در کنگره سالیانه انجمن پزشکی لیزر مطرح شد

بیمه‌‌ها لیزر را پوشش نمی‌دهند/ استفاده از لیزر در آرایشگاه‌ها غیر قانونی است

امروزه‌ لیزرها‌ در اماکنی‌ همچون آرایشگاه‌ها نیز وارد شده‌اند در حالی که استفاده از لیزر‌ در آرایشگاه‌ها غیرقانونی‌ است‌.

بیمه‌‌ها لیزر را پوشش نمی‌دهند/ استفاده از لیزر در آرایشگاه‌ها غیر قانونی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رضا‌ فکر آزاد رئیس کنگره‌ و رئیس انجمن علمی پزشکی لیزر ایران‌ در نشست خبری یازدهمین کنگره سالیانه انجمن پزشکی لیزر ایران‌ که ظهر امروز در انجمن علمی پزشکی لیزر ایران‌ برگزار شد، اظهار کرد: انجمن علمی پزشکی لیزر‌ ایران از سال 1381 تأسیس شده است و هدف از تأسیس این انجمن توسعه و گسترش‌ دانش لیزر‌ است.

وی بیان کرد: لیزر‌ در زمینه‌های مختلفی همچون پرستاری، فیزیوتراپی‌، پوست، جراحی‌ و دندانپزشکی‌ کاربرد دارد ما در این کنگره قصد داریم که یافته‌های جدید علمی را در زمینه لیزر‌ برای مخاطبانمان‌ ( پزشکان ) بیان کنیم همچنین ما قصد داریم که با پرهیز از تبلیغات غیرواقعی‌ و با یک نگرش نقادانه محاسن‌ و معایب لیزر‌ را بیان کنیم. ایمنی لیزر‌ برای بیماران و همراهان آنها نیز باید حفظ شود.

رئیس کنگره‌ و رئیس انجمن علمی پزشکی لیزر ایران‌ افزود: طبق اساسنامه‌ انجمن لیزر در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد بنابراین‌ ما در این انجمن افرادی را داریم‌ که اعضای پیوسته‌ هستند‌ که لیزر‌ در کوریکولوم‌ آموزشی آنها آمده است‌ و سایر‌ پزشکان که دوره‌های آموزشی لیزر را می‌گذرانند، اعضای وابسته هستند به طور کلی در این انجمن بیش از 400 نفر عضو هستند‌.

 فکر‌آزاد تأکید کرد: متأسفانه امروزه تصور‌ می‌شود که لیزر‌ تنها در زمینه‌ زیبایی‌ کاربرد دارد اما این باوری اشتباه‌ است‌ و لیزر‌ بیشتر در زمینه‌ تشخیص‌ و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود البته‌ نمی‌توانیم از لیزر در درمان همه بیماری‌ها استفاده کنیم‌؛ لیزر از 60 سال گذشته وارد علم پزشکی شده است و در عین حال که می‌تواند کمک کننده باشد‌ آسیب‌های زیادی را نیز به افراد وارد می‌کند بنابراین تنها کسانی می‌توانند از لیزر‌ استفاده کنند که آگاه و ماهر باشند‌.

 وی گفت: از لیزر می‌توانیم برای درمان بیماری هموروئید‌ نیز کمک بگیریم‌. متأسفانه در کشور ما هیچ یک از بیمه‌ها لیزرهای‌ کم‌توان و پرتوان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و بیمه ها نیز این هزینه‌ها را نمی‌پذیرند. در حالی که در کشورهایی مانند کانادا و نروژ‌ لیزرهای‌ کم‌توان تحت پوشش بیمه‌ای هستند.

فکرآزاد‌ یادآور شد: اکنون در کشورمان مرکزی با نام مرکز علوم و فنون لیزر‌ ایران داریم که در این مرکز لیزرهای‌ داخلی تولید می‌شوند اما متأسفانه تمایل افراد به استفاده از لیزرهای‌ داخلی چندان زیاد نیست‌. لیزرها‌ دارای طول موج 600 نانو‌متر به بالا هستند‌ پرتوهایی‌ که زیر 300 نانومتر‌ باشند سبب ایجاد سرطان‌ می‌شوند.

لیزر سرطان زا نیست

 در ادامه این نشست کامران عزتی‌ دبیر علمی کنگره و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: از بین مقالاتی که برای کنگره فرستاده شده است، 80 مقاله برای سخنرانی و 20 مقاله برای پوستر‌ استفاده شده‌اند ما در این کنگره 13 پنل‌ و 30 نفر عضو کمیته علمی داریم‌.

 وی بیان کرد: از جمله پنل‌های این کنگره می‌توان به لیزر‌تراپی‌ ( لیزر‌درمانی )، پنل‌ جراحی، فیزیک‌ پزشکی لیزر و تکنولوژی‌های نوین در لیزر‌ اشاره کرد همچنین پنلی‌ را به چالش‌های پیش روی لیزر‌ اختصاص داده‌ایم‌. از دیگر پنل‌های این کنگره می‌توان به پنل‌ پزشکی‌ قانونی و لیزر‌ در طب سوزنی اشاره کرد.

 دبیر علمی کنگره افزود: لیزر سرطان‌زا نیست البته برای افرادی که دچار سرطان هستند استفاده از لیزر باید با احتیاط‌ صورت گیرد‌ به این صورت که لیزر نباید‌ به طور مستقیم‌ به تومور‌ سرطانی تابانده‌ شود. استفاده از لیزر‌ عوارضی‌ را هم در افراد به جای می‌گذارد که از جمله این عوارض‌ می‌توان به سوختگی اشاره کرد.

 عزتی‌ تأکید کرد: متأسفانه امروزه‌ لیزرها‌ در اماکنی‌ همچون آرایشگاه‌ها نیز وارد شده‌اند در حالی که استفاده از لیزر‌ در آرایشگاه‌ها غیرقانونی‌ است‌ بنابراین افراد‌ برای‌ استفاده از لیزر‌ باید حتما‌ به پزشک‌ معتمد مراجعه‌ کنند‌ همچنین‌ اشخاص باید به مراکزی‌ بروند که دارای‌ تأییدیه‌ وزارت بهداشت‌ و تابلو باشند‌. افراد نباید به مراکزی که در شبکه‌های اجتماعی‌ تبلیغ‌ می‌شوند اعتماد کنند.

 جراحی بیماران مبتلا به مشکل انعقادی خون با لیزر

 وی تصریح کرد: لیزر‌ می‌تواند برای افراد که مشکل انعقادی‌ خون‌ دارند کمک‌کننده باشد این افراد می‌توانند برای جراحی لثه‌ از لیزر‌ کمک بگیرند‌ البته‌ پزشک باید در این زمینه مهارت کافی‌ را داشته باشد‌.

استفاده از لیزر در زنان باردار و شیرده ممنوع

 دبیر علمی کنگره و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: لیزر در کودکان و سالمندان نیز می‌تواند استفاده شود البته در مورد کودکان لیزر‌ را نباید به طور مستقیم‌ به صفحات رشد بتابانیم‌ همچنین‌ به جهت اطلاعات‌ ناقص‌ ما در زمینه‌ خطرهای‌ ناشی از لیزر‌ استفاده از آن در دوران بارداری‌ ( به ویژه در 3 ماهه اول توصیه‌ نمی‌شود ) همچنین زنان شیرده‌ نیز بهتر است‌ از لیزر‌ استفاده نکنند.

استفاده از لیزر برای کمک به بازتوانی سلولی

 در ادامه نشست‌ آریستا‌ شجاع‌الدین‌ دبیر اجرایی کنگره‌ اظهار کرد: به طور کلی لیزرها‌ به 2 دسته کم‌توان و پرتوان‌ تقسیم می‌شوند از لیزرهای‌ کم‌توان برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود این لیزرها‌ بدون عارضه و غیرتهاجمی‌ هستند در صورتی که افراد برای استفاده از آنها دانش‌ لازم را داشته باشند‌ لیزرهای‌ پرتوان‌ نیز در زمینه جراحی و انجام اموری مانند تاتو‌‌ کاربرد دارند‌.

وی بیان کرد: لیزرتراپی‌ دارای اثراتی‌ همچون ضد درد ، ضد التهاب‌، متابولیکی‌ و ایمونولوژیکی‌ هستند‌ لیزرها‌ می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تغییر دهند و به بازتوانی‌ سلولی کمک کنند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، لیزر ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار