض این فلزها بر بدن توضیحاتی را ارایه داد.

عوارض وحشتناک وجود فلزات در بدنبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: آلودگی های منابع غذایی از زمان داشت، کاشت و برداشت، نگهداری حمل و توزیع همچنین در زمان فرآوری و مصرف در گستره گیتی هشدار دهنده است و از این رو چندی پیش تر سازمان بهداشت جهانی توجه به ایمنی در تولید و نگه‌داری مواد غذایی را از مزرعه تا سفره به تمامی کشور ها توصیه کرده است.

وی افزود: متاسفانه عدم رعایت استاندارهای تولید و فرآوری مواد غذایی در مواردی باعث بروز آلودگی‌ها و ایجاد بیماری در بدن می‌شوند. بطور مثال سرب در ظروف فلزی نگهداری مواد غذایی، برخی قوطی های کنسرو، سیگار و شیر حیواناتی که در مناطق آلوده تغذیه می‌کنند می‌توانند وارد بدن ما شوند.

این متخصص تغذیه در خصوص عوارض سرب در بدن توضیح داد: این فلز سمی، انعطاف رگ‌ها را کم و باعث بی‌نظمی در ضربان قلب می‌شود و افراد را در معرض پرفشاری خون قرار می‌دهد.

به گفته مظهری کاهش ضریب هوشی، بیش‌فعالی کودکان، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی نیز از جمله علائم افزایش سرب در بدن بشمار می‌روند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ویتامین C و مکمل‌های آن به دفع سرب کمک زیادی می‌کند توضیح داد: منابع حاوی کلسیم، از جمله لبنیات، کلم بروکلی، ماهی کیلکا و ساردین و سبزیجات برای کاهش آثار سوء سرب مفید است.

وی در ادامه با اشاره به خطرات فلز جیوه در بدن اظهار داشت: در میان تمامی انواع فلزات سنگین، جیوه خطرات و علائم بیشتری دارد. این فلز در آفت کش‌ها و به خصوص ماهی‌های دریاهای آلوده، وجود داشته و از این طریق به بدن منتقل می‌شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران ادامه داد: جیوه با ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌های قرمز خون باعث تضعیف اکسیژن رسانی می‌شود همچنین از آنجا که این فلزها در بافت‌های مغز رسوب می‌کنند باعث بروز افسردگی و سر درد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: 10 حمام مختلف برای پاکسازی و سم زدایی بدن+تصاویر 


این متخصص تغذیه تصریح کرد: این فلز سمی می‌تواند موجب تشدید بیماری MS شود و اگر جنین از طریق مادر در معرض آن قرار گیرد، عوارضی چون فلج مغزی، عقب افتادگی ذهنی و نقایص مادرزادی را ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان توصیه کرد: ویتامین E و سلنیوم از جمله مواد خنثی کننده آثار سمی جیوه هستند، مغزهای آجیلی، حبوبات، زرده تخم مرغ، سبزیجات حاوی برگ سبز تیره و گوجه فرنگی نیز شامل ریزمغذی‌هایی برای اجتناب از مسمومیت از طریق جیوه بشمار می‌روند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

عوارض وحشتناک وجود فلزات در بدن

برچسب ها: مواد غذایی ، سرب ، جیوه ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار