باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آدرس دقیق گسل‌های تهران/ زلزله با فلات ایران چه خواهد کرد؟

در شرایطی که باید حدودا هر ۱۵۰ سال یکبار شاهد زمین لرزه در بسیاری از شهر‌های پرجمعیت کشور باشیم، سال‌هاست که زلزله در این شهرها تاخیر افتاده است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز 5 دی سالگرد زلزله 6.6 ریشتری بم در سال  ۱۳۸۲ است، زلزله ای که بیش از 26 هزار گشته برجای گذاشت و باعث شد تا این روز به نام «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نام گذاری شود.

زلزله جزء حوادث متداول در فلات ایران محسوب می شود و در بسیاری از مناطق این فلات احتمال زمین لرزه وجود دارد؛ از جمله این مناطق شهر تهران است که مدت زیادی از زمان بازگشت زلزله در آن گذشته و هر لحظه امکان وقوع زمین لرزه در آن وجود دارد و برهمین اساس زلزله چهارشنبه گذشته تهران را هم می توان هشدارهای در این خصوص دانست.

اکنون زمان مناسبی است تا نگاهی دقیق تر به موضوع زلزله داشته باشیم و  بررسی کنیم که اصلا زلزله چیست؟ چرا اتفاق می افتد؟ چرا در یک مقطع زمانی، چندین زلزله در یک منطقه رخ می‌دهد؟ و یا احتمال وقوع زلزله در کدام‌یک از مناطق کشور بیشتر است؟

برای درک بهتر علت وقوع زلزله، ابتدا باید گسل را بشناسیم؛ گسل‌ها (Fault) صفحات شکسته شده‌ای هستند که در پوسته زمین وجود دارند؛ انرژی نهفته‌ای در پایین این صفحات وجود دارد که با حرکت و لغزش سریع این صفحات در کنار هم، انرژی آزاد می‌شود و آزاد شدن این انرژی‌ها علت اصلی وقوع زلزله است.

 

به مناسبت روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي /// زلزله هایی که هنوز نیامدند

 

گرچه لغزش و حرکت گسل‌ها مهم‌ترین علت وقوع زلزله است اما ریزش کوه‌ها، فعالیت‌های آتشفشانی، فعالیت‌های انسانی مثل انفجار در معادن و آزمایش‌های هسته‌ای هم می تواند از دیگر عوامل وقوع زمین‌لرزه باشد.

به نقطه آغازین لغزش و شکاف، کانون گفته می‌شود و در اطلاعیه‌های مراکز زلزله نگاری هم به مرکز زمین‌لرزه اشاره می‌شود، در حقیقت مرکز زمین لرزه، نقطه‌ای در راستای عمودی کانون بر روی زمین است، مرکزی که می‌تواند در دریا، بیابان یا وسط یک شهر باشد.



خطر زمین لزره در مناطق مختلف کشور چگونه است

گرچه با قاطعیت نمی‌توان از وقوع یا عدم وقوع زلزله در یک منطقه گفت اما نقشه نواحی لرزه خیز و گسل‌های موجود در کشور نشان می‌دهد احتمال وقوع زلزله در بعضی از مناطق کشور بیشتر از سایر مناطق است و در عوض در مناطقی از ایران که میزان تغییر پوسته در آن‌ها اندک بوده، احتمال وقوع زلزله کمتر است؛ یکی از این مناطق، نوار "سنندج- سیرجان" است که در طول این نوار شهرهایی، چون سنندج، گلپایگان، اصفهان و سیرجان قرار دارند؛ همچنین دشت خوزستان در منتهی الیه جنوب غربی کشور که شهرهایی، چون آبادان و خرمشهر در آن واقع هستند، از مناطق کم لرزه کشور محسوب می‌شود.

 

به مناسبت روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي /// زلزله هایی که هنوز نیامدند

 

وجود گسل‌های فعال و قدرتمندی در کشور، موجب شده تا احتمال وقوع زمین لرزه در مناطقی از کشور، بیش از دیگر مناطق باشد و این درحالی است که بسیاری از شهر‌های پرجمعیت کشور در همین مناطق پرخطر ساخته شده‌اند.

شهر‌های تهران، مشهد، نیشابور، تبریز، بیرجند، جیرفت، کرمان و تربت حیدریه از این شهر‌ها هستند، در بسیاری از این شهر‌ها مدت هاست که زمین لرزه‌ای رخ نداده است؛ به طور مثال در حالی‌که به طور تقریبی باید در هر ۲۰۰ سال شاهد یک زمین لرزه با بزرگای بیش از ۷ ریشتر در یک منطقه باشیم ۲۳۴ سال از آخرین زمین لرزه بزرگ در شهر تبریز می‌گذرد، در تهران هم ۱۸۳ سال از آخرین زمین لرزه بزرگ می‌گذرد؛ گسل نیشابور هم با ۷۴ کیلومتر، ۶۲۴ سال است که غیر فعال و ساکن شده‌ است.

 

زلزله در تهران 

از نظر زمین شناسی شهر تهران در نزدیکی رشته کوه البرز و در یک دشت وسیع قرار گرفته است که چندین رشته گسل فعال، اصلی و فرعی در آن وجود دارد؛ مهم‌ترین گسل‌های شهر تهران عبارتند از گسل مشا با طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر، گسل شمال تهران با طول تقریبی ۹۰ کیلومتر و گسل جنوب ری با طول تقریبی ۲۰ کیلومتر.

قدرت و توان تخربی گسل‌ها با یکدیگر برابر نیست اما می‌توان گفت انرژی تخلیه شده از سه گسل بزرگ تهران بالای 7 ریشتر است، بر اساس برآورد‌ها توان لرزه‌ایی گسل شمال تهران ۷ ریشتر یا گسل ری نزدیک به 7 ریشتر است و همچنین قدرت تخریب هر یک از گسل‌ها در تمام مناطق شهر تهران یکسان نخواهد بود.

بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران معتقد است که در صورت وقوع زلزله در شهر تهران، مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلیل حضور گسل‌های شمال تهران و مشا بیشترین آسیب را خواهند دید اما مناطق ۷، ۹،۱۲،۱۱ و ۱۷ به دلیل وجود بافت متراکم و فرسوده، بیشترین آسیب پذیری را در برابر زلزله دارند.

 

به مناسبت روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي /// زلزله هایی که هنوز نیامدند

 

گسل شمال تهران از سوهانک و لشکرک آغاز شده و با عبور از مناطق فرحزاد و حصارک به سوی غرب کشیده شده است، مناطق نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه بر روی این گسل قرار دارند.

گسل مشا، گسلی است طویل، اساسی و لرزه زا است که در طول رشته کوه البرز و از شمال آن بر روی دامنه‌های جنوبی رانده شده است، گسل مشا در بالا دست سد لتیان با گسل شمال تهران تلاقی دارد و به همین دلیل لغزش و فعالیت هر یک از دو گسل مشا یا شمال تهران، به حرکت گسل دیگر ختم می‌شود.

گسل ری از جاده خاوران شروع شده و در امتداد جاده کمربندی تهران پیش از رسیدن به قدس و شهریار در چهاردانگه به اتمام می‌رسد، این گسل به دو بخش گسل شمال ری و گسل جنوب ری تقسیم می‌شود؛ گسل شمال ری در امتداد مسیر بهشت زهرا و بزرگراه ری واقع است.

به جز این سه گسل بزرگ تهران، گسل‌های مفرد و کوچکتری هستند که گرچه از طول و قدرت کمتری برخوردارند، ولی به دلیل تراکم جمعیت بر روی آن‌ها می‌توانند خطر ساز باشند. گسل ملاصدرا یکی از همین گسل‌هاست که در امتداد خیابان شریعتی تا شهرک غرب از محلات ونک، میرداماد، برج میلاد، سعادت آباد و شهرک غرب عبور می‌کند؛ همچنین گسل شرق با عبور از اراضی سرخه حصار در امتداد بزرگراه شهید بابایی، تا پل سید خندان کشیده شده است.

در صورتی که گسل ری فعال شود به مناطق ۹ تا ۲۰ لطمه خواهد زد؛ همچنین با فعالیت گسل مشا، سراسر منطقه ۱ و قسمت زیادی از مناطق ۳ و ۴ به طور جدی آسیب خواهند دید. اما آیا گسل‌های تهران به محدوده خاصی آسیب خواهند زد؟ برای مثال، آیا گسل مشا برای ساکنین مناطق جنوبی تهران خطرناک نخواهد بود؟

طبق محاسبات انجام شده و براساس آن چیزی که کارشناسان می گویند، در صورت فعال شدن گسل ری، بیش از ۸۰ درصد خسارت‌های وارده در مناطق ۱۱، ۱۲، ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود دلیل این خسارت بالا، وجود ساختمان‌های فرسوده و آسیب پذیر خواهد بود. به نظر می‌رسد منطقه ۱۵ به دلیل تعداد زیاد واحد‌های مسکونی و همچنین بافت قدیمی تر، بیشترین آسیب پذیری را دارد.

خسارت‌های وارده به دلیل فعال شدن گسل ری در مناطق ۱ تا ۵ که در مناطق شمالی شهر تهران قرار دارند تقریبا کم و حدود ۳۰% است.

در صورت فعال شدن گسل مشا، میزان خسارت برای بیشتر مناطق شهری حدود ۱۰% است به استثنای منطقه ۱۲ که به دلیل قرار گرفتن بازار بزرگ تهران و بافت بسیار متراکم و فرسوده، نسبت خسارت در آن ۳۰% است.

در مورد گسل شمال تهران، شدت زلزله در مناطق شمالی شهر زیاد است، نسبت خسارت در مناطق ۱ تا ۵ که در این مناطق قرار دارند، قرار دارند تقریبا ۵۰% است، با این وجود تعداد ساختمان‌های فرسوده و آسیب‌پذیر در این مناطق زیاد نیست.

برخی از گارشناسان معتقد هستند در صورت وقوع زلزله بزرگ در شهر تهران، تعداد کشته‌ها بسته به ساعت وقوع آن، حداقل از نیم میلیون تا یک و نیم میلیون نفر و تعداد مجروحین، بیش از ۲ برابر آن است و با پایان یافتن زمین لرزه فجایعی نظیر ترکیدگی لوله های آب و گاز، شیوع بیماری‌های مختلف و آتش سوزی امکان وقوع دارند و مطرح می شود ۸۰ درصد تلفات تازه زمانی اتفاق می‌افتد که ۲ ساعت از وقوع زلزله گذشته است؛ این کارشناسان حدود پانصد هزار ساختمان  ویران شده و بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار خسارت را از جمله هزینه های زلزله در تهران می دانند.

به نظر می‌رسد اجرای ۳ راهکار مهم برای کاهش تلفات و خسارات، لازم و ضروری به نظر می‌رسد؛ ابتدا، اجرای جدی ایمنی در ساختمان و رعایت استاندارد‌های ساخت و ساز؛ دوم، آموزش همگانی در مورد اقدامات صحیح پیش از وقوع زلزله، حین زلزله و پس از آن از طریق مدارس، دانشگاه ها، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی؛ سوم، تمرین و ارزیابی فرآیند‌های مدیریت بحران و نحوه عمل دستگاه‌های اجرایی نظیر هلال احمر و وزارت بهداشت پس از وقوع زلزله.

 

انتهای پیام/ 

 همه چیز درباره زلزله تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۴:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۷
سلام به همه همشهری ها؛
زلزله تهران که قطعیه، اما خدا میدونه کی میاد.
ما باید مراقب کارا و رفتار و نوع زندگی مون باشیم و هیچوقت خدا رو فراموش نکنیم تا خدا هم لطفش رو شامل حالمون کنه.
راستی، خیلی از حوادث نتیجه کارای خودمونه...
Canada
Helen
۰۹:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
وای خدا به داد مردم تهران برسه
Iran (Islamic Republic of)
م.نوری
۱۷:۵۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
فقط دعا کنید خدا ارحم الراحمینه
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۲۱:۴۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
تهران افتضاح شده از نظر جمعیت همه قومی ریخته توش من نمیدونم چی داره اما خدابزرگه چیزی پیش نمیاد اما من تو خوزستان بزرگ شدم و ساکن اهوازم اصلا زلزله ندیدم بیاد خدا رحم کنه ب اونا ک تو مترو هستن ....
Germany
ناشناس
۰۳:۳۷ ۱۲ دی ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
Germany
ناشناس
۰۳:۳۷ ۱۲ دی ۱۳۹۶
انشالله هیچ حادثه ای پیش نمیاد .خدا هست وتوکل بر خدا کنید .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۶
اگه از بحث علمی زلزله و... بگذریم.اتفاقاتی مثل زلزله ،سیل،طوفان قدرت نمایی طبیعت هست وهیچ قدرتی بالاتر از اون وجود نداره جز قدرت خداوند که خالق همه هستی هست.و همه چی به اراده و اذن پروردگار اتفاق می افته.و هیچ قدرتی توان مقابله با آنها رو نداره.حالا علاوه بر انجام راهکارهایی مثل استفاده از تکنولوژی های روز در ساخت و سازها برای کاهش آسیب های جدی. دعا کردن رو از یاد نبریم دعا برای سلامتی حجت خدا بر روی زمین.که همه آسمانها و زمین به اذن خداوند در اختیار ایشان هست.واگه از او بخواهیم تا برای سلامتی همه مردم دعا کنن مطمئن باشیم خداوند دعای ایشان رو اجابت خواهد کرد.
لازم به ذکر هست که ما هم نباید به طبیعت آسیب برسونیم.قطع کردن درختان. استفاده بی رویه از آب،استفاده از بنزین بی کیفیت همگی و...عواقب و آثارش به خودمون برمیگرده و نسل های بعد از خودمون.
الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۶
بیخیال. خدا بزرگه
Iran (Islamic Republic of)
M.h
۱۰:۰۱ ۰۸ دی ۱۳۹۶
کشور ما با این همه گسل بازم داریم مثل زمان قلقلی میرزا شهر و خونه میسازیم ، صدتا زلزله بم دیگه هم بیاد بازم داستان همینه ،کی قرار از تکنولوژی که ژاپنیها بهش رسیدن ما استفاده کنیم خداداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۷ دی ۱۳۹۶
سلام دوستان تهرانی تو تهران وجود نداره همه زوارن و مقیم تهرانن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
خوشبحالتون. لابد جایی دارین که برین. اون بنده خداهایی که تهرانی اصیلن و هیچ شهرستانی زمین و خونه و فک و فامیل ندارن چی؟!
خدا به هممون رحم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۵۲ ۰۷ دی ۱۳۹۶
تهرانیا بیشتر از همه چیز باید تگران موش ها باشن
چون بعد از زلزله 70 میلیون موش زنده خوار میان بالا تو زندگی مردم
Iran (Islamic Republic of)
بینا
۱۵:۰۴ ۰۷ دی ۱۳۹۶
فقط خدا رحم کنه به مردم ایران فقط اینوکم داشتیم ما چند شبه بیرون می خوابیم
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۳:۵۵ ۰۶ دی ۱۳۹۶
کاش زلزله بیاد خلاص بشیم از این زندگی....، الانشم داریم زنده میمونیم زندگی نمیکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
من امتحان کنکور نکشتم زلزله می کشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۶ دی ۱۳۹۶
وقتی زلزله قیامت میاد و حتی کوه ها متلاشی میشن. تصورش وحشتناکه. خدا به هممون رحم کنه ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۹:۱۵ ۰۶ دی ۱۳۹۶
تاشقایق هست زندگی باید کرد،نه فرار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۶
خدا کمک کنه خانه هایمون بر اثر زلزله ویران نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
قضا و قدر یا نتیجه ی اعمال انسان ؟ ما فقط این دو را تقریبا میشناسیم و از مابقی حکمتهای هر اتفاقی بی اطلاعیم.شاید علم و دانش بشری فعلا در حد یک از ده باشد... ان شا الله که نتیجه ی اعمال ناشایست ما نباشد. پناه به خدا از شر شیطان رانده شده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۶
اقا یه سوال ..چرا امسال تقریبا همه جای ایران داره زلزله میاد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۶
بهتره ابتدا تهران تخلیه شه و بعد زیر ساخت های شهری ایمن سازی شوند
Iran (Islamic Republic of)
زلزله نیاد۳تا فاتحه
۰۳:۰۷ ۰۶ دی ۱۳۹۶
مرگ بر ضد ولایت فقیه
United States of America
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
یعنی شهرهای سنندج، گلپایگان، اصفهان ، سیرجان ،آبادان و خرمشهر امن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
داستان این حرفا نیست. شهری با یازده میلیون نفر ادم. با ساختمانایی که نوساز هاش از فرسوده ها خطرناکترن. توی کوچه ۴ متری ۴ طبقه ساختن. معلومه اگه زلزله بیاد خودش نکشه مشکلات بعدیش تهرانی ها رو میکشه. همه پولدارا میمیرن و فقیرا. خودش ختم به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۶ دی ۱۳۹۶
خدايا خودت رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۶ دی ۱۳۹۶
باید ساختمان ها ایمن سازی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۰۶ دی ۱۳۹۶
داداش همین الان تهران زلزله اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۶ دی ۱۳۹۶
مشكل ما الان زلزله است ؟ نه همه چيزه ... زلزله واكنش هميشگي وطبيعي زمين است .اما آلودگي ،مشکلات اجتماعی و اقتصادی را باید با یک راهکار مناسب رفع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۶
اینجاست که عصای پدرمان امیرالمومنین آرزوست... آنگاه که در مدینه زلزله امان مردم را بریده بود و دست به دامن مولا شدند و حضرت روانه شهر شدند ودر منطقه ای عصای خود را چند بار بر زمین کوبیدند در حالی که می فرمودند والارض مالها.. والارض مالها..
انشالله ظهور امام عصرمان رفع کننده همه بلاها و جهلها و ظلمها به زودی محقق شود
Iran (Islamic Republic of)
مصطفي
۲۳:۱۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
اين همه خدا از قيامت گفته نترسيدين دارين زندگي ميكني حالا از زلزله ترسيدين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۶
جمعیت تهران خیلی زیاد شده
همه خونه ها اپارتمانی شده

برگردید شهرستان تو خونه های ویلایی زندگی کنید
وگرنه به اقای زلزله میگم به زور بیرنتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۵ دی ۱۳۹۶
امیدوارم همانطور که نیشابور بیش از 600 ساله که زلزله نشده تهران و بقیه شهرها هم قرنها از این بلا ایمن باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۵ دی ۱۳۹۶
وقتی هر کی رسید جواز ساخت دادید اونم بدون رعایت کردن اصول مهندسی ساخت دیگ باید خطراتشم به جون بخره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۶
همه چیز از آن خداست ما هیچ نداریم گناه نکنیم خدایا بلا را از سر مردم دور کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۵ دی ۱۳۹۶
شکر خدا منطقه ی 11 گسل نداره
Iran (Islamic Republic of)
سلطانی معین
۱۹:۳۴ ۰۵ دی ۱۳۹۶
واقعلا یعنی زلزله هست یا فقط جنبه تخلیه شدن تهران رو داره ما که موندیم چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۶
میشه کارشناسان پاسخ دهند این نظریه که اینها زازله نیست ،بلکه حمله های هارپ هست توسط آمریکا قدرتهای دیگر درست میباشد یا خیر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۶
میشه کارشناسان پاسخ دهند این نظریه که اینها زازله نیست ،بلکه حمله های هارپ هست توسط آمریکا قدرتهای دیگر درست میباشد یا خیر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۵ دی ۱۳۹۶
یه چند صباحی که زلزله داغ هست در مورد زلزله تهران صحبت می شه بعد به سرعت به دست فراموشی سپرده می‌شود.
پس با این شیوه حل بحران تنها راه تخلیه تهران از جمعیت فقط زلزله است
Iran (Islamic Republic of)
صادقیان
۱۷:۵۵ ۰۵ دی ۱۳۹۶
واقعا خیلی مفید بود متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۵ دی ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
صادقیان
۱۷:۵۵ ۰۵ دی ۱۳۹۶
واقعا خیلی مفید بود متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۵ دی ۱۳۹۶
بگیرین راحت بخوابین خدا هست .توکل کن . زلزله بدتر از تخم مرغ که الان طلا شده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
فقط خدا باید رحم کنه
United States of America
زلزله
۱۵:۰۸ ۰۵ دی ۱۳۹۶
مرگ بر اسرایییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۶
فقط همین زلزله رو کم داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خدایاخودت رحم کن ، بهمون آرامش بده.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
تهران خوبه تخلیه بشه !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
تهران خوبه تخلیه بشه !!!!!!
Germany
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۵ دی ۱۳۹۶
هران از نظر ساختار شهری و معضلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا در شرایط حساسی قرار دارد و فقط حسنش در آمد بالا در این شهره پس عقلانی نیست که آدمی آسایش و آرامش رو فدای پول کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۳:۴۷ ۰۵ دی ۱۳۹۶
تشکر خیلی مطلب کامل ومفیدی بود ان شاالله که زلزله نیاد و اگه حتمی هست خسارت کمی بزاره
-
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۵ دی ۱۳۹۶
زلزله تهران جزء مسايل حتمي آخرزمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۶
ما با دولت امریکا مشکل داریم نه ملت امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۵ دی ۱۳۹۶
باشه همین فردا تخلیه می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خدایا تو به ما رحم کن غصه از مرگ نیست تقدیر هر چه باشد همان خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۵ دی ۱۳۹۶
زلزله ۹ ریشتری بیاد وسط نیویورک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۵ دی ۱۳۹۶
زلزله نيويورك بياد چه دردي از تو دوا ميكنه؟
Iran (Islamic Republic of)
تهرانی
۲۰:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
والا
Germany
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ دی ۱۳۹۶
تهرونیا خدا بهتون رحم کنه به نظرم میبایستن شهرتهران تخلیه کنن شهرستانیا همه برگردن شهرهای خودشون وپایتخت جابجا کنن وبیارن به مرکز کشور و یکی از استانهای مرکزی پایتخت بشه. ما که کرمانیم هرسال تقریبا بعد از زلزله بم تجربه زلزله رو داریم. گسل های تهران که نزدیک 200سال فعال نشده زلزله ای خدای نکرده بییاد.خیلی خرابی به جا میذاره چون قدرت لرزش خیلی زیاده. درهرصورت مسوولین بیشتربه فکرباشن پیشگیری بهتراز درمانه تا اتفاقی نیفتاده زودتر به فکر تخلیه شهر تهران باشن
Germany
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ دی ۱۳۹۶
تهرونیا خدا بهتون رحم کنه به نظرم میبایستن شهرتهران تخلیه کنن شهرستانیا همه برگردن شهرهای خودشون وپایتخت جابجا کنن وبیارن به مرکز کشور و یکی از استانهای مرکزی پایتخت بشه. ما که کرمانیم هرسال تقریبا بعد از زلزله بم تجربه زلزله رو داریم. گسل های تهران که نزدیک 200سال فعال نشده زلزله ای خدای نکرده بییاد.خیلی خرابی به جا میذاره چون قدرت لرزش خیلی زیاده. درهرصورت مسوولین بیشتربه فکرباشن پیشگیری بهتراز درمانه تا اتفاقی نیفتاده زودتر به فکر تخلیه شهر تهران باشن
آخرین اخبار