در تیتر امشب مطرح شد؛

فاجعه تورمی پیامد تداوم رشد نقدینگی /ضرورت اصلاح ساختار نظام بانکی

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تداوم رشد نقدینگی منجر به بروز فاجعه تورمی می شود گفت:راهکار رفع این مشکل اصلاح ساختار نظام بانکی و افزایش سرمایه بانک هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حاتمی یزدی کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب در خصوص پیامد های افزایش نقدینگی اظهار داست: هم اکنون 95 درصد نقدینگی موجود کشور پشتوانه مالی ندارد و تنها در حساب بانکی افراد است و در واقع در مقابل افزایش نقدینگی،  میزان تولید و اشتغال بالا نرفته است.

وی افزود:نقدینگی در دولت یازدهم دوبرابر شده است درحالیکه درآمد ما دو برابر نشده است و جون کالایی متناسب با این نقدینگی تولید نشده است در صورت بیرون آمدن این پول از بانک ها، تورم انفجاری صورت می پذیرد.

حاتمی یزدیگفت:در حال حاضر بانک های ما حرفه ای نیستند و مشکلات اساسی دارند وساختار کنونی نظام بانکی منجر به وقوع فجایع عظیم در آینده می شود .

این کارشناس بانکی با بیان اینکه در دولت قبلی و کنونی معضل رشد نقدینگی رها شده بود تصریح کرد:افزایش نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی باشد .

وی افزود:ثابت نگه داشتن نرخ ارز در دهه 80 به ضرر تولید داخلی بوده است. به دلیل سودهای بالای بانکی در سالهای اخیر سرعت گردش پول کاهش یافته است. بانک مرکزی کاهش سود را باید دو سال پیش اجرا می کرد و همین نرخ سود کنونی نیز در حال حاضر برای فعالان اقتصاد قابل هضم نیست.

 حاتمی یزدی گفت:بانک ها برای پرداخت سود 20 درصد توجیهی نداشتند زیرا در کنار بدهکاران بزرگ بانکی، دولت حدود 150 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارد و بانک ها درآمدی برای پرداخت نداشتند.

وی افزود:یکی از راههای اساسی کاهش نقدینگی، اصلاح ساختار نظام بانکی و افزایش سرمایه بانک ها است و در این راستا باید اعمال سیستم حسابداری بین المللی نیز در دستور کار قرار گیرد.

 بر اساس این گزارش کاووسی دیگر کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت : وقتی دولت به بانک بدهی های گسترده دارد و برای حل این مشکل نیز برنامه ای مدون ندارد ، موجب افزایش نقدینگی می شود.

وی ادامه داد:این رشد نقدینگی مانند انبوه آب پشت سد است و در آینده در صورت عدم برنامه ریزی ،فاجعه بار است و هنوز کاهش نرخ سود بانکی خود را نشان نداده است.

کاووسی تصریح کرد: دولت در 4 سال اول تمام توان خود را بر روی برجام گذاشت. اگر برجام بر اساس پیش فرض رخ می داد احتمالا دولت تصور نمی کرد این اصلاحات اقتصادی را اجرا کند زیرا سرمایه گذاری های خارجی صورت می گرفت.

وی بیان کرد:یکی دیگر از عوامل رشد نقدینگی، تکلیف بانک ها به پرداخت وام های ازدواج است و یا پرداخت پول به بنگاههای کوچک و متوسط از سوی بانک هایی که وضعیت وخیمی دارند.

این کارشناس اقتصادی بای بیان اینکه اصلاح نظام بانکی و افزایش سرمایه بانک ها از راهکارهای رفع مشکل افزایش نقدینگی است تاکید کرد:برای افزایش سرمایه بانک ها باید بانک ها را به صورت واقعی خصوصی کرد و نه به صورت نمایشی.

انتهای پیام/

پیامدهای افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار