معاون بهداشت وزارت بهداشت:

مدیریت بحران کشور گرفتار تعارف است/ آسیب پذیری مناطق فقیرنشین در زلزله

رییسی گفت: بسیاری از افراد زلزله‌زده هنوز به سرویس‌های بهداشتی دسترسی کامل ندارند، فرماندهی مدیریت‌ بحران ما دچار تعارف است.

مدیریت بحران کشور گرفتار تعارف است/ آسیب پذیری مناطق فقیرنشین در زلزلهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا رییسی‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت‌ در همایش بین‌المللی‌ زلزله‌ گفت: همکاران ما  36 ساعت پس از وقوع زلزله‌ با این که خود دچار آسیب شده بودند‌ کار خود را آغاز‌ کرده بودند و باید ما از حوادثی مانند زلزله که اتفاق افتاده است درس‌ بگیریم‌.

 وی ادامه داد: تنها زلزله‌ نیست که به ما آسیب‌ می‌رساند زلزله‌ یک امر طبیعی‌ است و ما باید بیش از پیش خود را آماده کنیم‌ تا کمتر دچار آسیب‌دیدگی شویم‌.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در واقع ما باید از تجارب کشورهایی‌ که با حوادث‌ طبیعی دست و پنجه نرم می‌کنند، استفاده کنیم تا کمتر‌ دچار حادثه شویم‌ و خود را باید برای اتفاقات‌ی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک یا دور رخ دهد آماده کنیم.

مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه مطلوب نبود

 رییسی اظهار داشت: متأسفانه آن طور که باید از زلزله درس بگیریم، نگرفته‌ایم چراکه ما باید در بحث‌ حوادث با مدیریت کامل به حوادثی مانند زلزله‌ بپردازیم؛ در حال حاضر که زمان زیادی از زلزله‌ کرمانشاه گذشته و بسیاری از افراد متأسفانه به سرویس‌های بهداشتی دسترسی کامل ندارند متأسفانه فرماندهی مدیریت‌ بحران ما دچار تعارف است و به خوبی انجام نمی‌شود‌.

 وی تصریح‌ کرد: پس از زلزله‌ تمامی مادران‌ باردار در منازل شناسایی و به مراقبین‌ بهداشت سپرده شدند و در این مدت هیچ مجروحی بدون تزریق واکسن‌ کزاز از بیمارستان خارج نشد.

تخریب 84 مرکز بهداشتی در زلزله غرب کشور

 معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در مناطق زلزله‌زده  84 مرکز بهداشتی تخریب شد و در ظرف‌ کمتر از 10 روز 100 کانکس‌ در مناطق زلزله‌زده مستقر شد. هر چه قابلیت‌های ما محدود و پایین باشد آسیب‌پذیری ما در مقابل حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل و غیره آسیب‌پذیری بیشتری داریم.

رییسی گفت: متأسفانه مناطق فقیرنشین‌ در وقوع زلزله‌ آسیب‌پذیر هستند و اگر آسیب‌های زلزله نیز به فقرشان‌ اضافه شود شرایط بسیار سختی خواهیم داشت. یکی از نکات مهم این است‌ که ما باید فقر را از میان ببریم‌.

97 درصد روستاهای کشور برابر زلزله آسیب پذیرند

 وی تصریح کرد: متأسفانه امروز 97 درصد روستاهای‌ ما در هنگام زلزله‌ آسیب‌پذیرتر هستند و اگر در این مناطق‌ زلزله‌ای رخ دهد به طور حتم کمک‌رسانی بسیار سخت خواهد بود. در حال حاضر تنها 32 درصد از مراکز بهداشتی ما آمادگی عملکرد مناسب در وقوع بلایای‌ طبیعی را دارند و بقیه آنها در وقوع زلزله توجیه‌ کافی برای انجام کار ندارند.

 رییس‌ افزود: 53 درصد از مراکز بهداشتی از نظر ایمنی‌ غیرسازه‌ای نامطمئن‌ هستند و این ارتباط‌ی به استحکام‌ ساختمان ندارد ما باید چیدمان درستی‌ داشته باشیم تا میزان خسارات ناشی از حوادث‌کمتر باشد‌.

نوسازی و مقاوم سازی مراکز بهداشت در طرح تحول نظام سلامت

 معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در مواقع زمین لرزه‌ 50 درصد از مراکز بهداشتی ما از سرویس خارج شده و از میان می‌روند و تنها 25 درصد‌ از مراکز بهداشتی ما دارای ایمنی سازه‌ای هستند که خوشبختانه در طرح تحول نظام سلامت بسیاری از مراکز بهداشتی ما نوسازی‌ و مورد نظارت دقیق‌ انجام شده است.

 رییسی‌ گفت: 834 واحد بهداشتی‌ در مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه  مورد بررسی قرار گرفت‌ و آمادگی عملکردی آنها 27 درصد بوده و پرسنل هنوز آموزش لازم برای مقابله‌ با این بلایا‌ را ندارند.

 رییسی یادآور شد: یکی از اشکال‌های وزارت بهداشت این است کهبا تیم‌های ارزیاب‌ محیطی به طور مستقیم ارتباط ندارد و باید در این زمینه کار شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار