نخست‌وزیر ترکیه جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را نسل‌کشی خواند

بینعالی ییلدیریم روز چهارشنبه از جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان را نسل‌کشی خواندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «بینعالی ییلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه روز چهارشنبه جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را «نسل‌کشی» خواند و از جامعه جهانی خواست از بازگشت امن آنها به کشورشان مطمئن شود. او در سفر به بنگلادش با چندین پناهجوی روهینگیایی در اردوگاه «بازار کوکس» ملاقات کرد.

تقریباً 870 هزار روهینگیایی به این اردوگاه فرار کرده اند که 660 هزار نفر از آنها بعد از آغاز حملات ارتش میانمار در 25 اوت به آنجا وارد شده‌اند.

ییلدیریم پیش از بازگشت به ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران در بازار کوکس گفت: «ارتش میانمار سعی دارد مسلمانان روهینگیایی را از سرزمینشان بیرون کند. به همین دلیل آنها را سرکوب می‌کند، خانه ها و روستاهایشان را آتش می‌زند، از زنانشان سوءاستفاده می‌کند و آنها را می‌کشد. این کار نمونه‌ای از نسل‌کشی است». او همچنین گفت جامعه جهانی باید بازگشت محترمانه و امن این افراد به خانه‌هایشان را تضمین کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 6700 روهینگیایی پس از آغاز جنایت‌های ارتش میانمار علیه آنها در ایالت راخین جانشان را از دست داده‌اند. «زید رعد حسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد این جنایات را «نمونه بارز پاکسازی قومی» توصیف کرد. سازمان ملل متحد نسل‌کشی را اقدام به نابود کردن یک گروه ملی، نژادی، مذهبی یا قومی تعریف می‌کند.

«آنگ سان سو چی»، رهبر حزب حاکم میانمار به دلیل سکوت در مقابل آنچه ارتش بر سر مسلمانان روهینگیا آورد مورد انتقاد بین المللی قرار گرفت. اما گفته می‌شود او نفوذ و کنترلی بر اقدامات ژنرال‌ها ندارد. علیرغم اینکه سابقه سکونت مسلمانان روهینگیا در میانمار به چند قرن می‌رسد، ارتش میانمار از به رسمیت شناختن حق شهروندی آنها امتناع می‌کند. موج جدیدی از سرکوب این مسلمانان از 25 اوت آغاز شد و در دو هفته به اوج رسید. آواره ها مجبور شدند از طریق مرزهای آبی و خاکی به بنگلادش فرار کنند.

شرایط زندگی آنها در اردوگاه‌های بنگلادش بسیار بد است و هر لحظه خطر ایجاد یک بحران انسانی در پی شیوع یک بیماری وجود دارد. با اینکه گروه‌های امدادی به طور شبانه‌روزی برای رسیدگی شرایط آنها تلاش می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند پاسخگوی نیازهای آنها باشند.

انتهای پیام/

 

انتقاد ترکیه از جنایات ارتش میانمار علیه روهینگیایی‌ها

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار