۱۴تا ۱۸دانشگاه کشور جزء مراکز علمی اثر گذار دنیا هستند / رتبه ۱۶ ایران در انتشار مقالات علمی

وزیر علوم با اشاره به جایگاه علمی ایران در دنیا گفت:۱۴تا ۱۷دانش گاه کشور جز مراکز علمی اثر گذار هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هجدهمين جشنواره پژوهش و فناوری با منصور غلامی وزير علوم، شیعی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم و جمعی از مسئولان كشوری صبح امروز در سایت اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم غلامی با اشاره به بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این فضای وحدت و هم اندیشی علاقه به تحقیق و توسعه و توام کردن با فضای اخلاقی تلاش می کنیم که این مهم بسیار ارزشمند است.

وی به مساله توسعه فعالیت های پژوهشی و فناورانه اشاره کرد و ادامه داد: امروز از بخشی از این فعالان در سراسر کشور تشکر و تجلیل داریم که در این مسیر روسای دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه ها بسیار اثربخش بودند.

وزیر علوم بیان کرد: اسناد بالادستی، تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه های راهبری مراکز علمی و پژوهشی، برنامه ششم توسعه مسیری را برای اقدامات پژوهش در نظر گرفتند که به توسعه این امر می افزاید.

غلامی تصریح کرد: در همه زمینه‌های تکلیفی علم و فناوری با برنامه‌ها هماهنگ بودیم که در این مسیر تلاش‌های پژوهشگران مهم بوده است.

ضرورت ارتقای کیفیت در پزوهشگاه‌ها و  مراکز آموزش عالی

وی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت در پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: توسعه کیفی دانشگاه ها در برنامه دیده شده و در راستای اجرای برنامه ها این مهم دیده شده است.

وزیر علوم عنوان کرد: مسئولان در راستای حضور در فضای بین المللی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی باید بیش از پیش در صحنه های بین المللی تلاش کنند البته در برخی حوزه نظیر انتشار مقالات علمی و کتاب ها توفیقات خوبی داشتیم و در شرایط فعلی جایگاه کشور از نظر رتبه بندی سیستم های نمایه سازی معتبر کشور و دنیا در رتبه ۱۶ از نظر انتشار مقالات و دستاوردهای علمی است.

افزایش نیم درصدی ایران در سرعت رشد علم

غلامی گفت: از نظر سرعت رشد با افزایش نیم درصدی در این حوزه در رتبه دوم جهان قرار گرفتیم و از نظر کیفیت رتبه بندی دانشگاه هی کشور با سرعت قابل توجهی در شرایط فعلی ۱۴تا۲۸دانشکاه ما جز دانشگاه های تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: در شتاب تولیدات علمی جایگاه دوم دنیا را داریم و باید ضرورت حضور بین المللی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم چراکه زمینه های خوبی برای این حوزه داریم که دانشگاه ها باید در برنامه های خود یه آن توجه کنند.

وزیر علوم گفت: در نظر داریم سهم تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و ور جشنواره هفته ملی پژوهش همانطور که در گزارش ها آمده شاهد استقبال خوبی از شرکت های دانش بنیان و شرکت های علمی بوده که ۳۵۰۰فناوری در نمایشگاه فن بازار رونمایی شد همچنین قراردادهای تجاری سازی در این نمایشگاه تنظیم و تدوین شد و نسبت به سال گذشته افزایش سه برابری داشته و قریب به ۲۰۹میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: هرجا فعالیت ها را بیشتر کنیم و پشتیبانی را بازخورد دهیم شاهد افزایش فعالیت‌های پژوهشی و رشد جایگاه علمی، تجاری سازی فناوری. همچنین توسعه کشور و افزایش فضای کسب کار هستیم.

وزیر علوم در شتاب علمی و حضور بین المللی گفت: باید ارتباط بین فضای اجتماعی، پژوهشی، صنعتی افزایش یابد تا تعاملات تعمیق بیابند.

عملکرد مطلوب وزارت علوم در تاسیس پارک های علم و فناوری

 غلامی بیان کرد: در مورد پارک های علم و فناوری اقدامات خوبی داشتیم و در اکثر استان ها پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد شده که امیدواریم این روند تداوم داشته باشند چرا که با توجه به اهداف آن به حل مشکلات کمک می کند.

وی افزود: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در تقویت جایگاه‌ها و هدایت حمایت‌ها از این مراکز اثرگذار خواهد بود و یکی از برنامه های وزارت علوم کمک به این برنامه‌ها و حل مسائل منطقه ای یا بین المللی کردن فعالیت ها است.

وزیر علوم یادآور شد: امیدواریم فعالیت ها در حوزه آموزش عالی در سال های آتی پر قدرت تر و پرشتاب تر گسترش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.