در گفت‌و‌گوی ویژه خبری مطرح شد؛

عاشوری: ۶۱ درصد رشد ترانزیت ریلی داشته‌ایم/علوی:به دلیل فرسودگی ناوگان جاده‌ها شرایط مناسبی نداریم

بایدهای توسعه ترانزیت در اقتصاد در گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

گفتگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفتگوی ویژه خبری امشب خبری با موضوع بایدهای توسعه ترانزیت در اقتصاد و با حضور شهرام آدم نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، آنوش رحام کارشناسی ارشد حمل و نقل لجستیک، سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس و حسین عاشوری عضو هیئت مدیره راه‌آهن و رئیس کارگروه ترانزیت برگزار شد.

 آدم نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل کاهش شدید ترانزیت در سال‌های بین ۹۲ تا ۹۴ چیست گفت: ترانزیت به معنای عبور کالاهایی است که مقصد و مبدا آن در کشور  پروتکل های خاصی دارد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته ترانزیت در بخش لجستیکی بهتر شده و وزارت راه و شهرسازی تلاش بیشتری کرده است اما در حوزه توزیع کالا به درستی اقدام نشده و باید انبوه سازی کالا را با مکان یابی بهتر انجام دهیم.

در ادامه رحام گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور این است که ترانزیت را به عنوان یک صنعت سودآور و درآمد غیر نفتی در نظر نمی‌گیریم.

وی تاکید کرد: در دنیا حمل و نقل پیشران تجارت است و ترانزیت یکی از مدهای حمل و نقل و صادرات محسوب می شود، متاسفانه شرایط ترانزیت در کشورمان در مقایسه با کشورهایی مانند قطر روسیه و ترکیه عقب است.

کارشناسی ارشد حمل و نقل اظهار کرد: در کشورهایی که هدف رشد اقتصادی ۸ درصد را دارند باید خدمات بازرگانی را انجام دهند.

علوی عضو کمیسیون عمران در ادامه کشورمان را به دلیل داشتن موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک یک منطقه استثنایی دانست و گفت: کشورهای دنیا در بحث ترانزیت روی ما حساب باز کرده اند اما به دلیل فرسودگی ناوگان جاده ها شرایط مناسبی نداریم.

وی ادامه داد: هر سال ناوگان هوایی و زمینی فرسوده تر می شوند و شرایطی که از ترانزیت انتظار داریم، پاسخگو نیست.

عضو کمیسیون عمران بیان کرد: البته نوع مدیریت حمل و نقل بسیار مهم است که موجب شده اکنون این نتیجه را در بخش ترانزیت داشته باشیم.

عاشوری عضو هیئت مدیره راه‌آهن و رئیس کارگروه ترانزیت گفت: از سال ۸۵ تا ۹۲ ترانزیت به دلیل تحریم ها روند کاهشی داشته است اما اکنون روبه رو شده بوده و تاکنون ۶۱ درصد رشد ترانزیت ریلی داشته ایم .

وی تاکید کرد : چشم انداز ظرفیت حمل و نقل ریلی تا سال ۱۴۰۰، ۵ میلیون تن است که اکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن طی شش ماه امسال حمل و نقل ریلی داشته ایم.

عضو هیئت مدیره راه‌آهن و رئیس کارگروه ترانزیت با بیان اینکه ما با هدف سال ۱۴۰۰ فاصله داریم، گفت: بحث اعتماد سازی با صاحبان بار و آماده سازی زیرساخت و اتصال به راه‌آهن در دیگر کشور‌ها باید به درستی اجرا شود همچنین تکمیل حلقه‌ها و زنجیره‌ها می‌توانند به ترانزیت عبوری از کشور کمک کند.

رحام در ادامه بخش با اشاره به اینکه شاخص Lpi ۲۰۱۶ در برخی موارد مانند ترخیص کالا در بنادر پیشرفت داشته است، افزود: ترانزیت در کشور کاهش داشته است و آن هم به دلیل نداشتن نگاه قوی به بحث لجستیک است.

کارشناسی ارشد حمل و نقل و لجستیک تاکید کرد: ترانزیت یک بازارسازی و بازاریابی دارد، در بنادر شاهد تصدی‌گری دولت هستیم که موجب کندی در فعالیت ترانزیتی می‌شود البته مباحثی مانند بحث قاچاق کالا هم بر روی کند شدن روند ترانزیت تاثیر داشته است.

آدم نژاد با بیان اینکه معتقدم توسعه در کشور باید بتواند به نیاز‌های مردمش پاسخ دهد، گفت: ابتدا باید کشور بتواند پاسخ سوال‌هایی در مورد ترانزیت را بدهد مانند پاسخ به خاستگاه سوالات صاحبان کالا در مورد زمان و کرایه و ثبات اقتصادی.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تاکید کرد: کرایه شش ماه را به عنوان یک عدد ارائه می‌دهیم، اما نمی‌توانیم یک پکیج در حمل و نقل ترکیبی را اعلام کنیم و این به عنوان یک نیاز باید به صاحبان کالا پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر اینکه تصدی گری در بخش حمل و نقل جاده‌ای تقریبا به صورت غیر دولتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بروکراسی در کشورمان کاملا وجود دارد و دستگاه‌های متعددی هم در این حوزه فعالیت می‌کنند دستگاه‌ها هم از منظر مأموریت خود به بحث ترانزیت می‌پردازند.

آدم نژاد تصریح کرد: متاسفانه نگاه ما به ترانزیت به صورت یک موضوع مستقیم وسود ده نیست و باید به آن به عنوان عاملی برای اشتغال و توسعه اقتصادی نگاه کنیم. 

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه حدود ۸۵ درصد ناوگان حمل و نقل در کشور به صورت خود مالکی بوده و انتظام درستی ندارد، افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید حدود ۱۳۰۰۰ کیلومتر راه آهن طی برنامه اجرا می‌شد اما به دلیل کمبود بودجه به جای ۱۵۰۰ کیلومتر در سال تنها ۱۵۰ کیلومتر در سال ساخته شد. 

علوی اظهار کرد: کمبود منابع و نابسامانی در مدیریت، این شرایط را در ناوگان کشورمان به وجود آورده و موجب شده تا حمل و نقل در حوزه کاری خود حرکتی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا حمل بار و مسافر بر عهده خطوط ریلی است؛ گفت: ۸۷% ظرفیت حمل بار و مسافر در روسیه به وسیله‌ی خطوط ریلی انجام می‌شود اما در کشور ما ۹۰ درصد جابجایی‌ها در خطوط جاده‌ای صورت می‌گیرد.

آدم نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه با زیر ساخت‌های موجود ظرفیت انجام ۵۰ میلیون تن ترانزیت را داریم، اظهار داشت: مشکلات نرم افزار در حوزه ترانزیت بیشتر از زیرساخت‌ها است.

 وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۸ درصد ناوگان ترکیه خود مالک است، عنوان کرد: در کشور ما نظام ناوگان داخلی مازاد بر عرضه دارد، نزدیک ۹۰ هزار ماشین با عمر بالای ۲۵ سال داریم.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به بحث صرفه جویی سوخت و افزایش بهره وری گفت: با ارائه طرح جامع ترانزیت مشکلی حل نمی‌شود، نزدیک دو دهه در کشور است که در خصوص ترانزیت مطالعه و کار‌های صورت گرفته است اما در مرحله اجرا با مشکل مواجه هستیم و لذا باید اذعان داشت که طرح جامع ترانزیت مشکلات را برطرف نمی‌کند.

آدم نژاد با بیان اینکه همه دستگاه‌های دخیل تا اول خرداد به سامانه متمرکز بارنامه الکترونیک متصل خواهند شد، تصریح کرد: سامانه انبار‌ها راه اندازی شده و از سوی دیگر داده‌های ثبتی و مکانیزه نیز صورت گرفته است، برای نوسازی ۶۵ هزار ناوگان حمل و نقل قرارداد منعقد کرده ایم.

 وی با اشاره به اینکه برای تغییر روش‌های مالی و تامین منابع مالی باید تغییرات اساسی صورت گیرد، افزود: باید به روش‌های درستی در جذب سرمایه‌گذاری دست پیدا کنیم، تغییر منابع مالی نگاه را به سمت بخش خصوصی افزایش می‌دهد.

آدم نژاد با اشاره به اینکه ۳۰ هزار در کشور کامیون داریم و عمده‌ترین مشکل ما بحث عدم تعادل در عرضه و تقاضا است، اظهار داشت: مازاد عرضه کامیون را نمی‌توان ذخیره کرد، نرخ حمل بار توافقی است وقتی مازاد عرضه داریم مردم نرخ پایین ارائه می‌دهند.

سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مشکل اساسی ما در نداشتن طرح جامع ترانزیت است، افزود: مدیریت‌های متعدد سبب نابسامانی در وضعیت موجود شده است، مدیریت در این حوزه باید متمرکز باشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل قانون تصویب شده و منتظر آیین‌نامه اجرایی این قانون هستیم، گفت: بحث سخت و زیان آور بودن شغل رانندگان احتمالا با اصلاحاتی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

علوی با اشاره به اینکه تعدد مراکز تصمیم گیری به بحث ترانزیت آسیب وارد می‌کند، گفت: ترکیه از نظر طول ریل ۱۲ کیلومتر خطوط ریلی دارد، ولی ما دو کیلومتر خطوط ریلی داریم لذا ما از نظر چگالی نسبت به این کشور عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی باید طرح جامع را به کمیسیون عمران مجلس ارائه بدهند، اما هنوز شاهد ارائه این طرح نیستیم، افزود: طرح جامع ترانزیت نقشه راه را به ما می‌گوید که چه کار باید انجام دهیم.

رحام کارشناس حمل ونقل و لجستیک در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه مشکل اصلی کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت این است که به ترانزیت به عنوان یک صنعت پیشران نگاه نمی‌کنیم، بیان کرد: بسیاری از سرمایه گذاری‌ها در حاشیه تصمیمات دولت دچار تزلزل می‌شود.

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد جهش ترانزیت در کشور نیستیم؛ اظهار داشت: متاسفانه به سمت بازار‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نرفته ایم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل در همه جای دنیا ایجاد صلح و تجارت می‌کنند؛ افزود: بخش خصوصی باید وارد فضای کسب و کار شود، در ایران نیازمند اصلاح ساختار هستیم.

 حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن و رئیس کار گروه ترانزیت در ادامه این گفتگو بیان کرد: برای بهبود وضعیت ترانزیت در حوزه ریلی نیازمند حمایت سیاسی از سوی وزارت امور خارجه هستیم.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار