واشنگتن پست گزارش داد:

ولیعهدی ریاکار، سکان‌دار امور در عربستان سعودی

واشنگتن پست در انتقاد از سیاست‌های محمد بن سلمان نوشت ولیعهد عربستان رویکردی در قبال مردمان خود و رویکرد دیگری را برای خودش مد نظر دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به فعالیت های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پرداخت و نوشت رویکرد این شاهزاده سعودی در قبال مردم و اقداماتی که برای خودش انجام می دهد با یکدیگر تناقض دارد.

در این گزارش با عنوان «ولیعهد ریاکار در عربستان» آمده است: محمد بن سلمان می خواهد اصلاحاتی را در پادشاهی تعصب آلود خود اجرایی کند. او تقریبا اعلام کرده است که زنان اجازه رانندگی دارند. او همچنین عملیات مبارزه با فساد را در عربستان آغاز کرده است و اجازه داد سینماها از سال آینده در این کشور به روی عموم باز شود. محمد بن سلمان ریاضت بودجه ای را در این پادشاهی آغاز کرده است و از جاه طلبی های گسترده خود برای متنوع کردن اقتصاد عربستان و رهایی آن از اتکا به نفت خبر داده است. به نظر می رسد همه این اقدامات در واکنش به مطالبات نسل جوان تر و ناراضی این کشور صورت گرفته است. اما ولیعهد عربستان سعودی رویکرد خود را با کمی شکوه همراه کرده است.

ولیعهدی ریاکار، سکان‌دار امور در عربستان سعودی

گفته می شود او یک کاخ به بهای سیصد میلیون دلار در فرانسه خریداری کرده و در سال دو هزار و پانزده یک کشتی نیز از یک تاجر روس به قیمت پانصد و پنجاه میلیون دلار خریده است. بهای آنها بسیار گزاف است اما دولت سعودی می گوید ولیعهد این کشور برای خرید گرانبهاترین اثر هنری در تاریخ -یکی از نقاشی های لئوناردو داوینچی که در یک حراجی به بهای چهارصد و پنجاه میلیون و سیصد هزار دلار فروخته شد- پولی پرداخت نکرده است.

مطمئنا عملیات مبارزه با فساد -که طی آن صد و پنجاه و نه تن از ثروتمندترین تجار، شاهزاده ها و مقامات این پادشاهی در این روند گرفتار و بازداشت شده اند -چیزی فراتر از تلاش برای قدرت طلبی است. مشکل فساد در عربستان یک مشکل اساسی است. اما نباید منتظر محاکمه شدن این افراد ثروتمند بود.

ولیعهد عربستان در عوض، در تلاش برای مجبور کردن افراد ثروتمند به امضای سندی است که بر اساس آن، ده ها میلیارد دلار از دارایی های این افراد از آنها در ازای محاکمه نشدن و تضمین آزادی آنها، گرفته می شود. این اقدام روشی است که یک رژیم استبدادی از آن استفاده می کند.

چرا ولیعهد عربستان تصمیم گرفته است بیش از نیم میلیارد دلار را برای خریدن یک کشتی و یک ویلا در فرانسه هزینه کند؟ بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ساخت این عمارت در سال دو هزار و نه به پایان رسید و در آن از ترکیبی از طراحی قرن هفدهم و فن آوری های مدرن استفاده شده است. این روزنامه همچنین نوشت: «با گوشی آیفون می توان شیر آب، سیستم صوتی، چراغ ها و دستگاه تهویه هوا را در این عمارت کنترل کرد.» اما خرید این عمارت نشان می دهد که ولیعهد عربستان رویکردی در قبال مردمان خود و رویکرد دیگری را برای خودش مد نظر دارد.

ولیعهدی ریاکار، سکان‌دار امور در عربستان سعودی

اگر او به واقع تمایل دارد یک رهبری مدرن را از خود به نمایش بگذارد، باید درهای زندانهایی را باز کند که او و مقامات قبلی عربستان سعودی ناعادلانه افراد خلاق به ویژه نویسندگان منتقد رژیم را ندارند، در آنها زندانی کرده اند. اخیرا، او بر روند سرکوبی نظارت داشته است که سبب پاکسازی روحانیون با نفوذ، فعالان، روزنامه نگاران و نویسندگان بر اساس اتهامات مبهم و به خطر انداختن امنیت ملی شد. اجازه دادن به وجود داشتن این صداها در فضایی باز همان مشارکت واقعی در جامعه ای محسوب می شود که او از آن سخن می گوید و خواهان آن است. به طور خاص، او باید فورا رائف بدوی، وبلاگ نویس را که به جرم آزادی بیان به ده سال زندان محکوم شده است، عفو کند. بدوی زمانی که نوشت خواهان جامعه ای لیبرال تر در عربستان سعودی است و زمانی که گفت: «لیبرالیسم به معنای زندگی کردن و اجازه دادن به افراد برای زندگی کردن است»، خشم آل سعود را بر انگیخت.

باز کردن درهای سلول بدوی بیشتر سبب ایجاد تغییر در عربستان سعودی خواهد شد تا خریدن یک کشتی و یک ویلا در فرانسه.

 

انتهای پیام/

انتقادها از سیاست‌های جنجالی ولیعهد عربستان سعودی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار