عضو هیئت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد؛

دانشگاه نسل سوم با دستورالعمل مصنوعی ایجاد نمی‌شود

کاویانی گفت: دانشگاه نسل سوم با دستورالعمل مصنوعی ایجاد نمی‌شود و باید با خلاقیت و نوآوری و ارتباط بین بخشی در صدد رسیدن به اهداف دانشگاه نسل سوم بود.

دانشگاه نسل سوم با دستورالعمل مصنوعی ایجاد نمی‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسین کیوانی‌ کارآفرین‌ برتر حوزه علوم پزشکی‌ در مراسم تقدیر از پژوهشگران‌ دانشگاه علوم پزشکی ایران در هفته پژوهش گفت: توسعه فناوری سلامت می‌تواند به اقتصاد‌ کمک شایانی‌ کند و با نوآوری و پتانسیل دانشگاه‌ها می‌توانیم در این عرصه گام برداریم‌ که نتایج اقتصادی نشان می‌دهد هنوز در این عرصه جای کار داریم‌.

وی اظهار کرد: دانشگاه نسل سوم نیاز به محرک دارد و باید شرکت‌های خاص خود را داشته باشد که خوشبختانه این قضیه‌ محقق شده است، زیرا در گذشته‌ ثبت شرکت و کار در شرکت دانشگاهی‌ عمل بدی بود اما در حال حاضر ثبت شرکت در دانشگاه منعی‌ ندارد و طبق‌ قانون منع‌ مداخله‌ کارکنان دولت مشکلی در این عرصه نداریم‌ و باید گردانندگان‌ اصلی شرکت‌های دانشگاهی‌ دانشجویان دکترا‌ و افراد نخبه‌ باشند که امیدواریم‌ فارغ‌التحصیلان‌ در این عرصه گام بردارند‌.

خصوصیات افراد کارآفرین‌

وی ضمن اشاره به برخی از خصوصیات افراد کارآفرین‌ افزود: کار‌آفرینان باید روحیه‌ خطرپذیری‌ داشته باشند، تصمیم‌سازی سریعی داشته باشند، زیرا می‌بینیم در برخی از بخش‌های دولتی اخذ تصمیم ماه‌ها طول می‌کشد که این روند صحیحی‌ نیست‌ و همچنین‌ باید خلاقیت‌ و نوآوری در این شرکت‌ها نهادینه شود‌.

وی با توجه به تحصیل در رشته‌ ویروس‌شناسی اظهار کرد: آنفلوا‌نزای‌ مرغی‌ موضوعی در عرصه ویروس‌شناسی است و باید فارغ‌التحصیلان ویروس‌شناسی در تولید‌ این واکسن‌ گام بردارند اما‌ کاری‌ تاکنون‌ انجام نشده‌ است، زیرا زیرساخت‌های لازم را نداشته‌ایم‌.

وی افزود: هوش مصنوعی در پاتولوژی‌ از طرح‌هایی است که خوشبختانه آن را عملیاتی کرده ایم و می‌توانیم‌ با عکس گرفتن از 40 هزار سلول‌ در حالت‌های مختلف با هوش مصنوعی‌ کاری کنیم که در یک مرکز پاتولوژی‌ ایجاد کنیم، کار غربالگری‌ انجام دهیم‌ و با این کار از دور افتاده‌ترین روستاها‌ نمونه‌های پاتولوژی‌ داشته باشیم‌ که این ترس با کمک دانشجویان شریف‌ در تهران آغاز شده و آینده محصول در بیمارستان فیروزگر‌ معرفی‌ می‌شود.

وی از سوزاندن‌ میلیون‌ها تن برگ درخت نخل که موجب آلودگی و از بین رفتن‌ طبیعت می‌شود خبر داد و افزود: طرح دیگر این است که فیبر درختان را به مواد غذایی تبدیل کنیم‌ و اگر این محصول جایگزین‌ یونجه‌ کیلویی 1500 تومان شود به اقتصاد کشاورزی کمک شایانی می‌شود.

کیوانی‌ ضمن اشاره به برخی از طرح‌های پژوهشی افزود: باید‌ فرهنگ تولید ثروت در دانشگاه‌ها نهادینه‌ شود و طبق‌ فرهنگ کار‌آفرینی و دانشگاه‌های نسل سوم فارغ‌التحصیلان نباید بخواهند آدم اداری شوند‌ که در کشور ما برعکس‌ است و 80 درصد آدمها‌ اداری می‌شوند و متأسفانه برخی مواقع‌ وقتشان‌ تلف می‌شود.

وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل خلاقیت‌ و نوآفرینی‌ در سن و سالی هستند که گنج دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند و به فرموده مقام معظم رهبری‌ (مد ظله العالی) باید‌ روی این گروه‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

بیشتر ثروت شرکت‌های فناور‌ در حوزه داروسازی‌ است

کیوانی‌ در ادامه‌ اظهار کرد:‌ در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی بیشتر ثروت‌ در حوزه داروسازی است که باید‌ این ثروت‌ها که در حوزه دانش‌ بنیان است در راستای منافع سلامت جامعه باشد.

وی در پایان گفت: دانشگاه‌ نسل سوم با دستورالعمل‌ مصنوعی ایجاد نمی‌شود و باید با مشارکت‌ بین بخشی در کنار خلاقیت‌ و نوآوری به تولید ثروت در دانشگاه‌ها توجه داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار