گور خمره‌ای متعلق به دوره اشکانی در «سیلک» به نمایش درمی‌آید

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: گور خمره ای متعلق به دوره اشکانی که پنج سال پیش در سیلک کشف شد پس از مرمت و باز زنده سازی در این محوطه باستانی به نمایش درمی‌آید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری با اشاره به اینکه تپه‌های باستانی سیلک در کاشان قدمتی به بلندای هفت هزار و ۵۰۰ سال دارد و به عنوان خاستگاه تمدن اولیه بشری شناخته می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های گذشته در این محوطه باستانی گور خمره‌ای با حدود دو هزار سال قدمت مربوط به دوره اشکانی کشف شد.

وی با بیان اینکه این گور خمره ای در حال مرمت و باز زنده سازی است، افزود: زرتشتیان اجساد را در خمره‌ها می گذاشتند و درِ آن را گل اندود می کردند، پس از گذشت مدت زمانی، جسم مردگان تبدیل به خاک می شد و آثار باقیمانده در آیینی به داخل گور دخمه‌ای انتقال پیدا می‌کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با بیان اینکه احتمال می رود اشکانیان در این منطقه از روش تدفین گورخمره برای دفن مردگان خود استفاده می کردند، تاکید کرد: باید بر این نکته تاکید کنیم که به احتمال قوی مردم هر قسمت از امپراتوری اشکانی، مردگان خود را مطابق فرهنگ بومی خود دفن می کردند و روش‌های تدفین متفاوت بوده است.

وی اضافه کرد: این گور خمره متعلق به دوره اشکانی که پنج سال پیش کشف شده است پس از مرمت‌های اصولی در محوطه باستانی سیلک در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

جاوری ادامه داد: هم اکنون بسیاری از آثار کشف شده در این محوطه باستانی در موزه جنب تپه‌های سیلک به نمایش درآمده است و برخی اسکلت‌های کشف شده انسان‌ها در سنین مختلف در بخش ورودی تپه‌های سیلک در قاب‌های شیشه‌های محافظت شده و قابل مشاهده است.

وی همچنین در ارتباط با عملیات مرمت مسجد پاچنار نیاسر نیز ابراز داشت: مرمت این بنا به اتمام رسیده است و برای تعمیر و بازسازی این اثر تاریخی ۱۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان اضافه کرد: عملیات مرمت این بنای ارزشمند شامل اجرای ازاره سنگی، تراشیدن بدنه دیوارهای خارجی و اجرای اندود کاهگل، اجرای چفت آجری لبه بام، اجرای شمشه گیری گچی، تخریب قسمتی از دیوار بنا و اجرای مجدد آن و زیربندی و استحکام بخشی، بخش‌هایی از دیوار بنا بوده است.

 

انتهای پیام/م

 

روش‌های تدفین متفاوت در امپراتوری اشکانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.