معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم مطرح کرد:

افزایش تولید سرمایه ملی با گردش مالی 30 هزار میلیارد تومانی‌ در شرکت‌های دانش بنیان

برومند گفت: گردش مالی شرکت دانش بنیان به تولید سرمایه ملی کمک می‌کند.

افزایش تولید سرمایه ملی با گردش مالی 30 هزار میلیارد تومانی‌ در شرکت‌های دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود برومند معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در هجدهمین‌ جشنواره‌ پژوهش و فناوری که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد‌، اظهار کرد: در هفته پژوهش ‌و برای بزرگداشت آن در اقدامی نمادین‌ 21 آذر ماه تجلیل از پژوهشگران‌ برتر دانش‌آموزی را در یکی از مدارس تهران و در 3 مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه‌ اول و متوسطه‌ دوم انجام دادیم.

 وی ادامه داد: بحث‌ پژوهش باید از دوره نوجوانی آغاز شود و با توجه به اهمیت آن  تجلیل از پژوهشگران نوجوان را در نخستین روز هفته پژوهش در دستور کار قرار دادیم.

افزایش 3 برابری قیمت قرارداد شرکت‌های فناور و کارفرمایان

 معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: افتتاح نمایشگاه فناوری و پژوهش از دیگر اقداماتی بود که در هفته پژوهش انجام شد و امسال شاهد استقبال خوبی از آن بودیم‌ و بر این اساس 71 قرارداد بین شرکت‌های فناو‌ر و کارفرمایان‌ امضا شد که مبلغ آن 200 میلیارد تومان برآورد شده و نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 3 برابری‌ مبالغ‌ قرارداد بودیم‌.

 وی از رو‌نمایی 65 طرح ملی در جشنواره پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: نشست‌هایی با صاحبان‌ صنعت داشتیم تا چالش‌های پیش رو شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنیم‌.

رونمایی از 7 طرح برتر وزارتخانه‌‎ها در جشنواره پژوهش

 برومند با اشاره به اینکه در جلسه‌ای از 7 طرح عمده برخی وزارتخانه‌ها به عنوان طرح برتر رو‌نمایی شد، اظهار کرد: 4 وزارتخانه‌ دفاع، صنعت، نیرو و نفت‌ که بیشترین فعالیت را داشتند مورد تجلیل قرار گرفتند‌.

ضرورت توجه به ایده‌پروری در کشور

 معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم افزود: یکی از مهمترین‌ مسائلی که‌ به آن توجه داریم بحث ایده‌پروری بوده و بها به این امر به رشد نوآورانه‌ جامعه کمک می‌کند که بر این اساس‌ 2 هزار و 818  ایده از استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه مرکزی ارسال شد و از این تعداد در نهایت‌ 10 ایده برتر‌ انتخاب‌ و مورد قدردانی‌ قرار گرفت.

 برومند‌ با بیان اینکه  جلسه‌ای با رؤسای پارک‌های علم و فناوری برگزار شد‌ عنوان کرد: در این جلسات‌ به بررسی‌ چالش‌ها و مشکلات پرداختیم‌ و اکنون 42 پارک و 186 مرکز رشد‌ را در کشور داریم‌ همچنین با بررسی‌ شرایط قدم در راه بهبود روند فعالیت‌ها می‌گذاریم.

 وی با بیان اینکه هزار و 700 شرکت دانش‌ بنیان، 30 هزار شغل ایجاد کرده است، گفت: در این شرکت‌ها‌ گردش مالی 30 هزار میلیارد تومانی‌ داریم‌ که باعث‌ می‌شود‌ به تولید سرمایه ملی کمک کنیم و این مسئله زیرساختی برای آینده محسوب می‌شود.

 تولید و فناوری موتور تجاری‌سازی است

برومند تولید و فناوری را موتور تجاری‌سازی دانست و عنوان کرد: جلساتی با پژوهشگاه‌ها داشتیم و قرار بر این است تا فناوری‌های لازم را تجاری‌سازی کنیم‌.

 معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: برای انتخاب پژوهشگر‌ برتر 337 پیشنهاد داشتیم‌ که از این تعداد 240 پژوهشگر‌ دانشگاهی، 46 پژوهشگر‌ دستگاه‌های مختلف و 91 فناور‌ شرکت کرده‌ بودند و از این تعداد 20 نفر برگزیده شدند‌ همچنین 16 پژوهشگر‌ در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی، دامپزشکی، علوم پایه‌، پزشکی‌ و هنر قدردانی شدند علاوه بر آن از 4 پژوهشگر در حوزه‌‌های فنی و مهندسی، علوم پایه‌ و کشاورزی تجلیل شد‌.

 برومند‌ 2 راهبرد اساسی را در فرآیند‌های پژوهشی مهم تلقی کرد و گفت: حمایت‌، پشتیبانی‌ و ایفای نقش توسعه پایدار کشورها‌ در زیرساخت‌ نوآوری نقش اساسی دارد‌ همچنین توجه به چالش‌های پژوهش‌ به عنوان راهبرد‌ دوم‌ در بحث‌ توسعه‌ پژوهش و نوآوری‌ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 وی یادآور شد: باید از طریق خانواده‌ها بحث پژوهش را در فرزندان تقویت کنیم و برای این امر نیازمند‌ همکاری با بخش‌های مختلف کشور هستیم‌.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.