مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد؛

تولید ۷ میلیون اصله نهال در فارس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ۷ میلیون اصله نهال امسال در نهالستان‌های استان فارس تولید می‌شود.

تولید ۷ میلیون اصله نهال در فارس

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به تولید ۷ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های فارس گفت: در ۷۰ نهالستان مجوزدار در شهرستان‌های مختلف فارس، گونه‌های سیب، گلابی، به، انگور، بادام، گردو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گوجه باغی، گیلاس، آلبالو، پسته، انار، انجیر و انواع مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیموترش و لیمو شیرین، و اقلامی، چون زیتون، گل محمدی، توت فرنگی و نشا گیاهان دارویی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه استان فارس بعد از استان یزد تولید کننده عمده نهال پسته بوده و از نظر تولید نهال، رتبه دوم را در کشور دارد، افزود: درصورتی که نهال پسته در نظر گرفته نشود، استان فارس در تولید نهال‌های پیوندی هسته دار و دانه دار مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.

پاکاری با اشاره به اینکه مهم‌ترین مراکز تولید نهال استان در شهرستان‌های نی ریز، جهرم، مردوشت، شیراز، پاسارگاد، بوانات، فیروزآباد، سپیدان، آباده و اقلید است، تصریح کرد: با توجه به اینکه نهال‌های تولیدی در استان با استفاده از پایه‌های رویشی و ارقام کشت بافت تولید می‌شود، این ویژگی باعث شده فارس در این زمینه جزء استان‌های برتر کشور محسوب شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: نهال‌های تولیدی استان فارس با حفظ قوانین قرنطینه گیاهی به استان‌های مجاور و متقاضی ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: ۴۰۰ نهالستان مجوز دار و غیر مجوز دار در استان فعال است که سالانه بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال تولید می‌کنند، و از این تعداد برای ۷۰ نهالستان مجوز دار و نهال‌های شناسه دار تولید می‌کنند.

پاکاری اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال در نهالستان‌های مجوز دار استان بین ۵ تا ۷ میلیون اصله نهال شناسه دار تولید شود، که در حال حاضر بر روی بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال تولیدی امسال برچسب شناسه نصب و مابقی نهال‌های تولیدی نیز تا اسفند ماه امسال شناسه دار می‌شوند.
انتهای پیام/ت

تولید نهال در نهلستان‌های فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار