مرمت خانه توکلی تا پایان سال آغاز می شود

معاون میراث فرهنگی استان قم از مرمت فاز نخست خانه توکلی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ معاون میراث فرهنگی استان قم از مرمت فاز نخست خانه توکلی تا پایان امسال خبر داد. درحال حاضر شهرداری استان قم در حال پاکسازی و نخاله‌برداری خانه توکلی است.

خانه توکلی یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره قاجار در قم است که سال 80 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این خانه در خیابان آذر، محله چهل اختران واقع شده است.

«عمار کاووسی» معاون میراث فرهنگی استان قم با بیان این مطلب گفت: خانه های تاریخی در قم نیازمند مرمت و احیاء هستند اما با توجه به تعداد آثار و اعتبارات تخصیص یافته لازم است که این بناها با مشارکت ارگان ها و بخش خصوصی مرمت شوند.

وی افزود: خانه توکلی یکی از بناهای تاریخی استان قم است که نزدیک به 60 ورثه دارد و 2 دانگ آن نیز در اختیار ستاد فرمان حضرت امام (ره) است.

کاووسی گفت: چندی پیش در طرح توسعه چهل اختران این خانه مورد تهدید قرار گفت که اداره کل میراث فرهنگی استان قم جلوی تخریب را گرفت. درحال حاضر اما این اداره کل با همکاری و مشارکت شهرداری استان قم درصدد مرمت این خانه تاریخی است.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان قم، اداره کل میراث فرهنگی استان قم مکاتباتی با شهرداری انجام داده که هم اکنون شهرداری در مرحله پاکسازی و آواربرداری در این خانه تاریخی است.

کاووسی با اشاره به اینکه پیشنهاد تبدیل این خانه به مرکز فرهنگی، موزه هیات مذهبی و ... از سوی اداره کل معاونت میراث فرهنگی داده شده است افزود: مرمت خانه قاجاری توکلی تا پایان سال آغاز می شود.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار