معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سمنان;

اراضی استان سمنان متقاضی احداث گلخانه های مدرن

بیش از 200 هکتار از اراضی استان سمنان متقاضی احداث گلخانه های مدرن و فوق مدرن هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حمیدرضا کبیریان معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سمنان گفت : در بخش گلخانه ای محدودیت اعتباری نداریم و منابع داخلی بانکی با نرخ 15 درصد در اختیار گلخانه داران قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه یکی از سیاست های وزارتخانه برای کاهش هزینه ها تمایل به سمت احداث گلخانه های مدرن و فوق مدرن است افزود: استان سمنان همواره در این عرصه پیشرو بوده است و متقاضی احداث گلخانه در استان سمنان زیاد هستند اما تصور غلطی از یک گلخانه در بین متقاضیان رواج یافته است که مانع از عملیات اجرایی آن می شود.


معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: گلخانه هایی را که در سطح استان نیمه کاره هستند و منجر به شکست شدند در اذهان متقاضیان تداعی می شود و عملا حرکتی برای راه اندازی یک گلخانه در استان سمنان انجام نمی شود.


وی با اشاره به اینکه متقاضیان راه اندازی گلخانه ها باید در این عرصه وارد شده و میزان تولید و کیفیت محصولات و درآمد زایی گلخانه داران را ببیند تأکید کرد: بازدید از گلخانه های موفق در دستور کار قرار دارد.


کبیریان با تأکید بر اینکه تأمین اعتبار از خطوط داخلی بانک کشاورزی برای راه اندازی گلخانه های مدرن و فوق مدرن انجام می شود اضافه کرد: خطوط اعتباری از محل صندوق توسعه ملی برای گلخانه های وارداتی با نرخ های بسیار پایین ارزی در اختیار گلخانه داران قرار می گیرد و محدودیتی در آن وجود ندارد.


وی تصریح کرد:این سازمان سرمایه در گردش تمام گلخانه هایی که در حال حاضر در حال فعالیت هستند را تأمین می کند ولو اینکه در مقیاس کوچک باشند.


معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه اراضی در قطعات کوچک در استان سمنان وجود دارد و تعداد خرده مالکین در این استان زیاد است گفت : باید از این موضوع استقبال شود و گلخانه های کوچک راه اندازی شود اما کماکان این دستور العمل وجود دارد که گلخانه های کوچک زیر 3 هزار متر که توجیه اقتصادی ندارند را وارد نشویم .


وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون 200 هکتار از اراضی استان سمنان متقاضی برای احداث گلخانه های مدرن هستند تصریح کرد: ما به لحاظ پیشرو بودن در استقبال از فعالیت های گلخانه ای به این نتیجه رسیدیم که برای داشتن گلخانه های مدرن و فوق مدرن نیاز به مشارکت سرمایه گذاران خارجی است.


کبیریان با اشاره به اینکه در گذشته تعدادی سرمایه گذار برای راه اندازی گلخانه هایی مشارکت کردند و گلخانه های موفقی نیز راه اندازی شده است اذعان کرد:با برخی شرکت های معتبر خارجی برای راه اندازی گلخانه های مدرن و فوق مدرن نیز مذاکراتی انجام شده است که این شرکت ها هزینه های احداث گلخانه،تولید محصول،آموزش تکنسین ها و خرید و فروش محصولات ما را متقبل می شوند.


وی با تأکید بر اینکه شرکت هایی که در چارچوب ها و مواضع قانونی موجه هستند دعوت شوند و در ایران سرمایه گذاری کنند اظهار داشت: تا پایان سال 97 برای اراضی مشاعی که به عنوان محل اجرای طرح احداث گلخانه هستند ما نقشه " یو تی ام" از متقاضیان دریافت نمی کنیم و بدون این نقشه به عنوان وثیقه محل اجرای طرح می پذیریم.


وی گفت: مگر اینکه مباحث حقوقی غیر از این باشد که نیازمند بررسی های ویژه ای است.


کبیریان در خصوص واحد های تولیدی قارچ اعلام کرد: ظرفیت تولید قارچ 200 تن حداقلی ترین میزان برای اجرای طرح های موجه اقتصادی است و این مهم یکی از دستور العمل های بانک است که به این نهاد ابلاغ شده است.


به گفته وی باید تدابیری برای این طرح نیز اندیشیده شود چراکه متقاضیانی در سطح استان سمنان وجود دارند که با ظرفیت زیر 200 تن برای قارچ های دکمه ای می توانند تولید کنند اما این دستور العمل ها مانع از تولید می شود.

 

انتهای پیام / ه

 

200 هکتار از اراضی استان سمنان متقاضی برای احداث گلخانه های مدرن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار