برای اولین بار از راه آهن جنوب شرق صورت گرفت:

صادرات خرمای سیستان‌و‌بلوچستان به پاکستان با قطار

مدیر کل راه آهن جنوب شرق از توسعه حمل و نقل ریلی بین المللی در این منطقه با پاکستان خبر داد و گفت:: برای اولین بار خرمای بلوچستان از طریق راه آهن به پاکستان صادر شده است.

صادرات خرمای سیستان‌و‌بلوچستان به پاکستان با قطاربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مجید ارجونی مدیر کل راه آهن جنوب شرق درباره عملکرد راه آهن جنوب شرق کشور و صادرات کالا‌های از استان سیستان و بلوچستان افرود: ۳ کالای اصلی استان گندم، نفت و گاز و گاز است و راه آهن وظیفه تامین گندم، بخشی از نفت وگاز استان و گاز استان را به عهده دارد.

ارجونی تاکید کرد: گاز و گندم تنها از طریق راه آهن برای این استان حمل می‌شود و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه دخالتی ندارد و تنها آن‌ها در حمل نفت و گاز به استان مشارکت می‌کنند.

مدیر کل راه آهن جنوب شرق با اشاره به اینکه، از طریق راه آهن ارتباطات خوبی با کشور پاکستان داریم، تصریح کرد: بتازگی در این ارتباط بازاریابی‌های گسترده‌ای را انجام داده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که خرمای بلوچستان را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه اولین بخش این محصول با رایزنی‌ها انجام شده و برای اولین بار در تاریخ راه آهن به سمت پاکستان ارسال شده است، اظهار داشت: تلاش ما این است که راه آهن را در این مسیر فعال سازیم.

ارجونی با یادآوری اینکه ایران در گذشته از طریق راه آهن به پاکستان سیمان و گوگرد صادر می‌کرد گفت:: صادرات سیمان به این طریق ادامه دارد، اما جابجایی گوگرد به دو شکل صادراتی و ترانزیتی انجام می‌شود.

وی افزود: ترانزیت این محصول از سمت آسیای میانه بخصوص ازبکستان به کویته پاکستان انجام می‌شود و در بخش صادراتی نیز ما از خانگیران مشهد گوگرد را به پاکستان می‌رسانیم.

مدیر کل راه آهن جنوب شرق با بیان اینکه در حال حاضر در نظر داریم که انتقال بار میوه را انجام دهیم اظهار داشت: پرتقال را از سمت پاکستان به سمت قرقیزستان می‌آوریم که امیدواریم انتقال اولین بخش آن یک ماه دیگر شروع شود.

ارجونی در ادامه افزود: این اقدام با کانتینر‌های یخچال دار صورت می‌گیرد و در بازگشت از پاکستان علاوه بر میوه، برنج پاکستانی نیز وارد استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

وی در تشریح عملکرد راه آهن جنوب شرق در زمینه افزایش بار گفت: در بخش بار‌های بین المللی، اگر بخواهیم واردات بار از پاکستان را با سال گذشته مقایسه کنیم تا تاریخ ۲ آذرماه، ۷ درصد، در بخش ورود واگن و ۵ درصد در تناژ رشد داشته ایم. همچنین در صادرات بین الملل، درواگن ۱۲۹ درصد و در تناژبار ۱۱۹ درصد پیشرفت کرده ایم.

ارجونی اضافه کرد: در بخش ترانزیت که حمل بار از سرخس صورت می‌گیرد، ۷۶ درصد در واگن، ۷۵ درصد در تناژ افزایش داشته ایم. در ترانزیت نیز از سمت زاهدان به میرجاوه در تعداد واگن ۲۷۸ درصد و در تناژ ۲۵۰ درصد رشد کرده ایم.

مدیر کل راه آهن جنوب شرق با بیان اینکه بطور کلی از ابتدای سال ۹۵ تا ۲۰ آذر ماه سال گذشته، ۵۲ قطار‌ها در مسیر پاکستان رفت و آمد کرده است، افزود: این درحالی است که امسال تا ۲۰ آذرماه، ۸۸ قطار در این مسیر سیر کرده که این حاکی از افزایش ۶۹ درصدی رام قطاراست.

وی همچنین در خصوص عملکرد راه آهن جنوب شرق در بخش مسافر اظهار داشت: در ۸ ماه سال گذشته ۹۷ هزار و ۶۹۴ مسافر را جابجا کرده ایم و که این رقم در ۸ ماهه امسال به ۱۱۸ هزارو ۸۹۸ مسافر رسیده و نشان از افزایش ۲۲ درصدی آمار‌ها در این بخش دارد.

ارجونی با اشاره به اینکه در بخش داخلی شاهد رشد ۷۹ درصدی رام قطار بوده ایم، تصریح کرد: این به آن معنا است که در ۸ ماهه سال گذشته، ۴۶۶ قطار و در ۸ ماهه امسال، ۸۳۵ قطار در این استان تردد کرده اند.

وی در مورد افزایش تردد در تعداد واگن خودروبر نیز خاطر نشان کرد: در ۸ ماهه ۹۵، ۳۰۹ واگن خودرو بر تردد داشتند که این آماردر سال جاری به ۳۹۱ واگن خودرو بر رسیده است و از رشد ۲۷ درصدی حکایت دارد.

ارجونی همچنین در مورد تردد واگن‌های توشه در این مسیر نیز گفت:: طی ۸ ماه سال ۹۵، تعداد ۸۲ واگن رفت و آمد داشتند که این تعداد در ۸ ماهه سال ۹۶ به ۱۳۴ واگن و ۶۳ درصد رشد افزایش یافته است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق در رابطه با میزان رضایتمندی مسافرین در سال ۹۵ نیز افزود: میزان رضایتمندی مسافران ۶۳.۳ درصد بوده که امسال به ۷۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده که نشانه رشد ۷.۵ درصدی در این بخش است.

ارجونی با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی شرکت راه آهن از راه آهن جنوب شرق خواسته است که در سال جاری میزان ۱۶۰ هزار و ۶۶۹ تن بار داخلی را حمل کند، تصریح کرد: این درحالی است که راه آهن جنوب شرق تا ۲۱ آذر امسال ۱۷۸ هزار و ۱۸۳ تن حمل بار داخلی داشته و ۱۱۱ درصد افزایش حمل بار را تجربه کرده است.

وی افزود: این امر نه تنها به معنای تکمیل برنامه است بلکه نشان می‌دهد که این منطقه ۱۱ درصد بالاتر از برنامه ابلاغی راه آهن عمل کرده است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق در پایان با بیان اینکه در بخش تن کیلومتر مرزی توانسته ایم تا کنون ۲۶ درصد برنامه را محقق کنیم، گفت:: درموضوع بارگیری نیز ۱۰ درصد برنامه را جامه عمل پوشانده ایم که دلیل این میزان کم، وجود قرارداد‌های راه آهن با شرکت‌های حمل و نقل بار است.

وی تصریح کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و کاهش آن، برخی از پیمانکاران و تجار از بحث بارگیری صرف نظر و منتظر هستند تا این نوسانات آرام و تعادل به بازار برگردد. با این وجود ما پیگیری‌های مختلفی را برای بارگیری انجام داده ایم تا سریعتر کار‌ها انجام شود.

انتهای پیام/ع

 صادرات خرما به پاکستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار