مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران:

وحدت و هم‌گرایی حوزه و دانشگاه، مقوله‌ای راهبردی و استراتژیک برای کشور است

حجت‌الاسلام نوری زاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران: تقویت روشنفکری دینی و افزایش تعامل فکری حوزه و دانشگاه از اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری زاده، مدیرکل، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، تقویت روشنفکری دینی و افزایش تعامل فکری حوزه و دانشگاه را از اهداف نظام جمهوری اسلامی برشمرد.

حجت‌الاسلام نوری زاده، با اشاره به تلاش های شهید مفتح از دوران پیش از پیروزی انقلاب و همراهی با نهضت امام خمینی(ره) گفت: سخنرانی های روشنگرانه و آموزه های دینی آیت الله دکتر محمد مفتح در دانشگاه تهران، نقش مهمی در شکل گیری و انجام وحدت رویه دو قشر دانشجو و روحانیون ایفا کرد و مجاهدت نرم افزاری و علمی ایشان در پیشبرد انقلاب تأثیر گذار بود.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، با اشاره به اهمیت دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: هر گاه توازن این دو نهاد مهم مختل شود، می تواند انسجام هویت ایرانی و اسلامی، چشم انداز نهادینه کردن روشنفکری دینی و نیز مهار شبیخون فرهنگی را با آسیب های جدی مواجهه کند.

 ایشان، در همین راستا توصیه کرد: با رهگیری از شیوه های جدید و باز بینی سازوکارهای انجام شده، زمینه های وحدت پایدارتر و تعامل و همکاری منسجم تر حوزه و دانشگاه فراهم شود.

 حجت‌الاسلام نوری زاده، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور، حوزه و دانشگاه، به منزله دو بال برای پرواز یکدیگر و در حکم مکمل همدیگرند. در واقع، هیچ یک از این دو بدون دیگری، نه توان پرواز خواهد داشت و نه کامل خواهد بود، این نیازمندی این دو به یکدیگر، خود، دلیلی بر ضرورت وحدت میان این دو است. ضمن اینکه در عصر حاضر، کارکردهای ویژه هر کدام از حوزه و دانشگاه، تا آنجا آشکار است که نمی‌‌توان‌ آن را انکار کرد. در این میان نیز اقدام هر یک از این دو، بر نفی کارکردهای یکدیگر و جایگاه علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همدیگر، به معنای «خودمحوری» و «تحمل نکردن رقیب» خواهد بود که بدون شک، این‌گونه موضع‌گیری‌ موجب کاهش جایگاه اجتماعی خواهد بود. بنابراین بیش از هر زمان دیگر حوزه و دانشگاه، نیازمند وحدت، هم‌دلی و انسجام با یکدیگر هستند.

 نوری زاده، با تبیین تحولات تاریخی، اجتماعی و سیاسی کشور در ادوار مختل که متأثر از پیوست و گسست نخبگان اجتماعی به‌ویژه حوزویان و دانشگاهیان بوده، به رخدادهایی همچون نهضت مشروطه، نهضت ملی نفت و از همه مهم‌تر، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به‌عنوان نمونه‌هایی از مؤیدات این نظریه اشاره کرد و افزود: وحدت و هم‌گرایی حوزه و دانشگاه، مقوله‌ای راهبردی و استراتژیک برای کشور است.

 وی، در همین رابطه اذعان کرد: وحدت و پیوست دانشگاه و حوزه، پیش از‌ آنکه وظیفه نخبگان و دلسوزی این دو نهاد علمی و معرفتی باشد، حقی برای کل جامعه است و اقشار مختلف حق دارند از نخبگان این وحدت را مطالبه کنند؛ زیرا تأثیری که این پیوست و گسست به لحاظ سلامت، ناهنجاری اجتماعی و رشد و انحطاط جامعه از بعد استراتژیک دارد، نصیب عموم افراد جامعه خواهد شد.

 حجت‌الاسلام نوری زاده، تأکید کرد: قانونمند شدن تعامل بین وزرات علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سازمان بسیج اساتید حوزه و دانشگاه و بنیاد نخبگان، می تواند ضمن تقویت حلقه های مشترک مفقوده میان حوزه و دانشگاه، تا حد زیادی پدافند نرم افزاری نظام در برابر جنگ نرم فرهنگی را تقویت کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار