در نشست خبری چالش‌های کارآفرینی دانشگاه علمی کاربردی مطرح شد؛

رفع نیاز بازار کار؛ فلسفه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی‌/ ضرورت حمایت از مراکز آموزشی بخش خصوصی

دبیر انجمن مراکز علمی کاربردی گفت: فلسفه تأسیس دانشگاه علمی کاربردی رفع نیاز‌های بازار کار کشور و آموزش‌های مهارتی است.

رفع نیازهای بازار کار کشور؛  فلسفه‌ تأسیس دانشگاه علمی – کاربردی‌/ ضرورت حمایت از مراکز آموزشی بخش خصوصیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزاد معافی‌ نماینده مؤسسات‌ آموزش عالی و مراکز‌ علمی – کاربردی‌ صبح امروز‌ در نشست خبری که در خصوص‌ چالش‌های کارآفرینی‌ و دانشگاه علمی‌ کاربردی‌ که در مرکز علمی کاربردی نهاوند برگزار شد، اظهار کرد: بنابر اصل 44 قانون اساسی و تأکید مقام رهبری معظم‌ مبنی بر حمایت از بخش خصوصی‌، دانشگاه علمی کاربردی‌ همت کافی را از مراکز آموزشی بخش خصوصی‌ انجام نمی‌دهد و گاهی از اصل مأموریت‌گرا بودن خارج شده است.

وی بیان کرد: متأسفانه از طرف واحد مرکز‌ به مؤسسه آموزش عالی نامه‌ای مبنی بر اینکه تمام مراکز خصوصی باید یک ملک‌ به نام فردی داشته و یا اجاره‌نامچه‌ پنج ساله برای فعالیت‌ داشته‌ باشند‌، ارسال شده است.

معافی‌ عنوان کرد: مراکز بخش خصوصی گاهاً‌ داری 18 سال سابقه‌ فعالیت‌ بوده اما متأسفانه در بین‌ سال‌های 90 تا 94 تأیید‌ مدارک‌ مؤسسات‌ آموزش عالی بخش خصوصی با مشکل‌ روبرو‌ شده‌ است.

وی تأکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌ دانشگاه‌های کوچک‌ علمی کاربردی‌ ارتقاء خاصی‌ پیدا نکرده‌اند و بحث‌ آموزش‌های مهارت‌محوری به خوبی‌ و بر اساس اساس‌نامه‌ها برای تغییرات‌ دانشجو و رفع نیاز بازار کار انجام نمی‌شود.

مهارت‌محوری اصول اصلی دانشگاه علمی کاربردی

در ادامه مراسم محمدی دبیر انجمن صنفی مراکز علمی کاربردی گفت: فلسفه‌ وجودی‌ و تأسیس دانشگاه علمی کاربردی‌ رفع نیازهای بازار کار کشور و آموزش‌های مهارتی و همچنین‌ کارآفرینی‌ و اشتغال‌ است، در مقطعی از زمان نیاز جدیدی به آموزش‌ بین بخشی احساس شد.

وی بیان کرد: با توجه به نیاز بازار کار تربیت‌ نیروی دانشجویان‌ از جمله مأموریت‌های دانشگاه‌ علمی کاربردی است.

محمدی عنوان کرد: امروزه‌ تربیت تکنسین‌های مهارتی‌ برای رفع نیاز بازار کار کشور‌ باید به خوبی انجام شود که این مقوله‌ در حال حاضر‌ در مراکز و مؤسسات‌ آموزش عالی وابسته به دانشگاه علمی – کاربردی‌ با قدرت دنبال‌ نمی‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس بند دستورالعمل‌ مراکز غیردولتی‌ باید تعهد‌ بدهند که مراکز خصوصی‌ مال لایملک‌ خودشان را به دولت واگذار کنند.

لزوم به کارگیری مدرس مهارتی خبره در دانشگاه علمی کاربردی

در ادامه مراسم ایرج ایمانی‌ گفت: نداشتن برنامه‌ای مصوب‌ و بلند مدت‌ باعث‌ شده تا سرمایه‌گذاری‌ها به صورت منسجم‌ انجام نشود.

وی بیان کرد: برای تربیت و آموزش‌های مهارتی باید مدرسانی‌ را در دانشگاه علمی کاربردی مشغول به تدریس شوند که خود در هر رشته‌ای مهارت‌های لازم را داشته باشد که در دانشگاه علمی کاربردی ما متأسفانه همچین روندی‌ را شاهد نیستیم‌.

ایمانی‌ عنوان کرد‌: در سال گذشته‌ پذیرش مؤسسات آموزش عالی وابسته به دانشگاه علمی کاربردی‌ از 29 اسفند‌ لغایت‌ 13 فروردین‌ سال‌ 96 بود که این زمان‌ متأسفانه‌ مقارن‌ با تعطیلی‌ رسمی کشور‌ بود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ 15 درصد از شهریه‌ دانشجویان‌ سهم واحد مرکزی دانشگاه علمی کاربردی‌ است که باید‌ در راستای‌ توسعه کارگاه‌ها و امکانات آموزشی‌ صرف شود که متأسفانه امروزه این مسئله‌ به خوبی انجام نمی‌شود.

ایمانی‌ با اشاره به اینکه یک فرد خبره‌ از نظر آکادمی‌ نمی‌تواند در دانشگاه‌های مهارت‌محور به خوبی عمل کند، یادآور شد: تطابق‌ نداشتن نظام‌های آموزشی یکی از مشکلات اصلی کشور است‌ و دوستان ما در دانشگاه علمی – کاربردی‌ مشکلات را رها کرده و به یکسری‌ از مسائل بی اهمیت می‌پردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۲ دی ۱۳۹۶
باید برای این همه جوان بیکار تحصیلکرده جهت بکار گیری در آموزش و پرورش و کارخانجات دوره تخصصی شغلی گذاشته بشه
آخرین اخبار