کشاورز زاده در جمع خبرنگاران:

ظریف به آمریکای جنوبی سفر می‌کند/اموالی که در کانادا حکم به مصادره‌شان داده شده دیپلماتیک نبودند

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه از سفر وزیر امور خارجه کشورمان در سال جدید میلادی به آمریکای جنوبی خبر داد.

ظریف به آمریکای جنوبی سفر می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد کشاورز زاده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظریف در سال جدید میلادی به آمریکای جنوبی سفر می‌کند.


حکم صادر شده علیه شهروند ایرانی- کانادایی را مردود می‌دانیم

وی درباره حکم دادگاهی در نیویورک علیه شهروند ایرانی-کانادایی به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، گفت: ما تحریم‌ها را قبول نداریم و آنها را ظالمانه می‌دانیم و حکم صادر شده علیه شهروند ایرانی- کانادایی را مردود می‌دانیم، چرا که اصل خود تحریم‌ها را قبول نداریم و به لحاظ قانونی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

سفر هیئت کارشناسی ایران به کانادا بعد از تعطیلات سال نو میلادی 

کشاورز زاده در ادامه افزود: هیئت کارشناسی ایران بعد از تعطیلات سال نو میلادی به کانادا سفر می‌کند. تاکنون پنج دور مذاکرات کارشناسی در سطح مدیرکل بین ایران و کانادا برگزار شده که آخرین دور در تهران بوده است.

وی تصریح کرد: در حال برنامه ريزی هستيم كه بعد از سال نو ميلادی سفر هيئت ايرانی در سطح مديركل انجام شود.

كشاورز زاده با اشاره به ابراز تمايل طرف كانادایی برای از سرگيری مناسبات ديپلماتيك با ايران، بیان كرد: آنها علاقه‌مند هستند كار انجام شود و ما نيز اين چنين هستيم. يكسری مسائل فنی وجود دارد كه طرف كانادايی بايد حل كند از جمله مشخص شدن محل سفارت آنها و ... .

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه  تأکید کرد: عمان حافظ منافع ما در کاناداست و ایتالیا حافظ منافع کانادا در تهران است.

اموالی که در کانادا حکم به مصادره‌شان داده شده دیپلماتیک نبودند

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت اموال بلوکه شده ایران در کانادا و آخرین پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ایران در این ارتباط، گفت: ما به حکم صادره اعتراض کردیم و تیمی از وکلا در حال پیگیری این اعتراض هستند.

کشاورز زاده افزود: همان‌طور که می‌دانید سال 2012 دولت کانادا مصونیت ما را لغو کرد. ما نیز عمل متقابل انجام دادیم و این مصونیت را لغو کردیم ولی اموال دیپلماتیک ما دارای مصونیت هستند و اموالی که حکم به مصادره آنها داده شده است، اموال دیپلماتیک نبودند. حکم دادگاه صادر شده ولی اموال مصادره نشده و وکلای ما در حال کار کردن روی این موضوع هستند.

پیگیر شلیک گلوله از سوی پلیس آمریکا به بیژن قیصر از طریق سفیر سوئیس در تهران هستیم

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین پیگیری‌های انجام گرفته در مورد پیگیری شلیک گلوله از سوی پلیس آمریکا به بیژن قیصر شهروند ایرانی ـ آمریکایی، اظهار کرد: ما بعد از قتل این جوان ایرانی و خشونتی که بر وی انجام شد به این موضوع از طرق مختلف اعتراض کردیم، دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن این موضوع را پیگیری کرد. ما در یادداشتی اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم. سفیر سوئیس در تهران را به عنوان حافظ منافع واشنگتن در ایران خواستیم و به آنها در قالب یک یادداشت رسمی اعتراض کردیم.

وی ادامه داد: در ملاقاتی که در یکی دو روز آینده نیز با سفیر سوئیس در تهران خواهیم داشت این موضوع را بار دیگر پیگیری می‌کنیم.

کشاورز زاده با بیان این‌که آمریکایی‌ها علیه برخی از اتباع ما در کشورهای مختلف به این بهانه اقامه دعوا کردند، گفت: ما این موارد را پیگیری کرده، برخی از خود آنها نیز وکیل گرفته‌اند و این موضوع را به لحاظ قانونی پیگیری کرده‌اند.

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه گفت: در مورد موضوع اخیر هم دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن موضوع را پیگیری می‌کند و ما در تهران نیز در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی در مورد تصمیم ایران برای شکایت از مقامات آمریکایی به خاطر اتهامات اخیری که علیه ایران وارد کرده‌اند، از جمله سخنان اخیر نماینده این کشور در سازمان ملل علیه تهران، اظهار کرد: ما اقداماتی را در این زمینه انجام خواهیم داد و طی این هفته این اقدامات را انجام می‌دهیم و اعتراض رسمی به این موضوع خواهیم داشت.

سفیر جدید شیلی به زودی به تهران می‌آید

کشاورز زاده با بیان این‌که سفیر جدید شیلی نیز به زودی به تهران می‌آید، گفت: بعد از سفری که وزیر امور خارجه سال گذشته به شیلی داشتند، دو کشور بر گسترش روابط تاکید کردند و در همین چارچوب به زودی سفیر جدید شیلی به تهران سفر خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار