اردوغان: اگر فشار آمریکا نبود کشورهای بیشتری با قطعنامه سازمان ملل درباره قدس موافقت می‌کردند

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای گفت در صورتی که فشار‌های آمریکا نبود، ۳۵ کشوری که در مجمع عمومی به قطعنامه قدس رای ممتنع دادند، با آن موافقت می‌کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد 35 کشوری که در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره مسئله قدس رای ممتنع دادند، در صورتی که تحت فشار قرار نداشتند به وضع این قطعنامه رای می‌دادند.

روز پنجشنبه، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا، قطعنامه‌ای درباره قدس وضع کرد که از آمریکا می‌خواهد به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را لغو کند.

در کل، 128 عضو مجمع عمومی سازمان ملل به وضع این قطعنامه رای مثبت، 9 کشور رای منفی و 35 کشور دیگر رای ممتنع دادند.

اردوغان پیش از سفر سه روزه خود به سودان، چاد و تونس در مصاحبه‌ای گفت باور دارد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، باید در پی این رای گیری، تصمیم خود را مورد بازبینی قرار دهد.

اردوغان در یک مصاحبه که روز شنبه منتشر شد، گفت: «35 کشور در مجمع عمومی رای ممتنع دادند. اما در حقیقت، کشورهایی که از دادن رای امتناع کردند تحت فشار بسیار شدید بوده اند. در غیر این صورت، اگر آن‌ها تحت فشار نبودند، من فکر می‌کنم با 128 کشور موافق همراه می‌شدند.»

ترامپ پیشتر تهدید کرده بود کمک‌های مالی آمریکا به کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه واشنگتن رای دهند، قطع خواهد کرد. ترامپ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «آن‌ها صدها میلیون دلار و شاید میلیاردها دلار از ما دریافت می‌کنند و پس از آن، علیه ما رای می‌دهند. پس ما نیز بر رای آن‌ها نظارت می‌کنیم. بگذارید علیه ما رای دهند. ما مبالغ بسیاری را پس انداز خواهیم کرد. ما اهمیتی نمی‌دهیم.»

علی‌رغم مخالفت‌های بین المللی، دونالد ترامپ روز ششم دسامبر، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. این تصمیم وی تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای را در سراسر جهان اسلام در پی داشت. اردوغان و دیگر مقامات ترکیه‌ای نیز با این اقدام آمریکا مخالفت کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار