فعالیت 4500 کلاش‌باف در مریوان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: در حال حاضر بیش از 4 هزار و 500 نفر در مریوان در حوزه کلاش‌بافی فعالیت دارند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛سیدمحسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان پیش از ظهر امروز در جشن ملی ثبت جهانی مریوان به عنوان «شهر کلاش»، اظهار کرد: قطعا دستیابی به عنوان شهر جهانی کار بزرگی است و به آسانی به دست نمی‌آید.

وی افزود: در بین بیش از 500 شهر ایران تنها 6 شهر با چنین عنوانی داریم که این موفقیتی بزرگ برای مردم کردستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به اینکه وجود درصد بالایی از آمار فعالین حوزه کلاش‌بافی در شهر مریوان موضوعی قابل انکار است، گفت: مریوان از گذشته سابقه شهری و امروز بخش زیادی از شهر مریوان را اورامی‌ها هستند بر کسی پوشیده نیست.

علوی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 4 هزار و 500 نفر در مریوان در حوزه کلاش‌بافی فعالیت دارند و بیشترین مغازه‌های کلاش‌بافی نیز مربوط به همین شهر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تصریح کرد: کسب هر موفقیتی در هر نقطه کردستان مربوط به کل استان است و اگر امروز این موفقیت نصیب مریوان شده است در حقیقت مربوط به سایر شهرستان‌ها هم هست.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه همه باید این موفقیت را قدر بدانیم، گفت: در کنار این مهم بحث پرونده منظر فرهنگی اورامان در شورای جهانی را داریم و یک تیم 100 نفره در این راستا تلاش کرده‌اند.

علوی اظهار داشت: دلیل این انتخاب این است که اورامان پرمحتواترین منطقه استان در زمینه منظر فرهنگی است که امیدواریم هرچه زودتر شاهد تحقق این مهم باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از انجام مطالعات و تحقیقاتی در زمینه تجاری‌سازی برای کلاش خبر داد و گفت: در همین راستا بیش از 20 طرح با حفظ بیس اصلی مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بحث بسته بندی و تنوع در رنگ و مدل مباحثی است که در زمینه صنعت کلاش‌بافی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ د م

ثبت جهانی مریوان به عنوان «شهر کلاش»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.