پیشانی ناندرتال چیست؟ + علت و روش درمان

ناندرتال پدیده ای فامیلی است که بر اثر برجسته شدن و نازک استخوان پیشانی در ناحیه سینوسها اتفاق می‌افتد و با جراحی برطرف خواهد شد.

پیشانی ناندرتال چیست؟ + علت و روش درمانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیشانی یکی از قسمت‌های اصلی صورت است که تا یک سوم از سطح کل چهره را دربر می‌گیرد. با وجود آنکه فقط یکی از اجزاء اصلی چهره، یعنی ابروها در پیشانی قرار گرفته است، اما با این حال پیشانی نقش بسیار مهمی در زیبایی کلی چهره هر فرد دارد. در واقع پیشانی سه مشخصه مهم دارد که محدوده یا اندازه کلی پیشانی در چهره هر فرد از روی همین سه مشخصه تعیین می‌شود. مرز بالایی پیشانی توسط خط رویش موی سر مشخص می‌شود که موقعیت آن در بین مردان و زنان تا حد زیادی متفاوت است. حد پایینی پیشانی نیز به وسیله ابروها و استخوان‌های پیشانی که در واقع برآمدگی‌های لب استخوان جمجمه در بالای چشم‌ها هستند، مشخص می‌شود. در دو طرف پیشانی هم برآمدگی‌های شقیقه‌ای وجود دارند که لبه‌های استخوان پیشانی و محل اتصال استخوان به ماهیچه‌های تمپورال بزرگ می‌باشند.

جراحی پیشانی عملی است که شاید حتی اسم آنرا هم نشنیده باشید اما در تهران کسانی هستند که برای این جراحی به مطب متخصصان زیبایی مراجه می کنند .

به چه نوع پیشانی، ناندرتال می گویند؟

افرادی هستند که روی پیشانی و بالای ابروهای‌شان برجستگی دارد که اصطلاحا به آن پیشانی ناندرتال گفته می‌شود. برجستگی استخوان سینوس‌ها (رشد زیاد حفره‌های هوا در استخوان‌های سینوس) در قسمت پیشانی باعث این برجستگی می‌شود. پیشانی این افراد از نیم‌رخ، ظاهری شیب‌دار دارد. گفته می‌شود علت این برجستگی اغلب به ژنتیک فرد مربوط است و سابقه فامیلی باعث آن می‌شود اما مسائل مربوط به هورمون‌ها و استخوان‌ها هم می‌تواند سبب‌ساز آن باشد. در حقیقت هورمون‌های رشد و مردانه می‌تواند باعث رشد این استخوان و برجستگی آن شود. البته این نشانه ممکن است در اوایل کودکی خفیف باشد و با افزایش سن بیشتر خود را نشان دهد. پیشانی برجسته باعث ظاهری مردانه و خشن و به‌علاوه گود به‌نظر رسیدن چشم‌ها می‌شود، به‌همین دلیل اکثر افراد خواهان درمان آن هستند.

 

علت پیشانی ناندرتال چیست؟

علت پیشانی ناندرتال برجستگی استخوان ناحیه سینوسهای پیشانی می باشد. این نقیصه اغلب پدیده ای فامیلی است ولی گاهاً تحت شرایط خاصی استخوان پیشانی در ناحیه سینوسها همزمان با برجسته شدن ؛ نازک نیز می شود.

برای تشخیص ضخامت استخوان ناحیه سینوس پیشانی انجام اسکن قبل از جراحی کمک بسزایی به جراح میکند.

تفاوت پیشانی برجسته با ناندرتال چیست؟

نوع دیگری از برجستگی در پیشانی وجود دارد که با پیشانی ناندرتال متفاوت است. در پیشانی ناندرتال فقط در قسمت بالای ابروها برجستگی وجود دارد و پیشانی در قسمت بالا فرو رفته به چشم می‌آید. اما پیشانی برجسته به‌طور کامل دچار برجستگی بیش از حد است و استخوان انحنای رو به بیرون زیادی دارد. این قضیه هم ژنتیکی است و در کودکی تشخیص داده می‌شود. احتمالا مادران در دوران کودکی با نگاه به فرزند خود متوجه این برجستگی می‌شوند. باید بگوییم این موضوع در کودکی باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد جای نگرانی نیست. اگر برجستگی پیشانی مشکل زیبایی برای‌تان ایجاد کرده باشد گاهی می‌توان آن را با جراحی تصحیح کرد. برای درمان این نوع از پیشانی هم از روش‌های مشابه درمان پیشانی ناندرتال استفاده می‌شود فقط منطقه وسیع‌تری برای آن درنظر گرفته می‌شود.

 عمل جراحی پیشانی ناندرتال چیست؟

جراحی رفع برجستگی پیشانی یک عمل جراحی است که به منظور کاهش ظاهر برجسته یا مردانه پیشانی (یا پیشانی ناندرتال) انجام می‌شود. پیشانی یکی از چند مشخصه اصلی چهره است که بسته به شکل و اندازه آن می‌تواند ظاهر مردانه یا زنانه‌ای داشته باشد. برای مثال پیشانی‌های مردانه معمولاً یک لبه درشت و استخوانی دارند که اصطلاحاً به آن «برجستگی پیشانی» (Brow bossing) گفته می‌شود. در حالی که پیشانی‌های زنانه معمولاً صاف‌تر و هموارتر هستند و لبه‌های برآمده ندارند. در جراحی رفع برجستگی پیشانی، این برآمدگی‌ها صاف می‌شوند و شکل برجستگی پیشانی به گونه‌ای اصلاح می‌شود که ظاهر لطیف‌تر و زنانه‌تری پیدا کند.

 چه عوارضی انتظار شما را می‌کشد؟

عوارضی که بعد از جراحی پیشانی برجسته و ناندرتال ممکن است به وجود آیند، جزء مراحل درمان محسوب می‌شوند. کبودی و ورم در ناحیه پیشانی، درد، خونریزی و... بعد از مدتی ازبین خواهد رفت. البته بی‌حسی هم ممکن است در این ناحیه به وجود آید که نهایتا بعد از چند ماه ازبین خواهد رفت. در اکثر موارد، شکاف پوست و بخیه زیر خط رویش مو زده می‌شود و بعد از مدتی ازبین خواهد رفت.

 جایش می ماند؟

معمولاً هر وقت که کسی به یک عمل جراحی فکر می‌کند، نکته‌ای که خیلی برایش اهمیت دارد آن است که آیا بافت جای زخم در محل جراحی باقی می‌ماند یا خیر. از آنجا که بریدگی پوست در طی جراحی رفع برجستگی پیشانی در زیر خط رویش موی سر زده می‌شود، جای زخم حاصل از آن خیلی کوچک خواهد بود و به مرور زمان محو می‌شود.

منبع خبر: الودکتر
انتهای پیام/

با بیماری ناندرتال اشنا شوید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
سلام من شش هفت سالی هست یک برآمدگی در قسمت راست پیشانی در اومده اول کوچک بود اما به مرور زمان بزرگ میشه اسم این چیه به چه متخصص باید رجوع کنم آیا خطر ناک هست مقابل درمان هست تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
سلام بنده ۴۲ سالمه یه فرو رفتگی بالی پیشانی اول موی سرم گود شده لطفا کمک کنید آیا این چه مریضی یا چیز دیگه است باید به چه دکتری مراجعه کنم ایا دکتری است یا نه ممنون میشم کمک کنید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
سلام من حدود یک سال یا بیشتر در قسمت پیشانیم بالای ابروهام یک برامدگی کوچک حس کردم الان بعد گذشت دوسال کمی رشد کرده و دوباره کنارش هم به صورت قبل دوباره یک کیست کوچک دیگه ایجاد شده ممکن خطر ناک باشه
Iran (Islamic Republic of)
اذر
۰۰:۱۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
سلام من بالای پیشانیم یه فرور رفتگی پیدا کرده برای چی ممکن هست باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
سلام وقت به بیماری تاندرتال به جه پزشکی باید مراجعه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر ایا بیماری ناندرتال خطر ناک است
یعنی مثل توده یا غده هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام من این مشکل ورم پیشانی رو دارم به چه دکتری باید مراجعه کنم برای درمانش لطفا راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۲۹ ۲۵ تير ۱۳۹۹
با سلام و عرض ادب
ببخشید برای درمان برجستگی استخوانی بالای ابرو در پیشانی (ناندرتال) باید به چه دکتر و تخصصی مراجعه کنم.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۰۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید.من یک پسر ۱۱ ماهه دارم .وسط پیشانیش خیلی برجسته است و یک چشمش هم نسبت به چشم دیگش گود تره.باید به چه دکتری مراجعه کنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۵:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر مادر 58 سال دارد و دو روز هست که من متوجه یه برامدگی کوچک بالای ابروها متمایل به چپ شده ام
این مضوع نگران کننده ای هست یا خیر؟و چه چیزی میتواند باشد
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام من یک خانم ۳۴ ساله هستم که یک سال هست یک قسمت پیشانیم اندازه یک نخد فرو رفتگی پیدا کرده باید چیکار کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید بالای پیشانی من سمت راست زائده استخوانی کوچکی مثل یک نخود برامدگی دلرد زیاد دید ندارد ولی با دست زدن لیشتر مشخص میشود علت چیست به احتمال زیا بوتاکس باعث شده ولی متاسفانه دکتر قبول نمیکند باید چطور درمان کنم
Iran (Islamic Republic of)
Shirin
۲۳:۰۷ ۱۳ تير ۱۳۹۸
باسلام و عرض ادب و خسته نباشید
آیا این برآمدگی پیشانی بزرگ تر میشود،،به مورورِ زمان،،،
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
درد داره
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۰:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
بچه من سه سالشه پیشونیس برجسته است باید به چه دکتری مراجعه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
حیف که پول میخواهد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۵:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
حیف که عمل جراحی حرامه
آخرین اخبار