تهرانچی:

مدل علمی ایران برگرفته از قرآن نیست

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی گفت: مدل تربیت علمی ما اقتباس از غرب است و متاسفانه مطابق با قرآن نیست.

مدل علمی ایران برگرفته از قرآن نیستبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی تهرانچی رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در همایش تحلیلی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: توجه امام به وحدت حوزه و دانشگاه از 27 آذر نبود بلکه به مناسبت شهادت شهید مفتح بود، امام راحل نیم قرن قبل از انقلاب در کتاب چهل حدیث در شرح حدیثی از پیامبر این ایده را مطرح می‌کند و علوم مدرن که تازه وارد ایران شده‌اند را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بدون حل مسئله رابطه دین و علوم، نمی‌توان رابطه حوزه و دانشگاه را تبیین کرد، در کتبی که در غرب در رابطه با علم و دین نوشته می شود منظور از دین، کلام مسیحیت است لذا دست غرب از قرآن و حدیث کوتاه است.

 رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی افزود: تمدن علمی قرن 8 تا 13 میلادی، در سرزمین های اسلامی با اهتمام ویژه امام باقر، امام صادق و امام رضا (ع) به وجود آمد،  علمی که اکنون وجود دارد، براساس نگاه نو و جدیدی است که در رنسانس به وجود آمده است.

آسیب ترجمه گرایی در ترجمه کتب رابطه علم و دین

تهرانچی بیان کرد: در ترجمه کتب در حوزه رابطه علم و دین، دچار آسیب ترجمه گرایی شده‌ایم و غرب به این نتیجه رسیده که مسیر نفی دین اشتباه بوده لذا خود غرب برای حل این مسئله و شنیدن حرف های نو جایزه تعیین کرده است.

وی اظهار داشت: در بررسی وضعیت موجود در حوزه و دانشگاه، می بینیم که در برخی علوم انسانی و اجتماعی تعارض موج می‌زند، در علوم پایه و مهندسی و پزشکی استقلال حاکم است و در حوزه علوم انسانی فضای گفت و گو وجود دارد؛ بنابراین راه زیادی داریم تا به وحدت برسیم.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: مدل تربیت علمی ما، اقتباس از غرب است و متاسفانه مطابق با قرآن نیست.

تهرانچی اضافه کرد: حوزه دانشگاهی باید ریلی را طراحی کند که امامان معصوم و نبی اکرم در رسیدن به تمدن از قرن 2 تا 7 طراحی کردند و علاوه بر اینکه از دین تعریف انسان مطلوب را می خواهیم، تعریف محیط مطلوب، جامعه مطلوب و فناوری مطلوب را نیز می خواهیم تا بتوانیم به تمدن اسلامی برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار