مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس مطرح کرد؛

2 دلیل تأخیر در توسعه فرزاد بی/هنوز در مدیریت پروژه‌ پالایشگاه‌ها ضعف وجود دارد

مشکین فام گفت: غنی نبودن و وجود 20 درصد گاز ناخالص از جمله دلایل مهم، در به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای توسعه میدان گازی فرزاد بی به شمار می آید.

نخستین ردیف شیرین سازی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی راه اندازی می شود /  با رفتن توتال پارس جنوبی به لحاظ تکنولوژیکی متأثر می شودبه گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مشکین فام مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون بیش از سه هزار کیلومتر خطوط لوله دریایی راه اندازی کرده ایم این در حالی است که این موضوع در مقطعی تنها یک آرزو برای ما بود.

وی با بیان اینکه از زمان تأسیس شرکت نفت و گاز پارس در 20 سال گذشته تاکنون کارهای بزرگی انجام شده است افزود: اکنون فعالیت ما با 26 سکوی پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی در حال انجام است.

مشکین فام ادامه داد: در 20 سال گذشته ضمن ارتقای بدنه پیمانکاری و کارشناسی در توسعه پالایشگاهی، دریا، مهندسی و HFE ( ایمنی، بهداشت و محیط زیست) اقدامات قابل توجهی را به انجام برسانیم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تجربه 20 ساله پارس جنوبی نشان از انجام هر کاری حتی با دستان خالی دارد، در تشریح میدان مشترک پارس جنوبی،گفت: در این میدان، قطر به عنوان کشور مقابل ما با شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان همچون شل، توتال و ... در حال برداشت است، ایران نیز به عنوان طرف مقابل در این میدان ، با برخی از شرکت های پیمانکاری در تمام زمینه های لازم برای اجرای پروژه های توسعه ای از رشد بسیار خوبی برخوردار شده است.

وی با تأکید بر اینکه نمره در نظر گرفته شده برای اقدامات انجام شده در میدان مشترک پارس جنوبی امتیاز خوبی است ،ادامه داد: تنها در زمینه مدیریت پروژه به منظور کاهش هزینه و کاهش زمان اجرا ضعف وجود دارد که آن هم در حال ترمیم است.

مشکین فام بیان کرد: 22 بهمن ماه نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی راه اندازی می شود.

 تامین ۷۰ درصدی نیاز گاز کشور از پارس جنوبی معادل نفت خام تولیدی کشور است

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه یک سوم میدان مشترک پارس جنوبی متعلق به ایران و دو سوم آن در اختیار قطر است در تشریح میزان برداشت این میدان مشترک گفت: ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از این میدان مشترک در خاک ایران و ۶ هزار کیلومتر آن در قطر است که البته در این کشور همسایه، این میدان مشترک به سمت خشکی نیز رسیده است.

 وی ادامه داد: ایران ۱۴ تریلیون و قطر ۲۵ تریلیون گاز درجا از این میدان مشترک در اختیار دارد. علاوه بر این میزان ذخایر میعانات گاز‌ی ایران از این میدان به ۱۸ میلیارد بشکه می‌رسد که قطر در این زمینه آماری به میزان ۳۶ میلیارد بشکه در روز را به خود اختصاص داده است.

مشکین فام گفت: میدان مشترک پارس جنوبی ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور را تأمین می‌کند که این میزان معادل نفت خام تولیدی کشور (۴ میلیون بشکه نفت در روز) است.

 تشریح کارنامه ۲۰ ساله  شرکت نفت و گاز پارس

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد: در طی ۲۰ سال گذشته در مجموع ۲۶ سکوی دریایی ساخت، نصب و راه اندازی شده است که از این آمار ۶ سکوی آن تا سال ۸۴، ۵ سکوی آن از سال ۸۴ تا ۹۱ و ۱۵ سکوی دیگر نیز از سال ۹۲ تا ۹۶ وارد مدار شده است.

 وی با بیان اینکه در طی ۲۰ سال گذشته ۲۵۰ حلقه چاه حفاری شده است افزود: ۵۶ حلقه آن تا سال ۸۳، ۵۴ حلقه دیگر از سال ۸۴ تا ۹۱ و ۱۴۲ حلقه نهایی نیز در ۴ سال اخیر ساخته شده است.

مشکین  فام ادامه داد: از ۲ هزار و ۷۹۲ کیلومتر خط لوله دریایی راه اندازی شده، ۵۲۵ کیلومتر آن در ۴ سال اول، ۵۱۵ کیلومتر دیگر در ۸ سال بعد و هزار و ۷۵۲ کیومتر نهایی نیز در ۴ سال اخیر راه اندازی شده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تا سال ۸۳، ده فاز پالایشگاهی راه اندازی شده است،افزود: ۸ فاز پالایشگاهی دیگر در ۸ سال بعد از تاریخ فوق و ۲۲ فاز پالایشگاهی دیگر در ۴ سال اخیر راه اندازی شده که به طور کلی می‌توان گفت در طی ۲۰ سال گذشته در شرکت نفت و گاز پارس جنوبی ۴۰ فاز پالایشگاهی وارد مدار بهره برداری شده است.

ظرفیت تولید میدان مشترک پارس جنوبی به 700 میلیون متر مکعب افزایش می یابد

 وی با بیان اینکه ترند تولید در ۴ سال اول، ۱۴۱ میلیون متر مکعب بوده است ،اظهار کرد: در ۴ سال اخیر ۲۸۸ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور از مخزن پارس جنوبی اضافه شده است.

مشکین فام با بیان اینکه هم اکنون میزان تولید از این میدان مشترک ۵۵۵ میلیون متر مکعب است،ادامه داد: این در حالی است که ظرفیت تولیداین میدان ۵۷۰ میلیون متر مکعب بوده و در نظر داریم تا دو سال آینده این میزان ظرفیت را به ۷۰۰ میلیون متر مکعب ارتقا دهیم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: هر چند در ابتدای کار همزمان با کشور قطر، اقدام به تولید از این میدان مشترک کردیم، اما مدتی به علت وقفه پیش آمده عقب افتادیم و اکنون به لحاظ ظرفیتی به برابری با این کشور همسایه در برداشت از این میدان مشترک دست یافته ایم.

تولید از لایه نفتی پارس جنوبی به 150 هزار بشکه در روز خواهد رسید

وی با بیان اینکه تولید از لایه نفتی پارس جنوبی به علت مشکلات تکنولوژیکی برای ما آرزو بود، افزود: هم اکنون در حال تولید 25 هزار بشکه از لایه نفتی میدان پارس جنوبی هستیم که طبق برنامه ریزی های انجام شده این میزان به 150 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

مشکین فام ادامه داد: در مجموع از 13 پالایشگاه موجود، 8 مورد آن در عسلویه در حال فعالیت بوده و 5 مورد آن در تنب اختر در حال آماده سازی برای ورود به مدار بهره برداری است.

درآمد 200 میلیارد دلاری فروش محصولات پارس جنوبی

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: هم اکنون 456 میلیون متر مکعب گاز شیرین و 5 میلیون تن اتان در سال تولید می شود علاوه بر این 45 میلیون متر مکعب گاز ترش و خشک به میادین تزریق شده و 8 میلیون تن در سال ال پی جی برای صادرات در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: طی 20 سال گذشته در میدان مشترک پارس جنوبی، 72 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده که این رقم به 87 میلیارد دلار خواهد رسید؛ این میزان سرمایه گذاری در کشور بی نظیر است و با وجود مشکلات و منابع مالی به علت حمایت های دولت، مجلس، ستاد تدابیر ویژه و ... بودجه پارس جنوبی هیچگاه متوقف نشده است.

مشکین فام بیان کرد: در آمد ناشی از فروش محصولات پارس جنوبی با فرض 18 سنت برای هر متر مکعب گاز غنی دریا ،200 میلیارد دلار بوده است.

تشریح وضعیت فازهای ناتمام میدان مشترک پارس جنوبی

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: عملیات توسعه ای فاز 11 به وسیله کنسرسیومی به رهبری توتال در حال انجام است. فاز 13 و 22 به وسیله قرارگاه خاتم الانبیا و فاز 14 به وسیله کنسرسیومی به رهبری ایدرو در حال پیشبرد عملیات توسعه ای خود هستند.

 راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی فازهای 22 تا 24 در 22 بهمن ماه

وی در تشریح برنامه های سال 96 اظهار کرد: سه طرح عظیم و لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی در سال 96 افتتاح شده و از خرداد ماه تا کنون 400 کیلومتر خط لوله در دریا راه اندازی شده است.

مشکین فام ادامه داد: 20 دی ماه امسال سکوی فاز 14A از یارد بندر عباس برای نصب، آماده و جابه جا خواهد شد. علاوه بر این 22 بهمن ماه نیز اولین ردیف فاز 22 تا 24 به طور آزمایشی وارد مدار خواهند شد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: تا اسفند ماه نیز 3 سکو از یارد صدرا برای نصب منتقل شده و در نهایت تا پایان سال راه اندازی آزمایشی یک ردیف فاز  13 را خواهیم داشت.

وی در تشریح فاز 13 میدان مشترک پارس جنوبی اضافه کرد: این فاز به طور کلی و در بخش سکوها و حفاری 82 درصد پیشرفت داشته و تا اسفند امسال، اولین سکوی آن آماده بارگیری خواهد بود.

مشکین فام  ادامه داد: سکوهای فاز 14 نیز در حال آماده سازی است و از پیشرفت 89 و نیم درصدی برخوردار بوده که البته پیشرفت حفاری آن 71 درصد برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد: فاز 22 تا 24 در بخش سکو از پیشرفت 83 درصدی و در بخش حفاری با، پیشرفت 70.85 درصدی روبه رو بوده است؛ همچنین اولین سکوی آن تا اسفند 96 برای نصب آماده می شود. پالایشگاه خشکی آن نیز پیشرفت خوبی داشته و در مرحله راه اندازی است.

مشکین فام با بیان اینکه در عملیات توسعه ای فاز 14 عقب هستیم افزود: در فازهای 22 تا 24 از پیشرفت 90 درصدی برخوردار بوده و در 22 بهمن ماه، شاهد راه اندازی آزمایشی اولین ترندش خواهیم بود.

 دومین قرارداد آی پی سی با شرکت مرسک در راه است

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس  تصریح کرد : مذاکرات با شرکت مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در حال انجام است. امیدواریم این فرایند طی دو ماه آینده به نتیجه برسد که در صورت عملیاتی شدن منجر به انعقاد دومین قرارداد آی پی سی خواهد شد.

وی درباره ادغام مرسک با توتال گفت: هنوز این امر نهایی نشده و مذاکرات فعلی با مرسک بدون ادغام است که اگر این امر رخ دهد و توتال سهام مرسک را خریداری کند تدابیری لازم اتخاذ خواهد شد.در این صورت بطور قطع، دچار هیچ مشکلی نخواهیم شد.

 دو دلیل تأخیر در توسعه فرزاد بی

مشکین فام گفت: غنی نبودن و وجود 20 درصد گاز ناخالص از جمله دلایل مهم در به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای توسعه و یا تأخیر در توسعه  میدان گازی فرزاد بی است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در تشریح ریشه مشکل با هندی ها  افزود:ازطرفی امکان خرید گاز این میدان برای ما وجود ندارد و از سوی دیگر  طرف هندی در صورت خرید این گاز یا باید آن را با ال ان جی یا از طریق احداث خطوط لوله مدیریت می کند؛ این همان مشکلی است که باید حل شود.

وی ادامه داد: هندی ها پیشنهاد کرده اند که شرکت ملی نفت ایران این گاز را  بخرد در حالی که ما نه تنها هم اکنون، با گاز مازاد روبه رو هستیم بلکه تا 5 سال آینده نیز نیازی به گاز فرزاد بی نخواهیم داشت.

مشکین فام  اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر هندی ها با شرکت گازپروم و چندی دیگر دراین باره در حال مذاکره هستیم.

با رفتن توتال پارس جنوبی متأثر می شود

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: توتال در فاز 11 هم اکنون مشغول به کار است و مطابق برنامه و حتی جلوتر از آن، فعالیتش را پیش می برد.

وی ادامه داد: در همه طرح ها اسناد مناقصه توزیع و پاکت های مالی و فنی پیمانکارها باز می شود. اکنون پیمانکاران ایرانی در حال انتخاب از جانب توتال هستند و مشکلی در این زمینه نداریم. روند اقدامات توسعه ای در فاز 11 پارس جنوبی، بسیار بهتر از پروژه های معمولی در حال فعالیت است.

مشکین فام با بیان اینکه در فاز 11 بخش خشکی وجود ندارد اضافه کرد: در بخش خشکی هیچ کارگاهی نداریم و پیمانکاران epc باید خود را تجهیز کنند .علاوه بر این یک میلیارد متر مکعب  از گاز آن به فازهای 6،7 و 8 و یک میلیارد متر مکعب دیگر نیز به فاز 12 ارسال می‌شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: در قرارداد منعقدشده با توتال مکانیزم را طوری پیش بینی کرده ایم که با ترک احتمالی آن مشکلی پیش نیاید  اما اگر به هر دلیلی این شرکت از ادامه فعالیت سر باز زند، شرکت چینی سی ان پی سی رهبری گروه را بر عهده خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: البته وضعیتی که توتال دارد سی ان پی سی ندارد و این امر ممکن است باعث شود که با رفتن توتال هزینه ها و زمان انجام عملیات توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی افزایش یابد.به عبارتی احتمال تأخیر در انجام پروژه وجود دارد،اما مهم این است که این امر در نهایت اجرایی شود.

مشکین فام گفت:با رفتن توتال ،پارس جنوبی به لحاظ کسب تکنولوژی لازم قید شده در قرارداد مذکور متاثر خواهد شد.

 میدان گلشن و فردوسی در اولویت نیستند

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه نتیجه مطالعات میدان های گلشن و فردوسی ارائه شده ،اظهار کرد: این دو میدان جزء میدان های مشترک نیستند و از آنجایی که توسعه در شرایط فعلی بر اساس نیاز پایین دستی انجام می شودبنابراین این دو میدان هم اکنون، در اولویت و جزو تکالیف ما نیستند.

نگهداشت تولید میدان پارس جنوبی به 20 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

وی با بیان اینکه 550 میلیون متر مکعب تولید از میدان مشترک پارس جنوبی تا دو سال دیگر به 700 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت افزود: ممکن است با گذشت زمان با توجه به موقعیت مخزن با افت فشار و کاهش تولید روبه رو شویم بنابراین برای حفظ و نگهداشت میزان تولید و جلوگیری از افت آن به سرمایه گذاری سنگینی نیازمندیم.

مشکین فام گفت:اما هم اکنون، به علت تکمیل فازهای پارس جنوبی، امکان تزریق قریب به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری وجود ندارد.

 تنها خوراک شناورهای اف ال ان جی را تامین می کنیم

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه قرارداد اف ال ان جی  شرکت نروژی با شرکت ملی نفت ایران انجام شده است،گفت: شرکت نفت و گاز پارس به عنوان یک مجموعه بالادستی تنها خوراک این شناور را تأمین کرده و به دنبال مسائل فنی این امر بوده است از این رو از دلایل منتفی شدن آن اطلاعی نداریم.

توسعه میدان گازی کیش به نفت و گاز پارس سپرده شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره اینکه آیا واگذاری توسعه میدان گازی کیش و بلال به شرکت نفت و گاز پارس، مصوبه شرکت ملی نفت ایران را دارد، گفت: شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ۲ بازوی اجرایی و توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران هستند که برای پیشبرد اهداف این شرکت در بخش نفت و گاز فعالیت می‌کنند.

وی افزود: حدود 2 ماه از زمان واگذاری توسعه میدان فوق به این شرکت می گذرد.

مشکین فام درباره احتمال شیطنت همسایگان ایران و قطر در پارگی خط لوله ۱۶ و ۱۹ پارس جنوبی گفت: ایران و قطر منافع مشترکی در پارس جنوبی دارند بنابراین این موضوع صحت ندارد. ضمن این که فعالیت ۲ کشور در پارس جنوبی کاملا شفاف است. این خطوط هم اکنون تعمیر شده است و در خط تولید قرار دارند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار