فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب درباره وحدت حوزه و دانشگاه

در این گزارش فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری را به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه می‌خوانید.

یییبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرازهایی از بيانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در ديدار با دانشجويان به مناسبت سالروز «وحدت حوزه و دانشگاه» را در این گزارش می خوانید.

 بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار دانشجویان، به مناسبت «روز وحدت حوزه و دانشگاه» در ۲۴ آذر سال ۱۳۷۲

موضوع دانشگاه، به خودى خود یک موضوع مهم است؛ همچنان‌که موضوع حوزه‌ى علمیه هم، به خودى خود یک موضوع اساسى و مهم است. وقتى ما «وحدت حوزه و دانشگاه» را عنوان مى‌کنیم، بدیهى است مقصود این نیست که این دو را در عالم واقعیّت به یک چیز تبدیل کنیم. زیرا اگرچه در گذشته، در حوزه‌هاى علمیه، همان دروسى خوانده مى‌شد که امروز در دانشگاه‌ها خوانده مى‌شود، اما اگر فرض کنیم آن دروس حوزه‌هاى علمیه، همان پیشرفتى را که تا امروز کرده است، مى‌کرد، باز امروز باید به مقتضاى تخصّص و تشعُّب، هر گروه کار و درس خودش را دنبال کند. پس، مقصود این نیست. مبادا بعضى همین موضوعِ به این روشنى و وضوح را ندیده بگیرند و درباره‌ى غلط بودن شعار وحدت حوزه و دانشگاه قلمفرسایى کنند.

سخنرانی در جمع طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان دانشگاهها، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در ۲۸ آذر سال ۱۳۶۹

وحدت حوزه و دانشگاه که امام به عنوان یک شعار مطرح کردند، اغلب از واقعیت تلخی در جامعه‌ی ما و یا همه‌ی جوامع اسلامی منشأ می‌گرفت که آن واقعیت تلخ، ساخته و پرداخته‌ی مستقیم و حساب‌شده‌ی دست استعمار بود. آن واقعیت این بود که وقتی استعمارگران، نقشه‌های فتوحات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود را طراحی می‌کردند، به یک مانع عمده برخورد کردند و آن، اعتقادات دینی ملت‌ها بود.
البته اعتقادات دینی، همه‌جا مزاحم تجاوزطلبی استعمارگران نیست. آن دین تحریف‌شده، دینی که ساخته‌ی دست قدرت‌ها باشد، به‌طور طبیعی با قدرت‌ها معارضه‌یی ندارد. اسلام مصداق تام و تمام آن دینی بود که با حمله و یورش همه‌جانبه و متجاوزانه‌ی دول استعماری به مناطق اسلامی، حقیقتا معارضه می‌کرد. استعمارگران در مطالعات خودشان، این را فهمیدند.

دیدار جمع زیادی از طلاب و دانشجویان با رهبر انقلاب در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۷۳

ترکیب این دو نهاد علمی، ترکیبی است که اگر به درستی، زوایای معنای رمزی آن شناخته شود، برای کشور و آینده خوب است و برای دشمنان و نیروهای مهاجم کینه ورز خارجی و ایادی آن‌ها بسیار تلخ و گزنده است.

مقام معظم رهبری در این دیدار که به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در حسینیه امام خمینی (س) صورت گرفت، با رد برخی از تعابیر نادرست از وحدت حوزه و دانشگاه که پذیرش صد در صد یکی از این دو نهاد در دیگر را مطرح می‌کند، تصریح فرمودند: این برداشت ساده‌ای از قضیه مهم و پیچیده وحدت حوزه و دانشگاه است. مقصود این است که این دو نهاد با تبادل روشها، یکدیگر را کامل کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم استفاده حوزه و دانشگاه از روشهای علمی جدید و سنتی و نیز افکار دیگران تأکید کردند، ما در استفاده از فکر و اندیشه و تجربه بیگانگان معتقد به گزینش هستیم ولی آن‌ها نیز دست به گزینش می‌زنند و تکنولوژی پیشرفته و علومی که ما را به پیشرفت می‌رساند، برای ما ممنوع می‌سازند.

دیدار دانشجویان و اساتید مراکز آموزش عالی و طلاب مدارس علوم دینی در ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۷۲

حضرت آیت الله خامنه‌ای وحدت حوزه و دانشگاه را برای سعادت و خوشبختی مردم در دنیا و آخرت ضروری و مهم توصیف کردند و فرمودند: نظام‌های ساخته و پرداخته فرهنگ غرب در بخش ابزار و وسایل زندگی پیشرفت‌های علمی زیادی بدست آورده‌اند، اما از نظر جهت‌گیری و بینش صحیح انسانی عقب مانده هستند و آکنده شدن دنیا از ظلم و جور نیز از همین امر ناشی می‌شود بنابراین چنین پیشرفتی برای بشر مضر است و اوضاع حاکم بر جهان امروز نشان می‌دهد که بال معنویت انسانیت شکسته است.

رهبر انقلاب اسلامی منحصر دانستن اسلام را به مسائل روحی و معنوی فرضیه‌ای مردود و یک انحراف توصیف کردند و فرمودند: اسلام انزوای از دنیا و زندگی را به روشنی رد کرده است و اگر جامعه‌ای تنها به جنبه‌های معنوی بپردازد و از پیشرفت‌ها و نوآوری‌های علمی و پرورش انسانهای دانشمند غفلت کند، خود را از داشتن یک بال سعادت محروم کرده است.

مقام معظم رهبری سلطه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استعمارگران را بر ایران در دوران گذشته حاصل حذف دین و طرد اهل دین و علمای دین از محیط دانشگاه‌ها دانستند و فرمودند: بیگانه کردن محیطهای دانشگاهی با دین، هدف و برنامه‌ای بسیار روشن و زیرکانه بود، زیرا اگر دین در دانشگاه نباشد کسانی که در چنین فضایی پرورش می‌یابند، سردمداران اداره زندگی مردم خواهند بود و به سهولت جامعه را به سمت بی دینی سوق خواهند داد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت وحدت و برقراری ارتباطات عاطفی میان حوزه و دانشگاه را خاطر نشان ساختند و افزودند: مفهوم از این وحدت و همکاری کامل کردن ملت و کشور ایران و حرکت در دو خط موازی و برای یک هدف مشترک است. دانشگاههای ما باید محیط دینی باشند و دانشجویان متدین باید احساس کنند که فضای عمومی دانشگاه به آن‌ها کمک می‌کند.

دیدار جمعی از اساتید، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه‌های علمیه کشور ۸ آذر ۱۳۸۶

حضرت آیت الله خامنه‌ای تحول در حوزه‌های علمیه را ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم تحول در شیوه‌های آموزشی، پژوهشی، متون درسی حوزه‌های علمیه و همچنین اعطای مدرک مستقل حوزه ای، افزودند: همه این امور برای تحول لازم است، اما باید به گونه‌ای مدیریت شوند که تحول در جهت صحیح باشد و حوزه‌های علمیه از آفات مدرک گرایی، و یا کاهش سطح علمی و دانایی در امان بمانند.

ایشان مدیریت کارآمد را برای تحول بسیار ضروری دانستند و با تأکید بر انجام برخی اصلاحات به منظور تکمیل مدیریت حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کردند: مهمترین کار در حوزه‌های علمیه سیاستگذاری است که شورایعالی حوزه علمیه باید ضمن توجه بیش از پیش به سیاستگذاری، با بهره گیری از دیدگاه‌ها و نظرات فضلا و بدنه کارشناسی قوی موجود در حوزه ها، چشم انداز آینده حوزه‌های علمیه را با توجه به شتاب تحولات و پیشرفت علمی جهان تدوین کند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص نهاد مدیریت در حوزه علمیه را بسیار با اهمیت دانستند و افزودند: یکی از نیاز‌های حوزه‌های علمیه، بهره گیری از یک شورای برنامه ریزی آگاه به شیوه‌های علمی و نوین برنامه ریزی است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار