ایمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

پیش‌بینی کشت گندم در ۶ میلیون هکتار از اراضی کشور

رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران گفت: پیش بینی می‌شود که امسال سطح زیر کشت گندم به ۵ میلیون و ۸۰۰ تا ۶ میلیون هکتار برسد.

سطح زیر کشت گندم به 6 میلیون هکتار می رسد/ افق روشنی از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پیش رو نیستعلیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم در سال زراعی 96-97 اظهار کرد: براساس آخرین آمار 2 میلیون و 110 هزار هکتار گندم آبی و 3 میلیون و 800 هزار هکتار گندم دیم کشت شده که با این وجود بیش از 95 درصد برنامه کشت سال زراعی جدید محقق شده است.

به گفته وی؛ پیش بینی می شود که امسال سطح زیر کشت گندم به 5 میلیون و 800 هزار هکتار تا 6 میلیون هکتار برسد.

ایمانی با اشاره به اینکه کشت در مناطق سرد و معتدل به پایان رسیده است، افزود: پرونده کشت گندم در مناطق گرمسیری ظرف یک هفته آینده بسته خواهد شد.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در مقایسه سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: براساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی، همه ساله مقدار محدودی از سطح زیر کشت گندم کاسته و به کشت کلزا افزوده می شود، چرا که این امر علاوه بر خوداتکایی نسبی در تولید دانه های روغنی، پایداری تولید گندم را نیز به همراه دارد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه میزان بذر اصلاح شده گندمکاران در حد مطلوبی قرار ندارد، گفت: با وجود آنکه همه ساله، میزان بذرهای اصلاح شده مورد نیاز گندمکاران افزایش می یابد، از این رو انتظار می رود به جایی برسیم که دیگر کشاورزان مجبور به استفاده از بذرهای خود مصرفی نباشند.

وی در توصیه ای به گندمکاران افزود: تولیدکنندگان علاوه بر رعایت مسائل فنی، ضدعفونی و بوجاری بذرهای خود مصرفی باید میزان کود مصرفی خود را متناسب با نتایج آزمایشات خاک و کارشناسان وزارت جهاد استفاده کنند.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه محدودیتی در تامین کود مورد نیاز کشاورزان وجود ندارد، بیان کرد: همچنین در توسعه مکانیزاسیون در حوزه تولید گندم خطوط اعتبار مناسبی برای تامین ادوات با سودهای پایین در نظر گرفته شده است.

خبری از افزایش نرخ خرید تضمینی در بودجه پیشنهادی سال آینده نیست

وی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از تاخیر 93 روزه در اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم اذعان کرد: با توجه به آنکه فصل کشت گندم روبه پایان است، دیگر تاخیر در اعلام آن به حال کشاورزان تفاوتی ندارد، اما از دولتمردان انتظار می رود که طبق قانون خرید تضمینی ، تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی را در نرخ آن لحاظ کنند.

ایمانی با اشاره به اینکه افق روشنی از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پیش رو نیست، بیان کرد: در بودجه پیش بینی شده، نرخ خرید تضمینی گندم با سال زراعی گذشته تفاوتی ندارد که انتظار می رود این امر در مجلس توسط کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر بر اجرای قانون خرید تضمینی اصلاح شود.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در خاتکه یادآور شد: بنابر قانون خرید تضمینی، نرخ جدید محصولات کشاورزی قبل از آغاز فصل کشت تا پایان شهریور هر سال باید اعلام شود که متاسفانه طی دو سال اخیر این امر محقق نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار