واکنش سیاسیون افغانستان به عزل «عطا محمد نور»

در این گزارش به مرور واکنش های برخی از چهره های سرشناس سیاسی افغانستان در خصوص برکناری عطا محمد نور از سمت والی بلخ می پردازیم.

واکنش سیاسیون افغانستان به عزل «عطا محمد نور»به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، برکناری «عطا محمد نور»، والی بلخ توسط ریاست جمهوری افغانستان، واکنش های گسترده ای در فضای سیاسی و اجتماعی این کشور به دنبال داشته است.

صبح امروز اداره امور ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای نوشت: ریاست جمهوری استعفای عطا محمد نور والی بلخ را منظور کرده است.

در این اعلامیه آمده است که این استعفا چندی پیش از سوی آقای نور به ریاست جمهوری ارائه شده بود. با این حال، والی بلخ تاکنون مساله استعفا را رد یا تایید نکرده است.

در این گزارش به مرور واکنش های برخی از چهره های سرشناس سیاسی افغانستان در خصوص برکناری این چهره قدرتمند شمال افغانستان می پردازیم.

ايزديار، معاون اول مجلس سنای اظهار داشت: «عطا محمد نور از چهره های نامدار افغانستان است كه در آزادی افغانستان و در دوران سازندگی و بازسازی كشور نقشی ويژه داشته است.  جايگاه و محبوبيت او منوط به پست ولايت بلخ نبوده و نيست، آنچه قابل تامل است عدم التزام دولت به تعهدات و موافقت نامه تشكيل حكومت وحدت ملي مي‌باشد كه همواره نقض شده و زمينه بي باوري و كشمكش ها را فراهم نموده است.»

«رمضان بشردوست»، نماینده پارلمان افغانستان و منتقد حکومت وحدت ملی نیز آمریکا را عامل تصمیم برکناری آقای نور دانسته و گفته است: «در رابطه با ماندن و رفتن عطا محمد نور آمریکا تصمیم نهایی را گرفت و از ابتدا هم این مسئله از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد.»

بشر دوست با اشاره به نفوذ بیش از حد آمریکا در افغانستان تصریح کرد: «بیشترین سهم را در حکومت افغانستان کسی می‌گیرد که آمریکا از او حمایت کند چرا که قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی در افغانستان در دست آمریکایی‌ها است.»

احمد ولی مسعود درباره اعلام استعفای عطا محمد نور توسط ارگ ریاست جمهوری با انتقاد شدید از دولت، عزل وی را مخالف قانون خواند و عنوان کرد: دولت می خواهد عطا محمد نور را، نه فقط به عنوان والی، بلکه در جایگاه بخشى از این حکومت توافقی حذف نمایند و این جاى تأمل دارد.»

امرالله صالح، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به این مساله بیان داشت: «عطا محمد نور یک شخصیت بزرگ کوه‌پیکر است اما اگر آن‌قدر بزرگ است، پس چرا این‌قدر نگران هستیم که در نبود یک ماموریت دولتی همه‌چیز هیچ می‌شود.»

قابل ذکر است که عطا محمد نور قرار است امروز موضع خود درباره تصمیم دولت را اعلام کند. وی یک تقدین سرسخت دولت افغانستان و از اعضای ائتلاف نجات افغانستان است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار