مرگ 14 نفر در اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی از مرگ14 نفر در اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛صمدی‌راد مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: در هشت ماهه اول سالجاری 14 نفربر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد 5 نفر زن بودند.

وی افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد 22 نفر فوت شده بود 6 نفر کاهش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: در طی آبان امسال یک نفر براثر استنشاق مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 9 نفر فوت کرده بود کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 95 در استان58 نفر بر اثر استنشاق گاز سمی منواکسید کربن جان خود را از دست داده بودندکه از این تعداد 39 نفر مرد و 19 نفر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: گاز مونواکسید کربن گازی بدون رنگ و بو بوده و عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

وی اضافه کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

صمدی‌راد ادامه داد: از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

وی گفت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود.

مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

 

انتهای پیام/ش

قاتل نامرئی در آذربایجان شرقی 14 قربانی گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار