نامهربانی انشاء

حذف زنگ انشا، اختصاص ۵ نمره از درس فارسی به نگارش، کمبود منابع کتابخانه‌ای و برنامه نداشتن معلمان در کلاس سبب ناتوانی دانش آموزان در نوشتن انشا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تابستان خود را چگونه گذرانده اید موضوع انشای آن سال‌ها که دغدغه اکثر کودکان بود. انشایی که گاه از واقعیت و گاه از خیال سرچشمه میگرفت.

روایت زندگی روزمره و بیان خاطرات جز جدا نشدنی این درس بود. زمانی که معلم‌ها چگونه نوشتن و داستان پردازی را در غالب انشا به ما آموزش میدادند بی گمان فکر نمیکردند روزی اون نوشته‌ها سر لوحه‌ی مسیر زندگی مون بشه و اهداف و آینده مارو تحت تاثیر خودش قرار بده. یادآوری اون خاطرات مارو به کلاس درس انشای بچه‌های امروزی میکشونه، تا ببینیم این علاقه هنوز هم وجود داره یا نه.

نامهربانی انشاء

امیر محمد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،از علاقه خودش به درس انشا میگه و اینکه میتونه با نوشتن احساسات خودشو روی کاغذ خالی کنه، اما مهسا غمگینه از نبود زنگ انشا تو برنامه‌ی درسیشون.

این روز‌ها کمتر کودک یا نوجوانی رو میتونیم پیدا کنیم که انگیزه و توانایی نوشتن داشته باشه، هنوز تعداد زیادی از دانش آموزان حتی در دوره‌های تحصیلی بالا به احتمال زیاد در جمله نویسی ناتوانن، ضعفی که به گفته کارشناسان ناشی از ضعف در انشاءنویسیه.

به همین دلیل بیشتر بچه‌ها برای نوشتن انشاء که سال‌های گذشته در نظام تعلیم و تربیت کشور ما جایگاه ویژه‌ای داشت به کتاب‌های کمکی یا اولیای خودشون متکی هستن.

نامهربانی انشاء

تبعات حذف زنگ انشا

ضعف دانش آموزان و حتی دانشجو‌ها در نوشتن انشا یا یک متن از همون سال‌های دبستان که کودکان با جمله نویسی آشنا می‌شن شروع می‌شه چرا که چند سالیه نظام آموزشی کمترین اهمیتی برای درس انشا قائل نیست از طرفی نبود کتاب درسی مستقلی به نام انشا، حذف زنگ انشا، اختصاص ۵ نمره از درس فارسی به نگارش، کمبود منابع کتابخانه‌ای و عدم فعالیت و برنامه ریزی معلمان در کلاس از دلایلیه که دانش آموزان رو تو نوشتن انشا ناتوان کرده.

مهدوی رییس اداره دوره ابتدایی آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،میگه: اگر درس انشا به همین روال ادامه پیدا کنه در آینده تحصیلکرده‌های ما قدرت نوشتن درخواست و نیاز خودشون رو نخواهند داشت.

برای حل این مشکل و توانمند کردن دانش آموز‌ها تو نگارش متون علاوه بر تاکید بر اصلاح سیستم نظام آموزشی مثل افزایش ساعت انشاء در مدارس یا برگزاری دوره‌های کاراموزی برای دبیران ادبیات، راهکار‌های بسیار ساده‌ای وجود داره.

نامهربانی انشاء

راهکار‌های تقویت انشا در مدارس

راهکار‌هایی که قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، به اون اشاره کرد و گفت: معلمان انشا به دانش اموزان کتاب‌هایی را بدهند تا دانش آموز بعد از مطالعه با تکیه بر یافته‌ها و برداشت‌های خود خلاصه‌ی کتاب رو به نگارش در بیارن.

نامهربانی انشاء

در همین راستا عموزاد خلیلی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، به ضرورت افزایش توانمندی معلمان تو درس انشا اشاره میکنه و میگه: مطرح کردن موضوع نگارش تو کلاس درس و درخواست معلم از دانش آموزان جهت نوشتن انشا در مدرسه میتونه راهی برای جلوگیری از نوشتن انشا توسط خانواده‌های دانش آموزان باشد.

معضلی که خانم محمدی مادر یکی از این کودکان ازون حرف زد و در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: بار‌ها شده دخترم به خونه بیاد و به خاطر نداشتن مطالعات غیر درسی و آزاد نتونه انشا خودشو بنویسه و با گریه از من خواست براش بنویسم.

نوشتن انشاء تو کلاس و در حضور معلم، داستان نویسی با کلمات و ادامه دادن متن بصورت داستان در کلاس، برگزاری مسابقات و المپیاد‌های نوشتاری در مدارس و خلاصه کردن داستان‌هایی که تو کلاس برای دانش اموزان خونده میشه از مفید‌ترین راه حل‌ها برای تقویت این درس نوشتاریه.

نامهربانی انشاء

اثرات درس انشا بر پیشرفت دانش آموزان

انشاء از نظر کاربردی تو زندگی دانش آموز‌ها نقش مهمی داره، چون بخش بزرگی از ارتباطات در محیط مدرسه و خارج از اون از طریق نوشتن فراهم می‌شه. دانش آموزان به وسیله انشاء می‌تونن با ترکیب کردن آموخته‌های خودشون اثری نو به وجود بیارن و از اون لذت ببرن. ساعت انشاء باید برای معلم‌ها و دانش آموز‌ها خوشایند و دلپذیر باشه.

کارشناسان آموزش معتقدند توانایی تو درس انشا میتونه به تقویت کودکان تو دروس نوشتاری دیگه هم کمک کنه با توجه به این مساله آیا صرفاً اختصاص دادن چهار یا پنج نمره از درس زبان فارسی آن هم در حد بسیار ساده جبران این همه کمبود رو می‌کنه؟ با اینکه در تمامی مواد درسی و دوره‌های تحصیلی درس انشا کاربرد داره، اما متأسفانه چندان جایگاهی برای خود پیدا نکرده و تنها در درس آیین نگارش یا دستور زبان فارسی حدود پنج نمره و آن هم با عنوان نگارش در نظر گرفته شده که در این مورد هم بیشتر دبیران مدارس سلیقه‌ای عمل می‌کنن و این مساله باید مورد توجه مسئولان قرار بگیره.

کلاس درس و دانش آموز‌ها رو ترک میکنیم با امید به اینکه روزی انشا جایگاه گذشته خودش رو تو برنامه درسی پیدا کند.

گزارشی از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار