خشونت و آدم‌کُشی در مکزیک رکورد زد

مقامات مکزیک اعلام کردند ۲۰۱۷ را باید خشونت‌بارترین سال برای این کشور دانست.

افزایش خشونت و آدم‌کُشی در مکزیک از تبعات جنگ مواد مخدر در این کشوربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس پیشین بخش عملیات بین المللی آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا، روز شنبه اعلام کرد گسترش جنایات سازمان یافته، خشونت و آدم‌کشی در مکزیک، این کشور را به یک گورستان تبدیل کرده است.

مایک ویگیل که در گذشته مسئول عملیات بین المللی آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا بوده است، اعلام کرد طبق آمار و ارقام رسمی که مقامات مکزیک منتشر کرده اند در سال 2017 بیش از بیست و سه هزار و یکصد مورد قتل تا پایان نوامبر امسال در این کشور اتفاق افتاده است به این ترتیب سال کنونی میلادی را باید مرگبارترین سال در مکزیک از زمان آغاز ثبت این آمار در بیست سال پیش دانست.

مایک ویگیل که در حال حاضر به عنوان تحلیلگر فعالیت می کند افزود عوامل و مسائل متعددی در افزایش شدید و نگران کننده خشونت در مکزیک دخیل هستند و به نظر نمی رسد که موج خشونت و آدمکشی در این کشور تمامی داشته باشد.

تجزیه کارتل‌های بزرگ مواد مخدر در پی جنگی که فلیپه کالدرون، رئیس جمهور پیشین مکزیک در سال 2006 بر ضد قاچاق مواد مخدر در این کشور آغاز کرد، یکی از عوامل موثر در این پدیده است اما در این میان تاثیر فساد گسترده در میان نیروها و مسئولان پلیس مکزیک را نیز بر این پدیده نمی توان نادیده گرفت.

طبق آمار و ارقام رسمی منتشر شده در مکزیک، از زمانی که دولت این کشور در سال 2006 بر ضد گروههای قاچاق مواد مخدر و تبهکاران اعلام جنگ کرد بیش از یکصد و هفتاد هزار نفر کشته و بیش از بیست و هشت هزار نفر ناپدید شده اند. مقامات مکزیک آمار دقیق افرادی را که مستقیما در ارتباط با جنایات سازماندهی شده در این کشور کشته یا ناپدید شده اند، منتشر نکرده اند.

مایک ویگیل تصریح کرد عملیات نظامی گسترده دولت مکزیک به کارتل‌ها و باندهای قاچاق مواد مخدر با بازداشت بسیاری از سرکرده های باندهای جنایی سازمان یافته و تبهکار همراه شد اما این عملیات موجب تقسیم باندهای بزرگ جنایی به چندین و چند گروه و در نتیجه افزایش خشونت‌ها در این کشور شد.

این کارشناس آمریکایی افزود کارتل‌ها و گروههای قاچاق مواد مخدر پشت بسیاری از قتل‌هایی هستند که در مکزیک صورت می گیرد. وی افزود جنایات سازمان یافته، خشونت‌های گسترده و قتل و آدمکشی مکزیک را به یک گورستان تبدیل کرده است.

مقامات مکزیک اعلام کردند از ابتدای سال 2017 تا پایان ماه نوامبر بیست و سه هزار و یکصد و یک فقره قتل در این کشور ثبت شد که امسال را باید خشونت بارترین سال طی بیست سال گذشته برای این کشور دانست. پیش از این در سال 2011 بیست و دو هزار و چهارصد و نه فقره قتل در مکزیک ثبت شده بود و خشونت بارترین سال برای این کشور در دو دهه اخیر محسوب می شد اما سال 2017 این رکورد شکسته شد. بر اساس آمار و ارقامی که مقامات مکزیک شب گذشته منتشر کردند، تنها در ماه نوامبر دو هزار و دویست و دوازده فقره قتل در این کشور به ثبت رسید و در ماه اکتبر رقم بی سابقه دو هزار و سیصد و هشتاد فقره قتل در این کشور ثبت شد.

طبق اذعان آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا، شش کارتل بزرگ مکزیکی در حال حاضر بازار مواد مخدر آمریکا را قبضه کرده اند. سینالوآ بزرگترین کارتل مکزیکی است که در بسیاری از نقاط آمریکا از جمله شهرهای فونیکس در ایالت آریزونا در جنوب آمریکا، لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا در غرب، دنور در ایالت کلرادو در غرب و شیکاگو در ایالت ایلینویز در شمال حضوری فعال دارد. گروه تبهکاری سینالوآ از بزرگ ترین و قدرتمندترین گروه‌های جرائم سازمان‌ یافته قاچاق مواد مخدر در مکزیک است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا سینالوآ را قدرتمندترین گروه سازمان‌ یافته قاچاق مواد مخدر در جهان می دانند. این گروه یکی از بزرگ ترین بازیگران جنگ مواد مخدر در مکزیک میان گروه‌های رقیب قاچاق مواد مخدر و ارتش این کشور است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امیدوار است بتواند به منظور مهار مهاجرت‌های غیرقانونی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از مکزیک به آمریکا، یک دیوار در طول مرزهای دو کشور احداث کند. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود ضمن متهم کردن مکزیک به این که جنایتکاران، قاچاقچیان و دزدان خود را به آمریکا می فرستد، تاکید کرد تنها راه متوقف کردن قاچاق مواد مخدر و مهاجرت های غیرقانونی از مکزیک دیوار کشیدن در مرز بین دو کشور است.

 

انتهای پیام/

 

افزایش جنایات مرتبط با قاچاق مواد مخدر در مکزیک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار