لاریجانی در ششمین همایش نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری:

قانون‌نویسی باید بر اساس اقتضائات جدید کشور باشد/ آمریکا و برخی کشورهای دیگر به دنبال ضربه زدن به منافع ما هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:رفتار آمریکا و برخی کشورهای دیگر به نحوی است که به دنبال ضربه زدن به منافع ما هستند.

لاریجانیبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که صبح امروز (دوشنبه، 27 آذر ماه) در تالار مدرس بهارستان برگزار شد، با بیان اینکه قانونگذاری خوب باید متکی بر پژوهش‌ باشد، گفت: امروز در موقعیتی قرار داریم که اقتضائات جدیدی در کشور وجود داشته و باید متناسب با آن قانونگذاری را کمی تغییر داد.

وی تصریح کرد:‌ مرکز پژوهش‌ها باید با دیگر مراکز علمی کشور مرتبط بوده و از ظرفیت آ‌نها استفاده کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی باید شرایط بین‌المللی را مدنظر قرار داد، اظهار کرد: رفتار آمریکا و برخی کشورها در منطقه به نحوی بوده که به دنبال ضربه زدن به منافع کشورمان هستند و هر از گاهی در مجلس ملی‌شان و همچنین تمهیدات بین المللی مشکلاتی را در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران به وجود می‌‌آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی درونی کشور هم یکی از دیگر موضوعات مهم است، گفت: متأسفانه چالش‌های بسیاری در کشور وجود دارد که برخی از آنها مزمن و مربوط به چندین دوره است، این چالش‌ها به طوری در هم تنیده شده که باید در حوزه گسترده‌تری مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: موضوع بودجه هم یکی دیگر از مشکلاتی است که مرکز پژوهش‌ها باید به طور جدی آن را مورد توجه قرار دهد، منابع تهیه شده از نفت، مالیات و... در بودجه حدود 300 هزار میلیارد تومان به زور می‌شود که بودجه جاری هم تقریبا همین میزان است.

لاریجانی با بیان اینکه برای موارد عمرانی کشور چه باید کرد، افزود: از دهه 70 تا سال 83 از حساب ذخیره کمبود منابع عمرانی جبران می‌شد بعد از آن حساب ذخیره تعیین تکلیف شد که دولت شرکت‌ها را بر اساس اصل 44 می‌فروخت و ارتزاق می‌کرد و بعد از ‌آن هم شروع به اوراق فروشی کرد و متأسفانه این اوراق فروشی بدهی‌ها را برای سال آینده بیشتر کرده و گره بزرگی به وجود آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:‌ بدنه اجرایی کشور وسیع بوده لذا توانایی آن برای بودجه مناسب نیست و تمامی دستگاه‌ها این مشکلات را دارند، آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، بازنشستگان و... درگیر مشکلاتی هستند و بودجه کفاف آنها را نمی‌دهد.

لاریجانی افزود: دولت در بودجه سال 97 برای بازنشستگان رقمی را به دلیل آن که صندوق‌های بازنشستگی آمادگی و استعداد پرداخت به آنها را ندارند، قرار داده است و این روند هر سال رو به صعود است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید چگونگی بررسی این مسائل را به خوبی رصد کرده و فقط نسبت به تأمین نیازها حساس باشد، گفت: مرکز پژوهش‌ها باید حوزه سیاست خارجی را با توجه به رفتار آمریکایی‌ها در خلق اقدامات جدید مورد رصد جدی قرار داده و یک آنالیز نسبت به رفتار آنها داشته باشند تا راهکار مناسب ارائه کنند.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس باید با کمک سایر دستگاه‌ها یک برداشت جدیدی از این روند را به مجلس ارائه کنند.

لاریجانی با بیان اینکه ارزیابی ما نسبت به بحث تروریسم در منطقه و رفتار آمریکا و برخی کشورها در منطقه کوتاه مدت نیست، بیان کرد: باید یک افق میان مدت با رصد دقیق برای کشور در نظر بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوزه مسائل اقتصادی کشور هم گفت: ‌اگر بخواهیم مسئولیت شناسانه به کشور نگاه کنیم باید حاصل فعالیت‌های ما حل مشکلات کشور باشد لذا مشکلات اقتصادی باید به صورت جدی بررسی شود، حداقل 15 چالش بزرگ از حدود 38 چالش شناسایی شده است. 

وی تأکید کرد: باید مشکلات را خوب بفهمیم و راهکار برای آن ارائه کنیم و در صورت تأخیر در این گونه اقدامات با مشکلات بزرگتری در آینده مواجه می‌شویم.

لاریجانی اظهار کرد: با همین منابع موجود می‌توانیم برخی از این مشکلات را حل کنیم، مرکز پژوهش‌ها در برخی امور برنامه ریزی کرده و مطالبی را هم به مجلس ارائه کرده است البته در ابتدای راه هستیم و این مرکز باید از دیگر دستگاه‌ها استفاده کرده و راهکارهای مناسب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون برنامه تکالیفی را برای کشور در حوزه دولت، سه قوه و... مشخص کرده که باید در زمان بودجه‌ریزی محقق شود،‌ بیان کرد:‌ مرکز پژوهش‌ها باید راه این مسیر را مشخص کند تا اگر حتی دولت در بودجه این مسائل را مورد توجه قرار نداد مرکز پژوهش‌ها آن را مشخص کند.

وی تأکید کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید 15 درصد نیروی استخدامی در کشور کاهش یابد اما این موضوع در لایحه بودجه سال 97 دیده نشده است.

لاریجانی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها باید این مسائل را بررسی کند زیرا اگر به این گونه مسائل دقت نشود در نهایت تنها 15 درصد از برنامه ششم اجرا خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بارها گفته‌ام مسئولان کشور باید برخی امور را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارند، گفت: منابع کشور ضیق بوده و باید بسیاری از امور اصلاح شود تا در شرایط کشور بهبود حاصل شود.

وی اظهار کرد: کمبود منابع بودجه عمرانی را می‌توان برای یک سال از اوراق تأمین کرد اما این کار برای هر سال تنها یک دولت فرومانده را به وجود می‌آورد، لذا باید اصلاحاتی در این روند انجام شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دولت باید چابک شود، گفت: متأسفانه با این روند کنونی این هدف حاصل نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها جزواتی را در تحلیل مشکلات کشور ارائه می کند که بسیار خوب، عالمانه و مفید است و گاهی هم پیشنهاداتی را مطرح می‌کند که البته باید این پیشنهادات عملیاتی شود.

وی تأکید کرد:‌ اهمیت فهم مسیر کمتر از خود آن موضوع نیست، به طور مثال مرکز پژوهش‌ها موضوع تأمین اجتماعی را بررسی می‌کند اما باید این بررسی‌ها به نحوی باشد که فلان تصمیمات در دولت و مجلس گرفته نشود لذا مرکز پژوهش‌ها باید راه را شفاف سازی کند تا تصمیم گیری‌ها راحت انجام شود.

لاریجانی با بیان اینکه اگر از ظرفیت‌های خوب کشور درست استفاده شود، نتیجه خوبی هم به دست می‌آید، اظهار کرد: ما هنوز دچار رکود هستیم و رونقی ایجاد نشده است لذا باید به رونق بخش پولی کمک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید برای مدتی بخش درآمدی مانند مالیات تحت فشار باشد اما رونق ایجاد می‌کند، برای ایجاد رونق در کنار فشارها باید مشکلات تولیدکنندگان به درستی درک شود.

وی بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس باید جلساتی را با بخش خصوصی برای بررسی مشکلات آنها در حوزه بانکی، بیمه، صادرات و... برگزار کند زیرا تا زمانی که تولید و صادرات فعال نشود ثروتی برای کشور ایجاد نخواهد شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اهداف متعالی داشته و در این چهل سال گام‌های خوبی برداشته‌ است، گفت: ضعف در بخش اقتصادی درون‌زاست، اقتصاد باید زاینده و ثروت زا باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده از منابع نفتی زاینده نیست همان طور که بسیاری از کشورها بدون منابع نفتی دارای ثروت هستند لذا باید نقص‌های خود را بشناسیم تا پیش برویم.

وی با بیان اینکه بخش تولید هنوز دچار مشکلاتی است، ادامه داد: باید برای خروج از این مشکلات راه مشخص شود، قانونگذار باید به این بخش کمک کند متأسفانه هنوز در نظام بودجه ریزی کشور دچار رتق و فتق امور هستیم که نیاز به تغییر مسیر دارد.

لاریجانی در پایان تأکید کرد: این تغییر مسیر هنوز قابل مشاهده نیست و مرکز پژوهش‌های مجلس باید این مسائل را مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام/ 

برای مشاهده تصاویر این همایش اینجا کلیک کنید. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار