رئیس دانشگاه تهران:

توجه به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان راه برون رفت از مشکلات اقتصادی

نیلی تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر تولید محصولات با فناوری‌های پیشرفته را تنها راه برون‌رفت کشور از چالش‌های کنونی دانست.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمود نیلی امروز در مراسم روز فناوری و رونمایی از دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران،‌ با اشاره به توسعه شغل‌های نوین کشور، افزود: در 10 سال گذشته کسی در حوزه فناوری اطلاعات و موبایل فعال نبود؛ ولی امروزه یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های ارائه دهنده در حوزه موبایل کشور راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های آتی نیز کشور شاهد همین وضعیت است،‌ تاکید کرد: اگر کشور با این تغییرات هم برنامه‌ریزی نکند، به فقر و چالش‌های زیادی دچار خواهد شد.

تغییر مسیر سرمایه‌گذاری‌ها به سمت صنایع پاک، سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر

نیلی با اشاره به تصمیم اخیر بانک جهانی، اظهار کرد: این بانک اخیرا اعلام کرده است که دیگر تسهیلات خود را به شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نفت به دلیل ایجاد آلودگی‌های نفتی متوقف کرده است. بر این اساس بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها به سمت صنایع پاک، سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به برخی از پتانسیل‌های کشور، ادامه داد: ایران در حوزه انرژی‌های خورشیدی به دلایل دانشی و پتانسیل‌های انرژی می‌تواند سرآمد باشد ولی این در حالی است که میزان پیشرفت کشور در این زمینه کند است و در مقابل، کشورهای فاقد آفتاب،‌ بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه انجام داده‌اند.

نیلی با اشاره به برخی چالش‌های کشور در زمینه صنعت، تجارت و خدمات با تاکید بر اینکه فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه‌ها به بلوغ نرسیده است، خاطر نشان کرد: این امر به دلیل آن است که بازیگران این حوزه بسیار محدود هستند و تعداد دانشجویان و اساتیدی که در این حوزه مایل به فعالیت هستند، محدود است.

وی اضافه کرد: بر این اساس در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طرح شکوفایی را اجرایی کردیم که تاکنون توانسته‌ایم 200 پایان‌نامه را مورد حمایت قرار دهیم و این در حالی است که سالانه حدود 9 هزار رساله دکتری تدوین می‌شود که این می‌تواند بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تامین کند.

نیلی با طرح این سوال که چند درصد اقتصاد کشور متقاضی فناوری‌های پیشرفته است، گفت: اگر کشش بازار و متقاضی فناوری روز نباشد، سرمایه‌ای به سمت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان جذب نمی‌شود، در این صورت نمی‌توانیم به رشد خود ادامه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران تعامل دانشگاه با جامعه را از سیاست‌های مهم همه دانشگاه‌ها دانست و افزود: بر این اساس ما به منظور حفظ و ارتقای کیفی دانشگاه مانند مقالات، کتاب و همکاری‌ها در حوزه‌های پژوهش‌های بنیادی به دنبال تبدیل دستاوردهای علمی به ثروت هستیم که این امر در قالب پارک علم و فناوری و شرکت‌های سرمایه‌گذار در این دانشگاه دنبال می‌شود.

برنامه ریزی برای بودجه به مظور پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان

وی تبدیل دانشگاه دورون‌گرا به برون‌گرا را از رویکردهای دانشگاه تهران نام برد و اضافه کرد: در حال حاضر حجم قراردادهای دانشگاه در حال افزایش است و تحولات فعالیت‌های دانش‌بنیان به سمت تولید فناوری‌های پیشرفته نیست،‌ از این رو باید بندهایی در قانون بودجه بیاید تا جهت‌گیری به سمت تولید محصولات های‌تک صورت گیرد.

نیلی از ایجاد کارگروهی در دانشگاه تهران در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: در صورتی که در بودجه سال جاری بند قانونی در نظر گرفته شود که شرکت‌های دانش‌بنیان تشویق و موظف شوند در حوزه فعالیت‌های پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، راهکار مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی است.

وی با بیان اینکه ما هیچ راهی جز این برای رفع چالش‌های موجود نداریم،‌ یادآور شد: ما در گذشته تجربیاتی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی، خرید فناوری خارجی، تمرکز بر تولید داخلی و سیاست‌های جایگزینی صادرات با واردات را تجربه کرده‌ایم، ولی همچنان با فقر و بیکاری دست به گریبان هستیم و این در حالی است که اگر همه سرمایه‌ها در کنار هم قرار گیرد، شاهد اتفاقات بزرگی در حوزه اقتصاد خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار