در نشست خبری سه جانبه روسای مجالس ایران، مالی و عراق؛

لاریجانی: آمریکا نقش کلاهبردار را در منطقه بازی می‌کند/سلیم الجبوری: برای حمایت از فلسطین باید اقداماتی همه جانبه انجام دهیم

نشست خبری سه جانبه روسای مجاس ایران، مالی عراق امروز برگزار شد.

لاریجانی: آمریکا نقش کلاهبردار را در منطقه بازی می‌کند/سلیم الجبوری: برای حمایت از فلسطین باید اقداماتی همه جانبه انجام دهیمبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر امروز(دوشنبه 27آذر) نشست خبری مشترک روسای مجالس ایران،‌ مالی و عراق برگزار شد.

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا در اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی اظهار کرد: دولت و ملت عراق هیچگاه زیر بار این تصمیم نمی‌روند . مسئله فلسطین دارای ابعاد بین‌المللی است.

وی تأکید کرد: تصمیمات جانبدارانه علیه حقوق ملت‌ها را بر خلاف عدالت می‌دانیم. ملت عراق به طور صادقانه همواره از مردم فلسطین حمایت کرده است و زندگی کریمانه و آزادانه را برای آنها خواستاریم.

الجبوری با تأکید بر اینکه ما می‌خواهیم هر نوع تروریسمی را از بین ببریم گفت: باید اقداماتی برای احقاق حقوق فلسطینیان داشته باشیم که همه جانبه دارای ابعاد سیاسی ،‌اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

ایساکاسیدیبه رئیس پارلمان مالی گفت: از مقامات ایرانی به دلیل برگزاری این نشست فوق‌العاده در تهران تشکر می‌کنم این جلسه بسیار مهم است و می‌تواند پیش زمینه‌ای برای برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین‌المجالس در تهران باشد.

رئیس پارلمان مالی با بیان اینکه باید دیپلماسی پارلمانی ما برای حمایت از فلسطین فعال‌تر باشد ادامه داد: باید وحدتمان را در دنیای اسلام حفظ و از آرمان فلسطین دفاع کنیم. این مهمترین دغدغه ما است.

وی اظهار کرد: مردم مالی این اقدام یک جانبه آمریکا را محکوم می‌کنند. اعلام پایتختی قدس وضعیت وحشتناکی است که باید راه حلی جدی برای آن داشته باشیم.

ایساکاسیدیبه ادامه داد: این تصمیم آمریکا برای ما ارزشی ندارد ما باید اتحاد داشته باشیم و انسجامان را بیشتر از گذشته حفظ کنیم.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره پیام این نشست گفت: همه ما یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن مقابله با سرپوش گذاشتن روی مسئله فلسطین است.

وی تاکید کرد: آمریکا‌ییها نقش کلاهبردار را در منطقه پیدا کرده‌اند اگر به این افتخار می‌کنند مانعی ندارند اما جایگاهشان در حد کلاهبردار تنزل پیدا کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان که گفته ریاض نقشه راهی برای روابط عادی با اسرائیل دارد، گفت: فکر می‌کنم این کار اشتباهاتی استراتژیک هم برای عربستان و هم برای جهان اسلام دارد، امیدواریم آل سعود این روش را دنبال نکند، گرچه پشت این مواضع تصمیمات و برنامه‌هایی است.

وی در ادامه اذعان داشت: عربستان باید بداند این کشورهایی که بنای دوستی با آنها می‌گذارند پشت سرشان چه می‌گویند و وقتی با دیگران می‌نشینند راجع به این کشورها چه می‌گویند. خیلی باید دقت کنند که در عنفوان جوانی اشتباهات بزرگی نکنند که هم به کشورشان و هم به جهان اسلام ضربه‌ای وارد شود.

سلیم الجبوری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات عملی برای مقابله با اعلام پایتختی قدس، گفت: نظر ما این است که تمام کشورها روابط اقتصادی و سیاسی باصهیونیست‌ها را قطع کنند و فشار بر آمریکا را افزایش دهند.

وی ادامه داد: ما این موضوع را به شکلی روشن در مواضعمان ابراز کردیم و ملت‌های مسلمان برای حمایت از مردم فلسطین وباید اقدامات قاطعانه‌ای داشته باشند.

ایساکاسیدیبه رئیس پارلمان مالی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات عملی برای مقابله با اعلام پایتختی قدس تصریح کرد: از زمان استقلال پیدا کردن کشورمان مسئله فلسطین همیشه برای ما اول بوده است و هیچگاه آن را فراموش نکردیم.

وی افزود. در کشور ما هیچگاه بحث توسعه روابط با اسرائیل مطرح نشده است و هیچ نوع رابطه‌ای از نظر اقتصادی و سیاسی با اسرائیل نداریم.

الجبوری رئیس پارلمان عراق در پاسخ به سوالی درباره روابط عراق با دیگر کشورها گفت: عراق همواره به شکل معقولی با کشورهای جهان رابطه داشته است و همواره از کشورهای دوست برادر حمایت کرد‌ه‌ایم.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما بر اساس منافع متقابل و احترام است افزود: ما در جهت حمایت از ملت‌ها و برای عدالت تلاش می‌کنیم و می‌خواهیم فشارها بر آمریکا افزایش یابد تا از تصمیمش عقب نشینی کند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اثر تصمیم ترامپ بر کشورهای اسلامی، گفت: انتظار بیشتری از کشورهای اسلامی بود چرا که دارای جمعیت، ظرفیت و منابع بالا، انرژی غنی، قدرت، توانایی نظامی و امنیتی بسیاری هستند و باید کشورهای اسلامی در مقابل لفاظی‌های آمریکا مقاومت کنند.

وی بیان کرد: موضع مخالف کشورهای اسلامی در برابر تصمیم ترامپ روشن است و این ارزشمند بوده اما کفایت نمی‌کند، باید در این زمینه مقاومت جدی داشت و از ظرفیت کشورهای اسلامی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار