با مصرف روزانه سیر 100 سال عمر کنید + اینفوگرافی

محققان در تحقیقات خود ثابت کردند که سیر خواص فوق العادهای در درمان سرماخوردگی، کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا و پیشگیری از روند پیری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ سیر گیاهی از تیره‌ آلیوم (پیاز) محسوب میشود و از راسته مارچوبه‌سانان از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان و سرده والک است.

این گیاه مفید و مغذی،  علفی و دائمی است که ساقه آن گاهی تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز رشد می کند، قسمت زیر زمینی سیر متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ تکه است که در غشاهای نازک و ظریفی به رنگ خاکستری مایل به سفید محبوس هستند.

برگ‌های سیر باریک و نواری شکل بوده و به رنگ سبز تیره و گل های آن کوچک و صورتی رنگ است که به شکل یک چتر در انتهای ساقه رشد می کنند،  سیر گیاهی غنی از انواع ویتامین ها و موادمغذی چون فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌های B2 ، B1 و B3 است.

این گیاه با پیاز، موسیر، و تره‌فرنگی شباهت های بسیاری دارد، سیر در بسیاری از مناطق دنیا رشد می‌کند و به دلیل بوی مطبوع و  قوی و طعم منحصر به فرد به  عنوان یک چاشنی در آشپزی استفاده می شود و محبوبیت زیادی دارد، با وجود این‌، از قدیم کاربرد اصلی این گیاه در مصارف دارویی و خواص آن بوده است، بر اساس شواهد و اسناد تاریخی مصری‌ها، بابلی‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها و چینی‌ها  از سیر به عنوان یک دارو استفاده می کردند.

به هر قطعه‌کوچک سیر، حبه گفته می‌شود. در هر بوته‌ به طور تقریبی حدود ۱۰ تا ۲۰ حبه وجود دارد. بر اساس یافته های محققان، خواص سیر برای سلامت بدن به منظور وجود ترکیبات گوگردی است که با خردشدن، له یا جویدن سیر به‌وجود می‌آیند، سیر دارای ترکیبی به نام آلیسین است که بوی سیر نیز به دلیل وجود این ماده است؛ آلیسین در دستگاه گوارش جذب و وارد بدن می‌شود  و تاثیرات مثبت بسیاری بر سلامت بدن می گذارد.

سیر بسیار مفید، مغذی و کم کالری است و با مصرف ان ۴۲ کالری، ۸/۱ گرم پروتئین و ۹ گرم کربوهیدرات وارد بدن می شود، این گیاه مفید سرشار از ویتامین C ،  B6 و منگنز بوده و مقادیر زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

سرماخوردگی را با سیر از پای درآورید

بر اساس مطالعه‌ای که محققان در طول ۱۲ هفته‌ بر روی جامعه آماری بزرگی انجام دادند دریافتند که مصرف روزانه‌ سیر به‌ عنوان یک مکمل خوراکی، در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است و کسانی که از این ماده غذایی استفاده کرده بودند  ۶۳‌درصد در کنترل سرماخوردگی موفق بودند، همچنین مدت زمانی که علائم سرماخوردگی به‌طور متوسط در بدن طول می کشد در تحقیقات  ۵ روز در نظر گرفته شده بود که نشان داده شد مبتلایان به سرماخوردگی که از سیر استفاده کرده بودند، مدت زمان بروز  علائم به ۱.۵ روز  تقلیل یافته بود و کاهشی ۷۰‌درصدی به دنبال داشت.

سیر، قرص فشار طبیعی

امروزه بیماری‌های قلبی‌وعروقی به خصوص حمله و سکته قلبی به عنوان نخستین علت مرگ و میر در دنیا و ایران شناخته می شوند و در واقع بزرگ‌ترین قاتل‌های دنیا هستند، فشارخون بالا یکی از علل بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و قلبی است،  محققان در مطالعات خود دریافتند که سیر به‌عنوان یک مکمل خوراکی می تواند در درمان فشارخون بالا بسیار موثر باشد.

 با سیر به جنگ آلزایمر بروید

رادیکال‌های آزاد در تسریع روند پیری و بروز برخی بیماری‌ها چون آلزایمر نقش دارند، سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، بر اساس تحقیقات دانشمندان، دوز بالای سیر به‌عنوان مکمل غذایی، موجب افزایش آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود افزون بر این در افراد مبتلا به فشارخون بالا نیز با مصرف سیر، استرس اکسیداتیو (غلبه‌ رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی) کاهش چشمگیری دارد.

سیر بخورید، عمر طولانی داشته باشید

شاید امکان اثبات تاثیر خواص سیر بر روی افزایش طول عمرممکن نباشد اما به دلیل اینکه این ماده غذایی مفید در کاهش عوامل خطر چون فشارخون و کندی روند پیری تاثیر دارد،  پس می تواند در افزایش طول عمر بشر نقش داشته‌ باشد افزون بر این  سیر مانند یک آنتی بیوتیک قوی در مبارزه با بیماری‌های عفونی عمل می کند.

مضرات آلودگی هوا را با سیر از خود دور کنید

بر اساس مطالعات، ترکیبات گوگردی که در سیر وجود دارند در دوزهای بالا می توانند اعضای بدن را از آسیب های ناشی از فلزات سنگین سمی محافظت کنند؛ در واقع این ترکیبات سیر در سم زدایی بدن از فلزات سنگین بسیار تاثیرگذار هستند، مطالعه ای بر روی کارکنان کارخانه‌ باتری ماشین (این افراد در معرض سرب بالا قرار دارند) در طول ۴ هفته‌ انجام شد، در این مطالعه به کارکنان به طور روزانه سیر داده شد و محققان دریافتند که سیر سرب خون را تا ۱۹‌درصد کاهش می‌دهد افزون بر این بسیاری علائم  از ناشی از آلودگی هوا مانند سردرد و فشارخون که در اثر مسمومیت با سرب اتفاق می افتد، با مصرف سیر از بین می رود.

 سیر + اینفوگرافی

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، سیر ، سلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیداحمد
۰۳:۳۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعدازخوردن سیر کمی جعفرتازه دردهان نگهارید ارا بجوید چندسال است هرروز دوحعبه سیر می خورم بااستفاده جفعری مشکل بوی دهان ندترم
Iran (Islamic Republic of)
سید قربانعلی نبوی
۰۸:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
سلام .من هر روزصبح ناشتا یه حبه سیر نگینی میکنم و میخورم با دو لیوان آب ولرم ..بعدش کمی سبزی میخورم (ریحون.. نعناع یا...) بوی بد دهان ندارم چون اینواز اطرافیانم پرسیدم....خیلی موثر برای سرما خوردگی و البته فشار خون ..هست و قطعا فایده های بیشتری داره که من نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۳:۴۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
سیر خیلی عالی ولی ناشتا مرگ ومیر دست خداست
Iran (Islamic Republic of)
کورش
۰۹:۲۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خداییش من ازسیرخیلی استفاده میکنم هیچ غذایی آرامبخش ترازسیرهرگزپیدانمیشودبرای لاغری واقعاخیلی خیلی عالی است امااینیکه میگن عمرراطولانی میکنددرست نیست چون که بایدبه اندازه یک پزشک تقذیه تجربه وعلم وآگاهی داشته باشی ودرواقع عملکرد خوبی وشناخت خوبی ازنوع ویتامینهاودرک نیازروزانه خودتان داشته باشیدخداهم کمک کنداونوقت عمرطولانی اتفاق می افتد والاسیرهرگزبه تنهایی کاری ازش ساخته نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
سیر عالیه.عالی
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۳۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
نگاه به ژنتیک و وراثت بکن که چقدر عمر کردن .سیر خوب هست خوردنش اما اینکه عمر 100سال می کند چندان علمی نیست باید انواع غذاهای خوب خورد تا ویتامین بدن ومقاومت در مقابل بیماریها قوی شود این موجب افزایش طولانی عمر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
سیر خیلی خوبه اونا که میگن تو شمال میخورن چرا میمیرن چون تو شمال فقط سیر نمیخورن شمالیا تا ترشی سر سفره نباشه غذا نمیخورن اون سرکه و سیگار و مواد مخدر و غذاهای چربی که میخورن باعث سرطان میشه . شاید اگه سیر نمیخوردن زودتر میمیردن
Germany
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
بله خوردن سیر عمر را زیاد میکنه
Germany
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
بله خوردن سیر عمر را زیاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
اکثر مردم که از مصرف سیر اجتناب میکنند به خاطر بوی نامطبوع ان هست که در میان مردم میپیچد وقتی حرف میزنیم من هر وقت میخوام مصرف کنم سعی میکنم میان مردم نباشم که ابرویه ادم نرود
United States of America
انسیه
۱۵:۵۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
دایی من هر هفته سیر می خورد . بعد 3 ماه سرطان گرفت و فوت کردند. اینم خواص سیر . عمر کوتاه و مرگ بی دردسر
Iran (Islamic Republic of)
شعبان مهرورز
۱۴:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
در همن شمال کشور خودمان قریب به اتفاق مردم در تمام عمر خود سیر را به اشکال مختلف و بمیزان زیاد و روزانه مصرف میکنند، چرا صد سال عمر نمیکنند؟ و چرا در این منطقه کشور ما ابتلا به سرطان معده و مری از همه جای کشور بیشتر است و در دنیا نیز جزو مناطق هیپر اندمیک است. پس کجاست این خواص ضد سرطانی و معجزات سیر...
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۲۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
بله 100 سال عمر میکنید ولی مردم دنیا را از بوی گند میکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
بهله عمر زیاد بشه که چی بشود اونوقت ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
یارانه بگیری دیگه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
استفاده از سیر برای روزهایی که هوا الوده هست خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
من بابا بزرگ هرروز سیر می خورو تو ۶۰سالگی مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
اون حتما با پوستش میخورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
بسیار عالی بود خیلی مطالب خوبی بود یعنی اینقدر مفید هس با تشکر
آخرین اخبار