در مجلس به تصویب رسید

معافیت فرزندان اولیای معلول از سربازی با یک مصوبه تکراری + سند

در حالیکه به موجب قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال 83 یکی از فرزندان اولیای معلول از خدمت سربازی معاف بود، امروز مجلس مصوبه ای با همین مضمون را به تصویب رساند.

به گزارش خبرنگار  حوزه نظام وظیفه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه ششم دی ماه، ماده 26 لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس، پنجاه‌درصد (50%) حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیاء افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت پرداخت هزینه­‌های مترتب بر معلولیت فرد بر عهده اولیا است از پرداخت مالیات معاف می شود و گواهی تأیید نوع و شدت معلولیت افراد مشمول این ماده از سوی کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت سازمان ارائه خواهد شد.

طی تبصره این ماده، آیین‏‌نامه اجرائی این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می‏‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

معافیت فرزندان معلول از سربازی با یک مصوبه تکراری + سند

همچنین بر اساس ماده 27 که با اکثریت آرای وکلای ملت مصوب شد، یکی از فرزندان اولیائی که خود ناتوان و معلول بوده (‌هر دو یا یکی از آن‌ها‌ معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت‌وظیفه عمومی معاف می‌شود.

طبق تبصره ماده مذکور، ‌همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می‌کنند، مادامی که‌ سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی ‌معاف می‌شوند.

نکته قابل توجه به مصوبه اخیر مجلس، ماده 27 است که با اکثریت آرا به تصویب رسیده است. چرا که پیش از این قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان در تاریخ 1383.2.16 به تصویب رسیده و در تاریخ 1383.3.20 در روزنامه رسمی به چاپ رسیده است.

 معافیت فرزندان معلول از سربازی با یک مصوبه تکراری + سند

ماده 6 این قانون می گوید: «یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می شود.»

همانگونه که مشاهده می کنید، ماده 27 که امروز به تصویب مجلس رسیده، تفاوتی با ماده 6 قانون مصوب سال 83 ندارد. ضمن اینکه در تبصره ذیل ماده 6 قانون سال 83 تاکید شده که «همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می کنند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند.»

انتهای پیام/

 فرزندان اولیای معلول از سربازی معاف می شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مینو اسدی
۱۵:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
من دوپسر دارم اولی۲۸ ساله معلول ذهنی حرکتی شدید که تا الان تو خونه ازش نگهداری کردیم پدرش فتخ ناف دارند ونباید چیز سنگین بلند کنند خب پسر دومم که۲۱ سالشه کمک دست ماست چرا معافیت شامل حالش ننیشه،یعنی چه که دوفرزند معلول داشته باشیم،یه لحظه خودتونا بذارید جای ما بعد رط وشروط بیخود ّدارین.ما خسته ایم خسته،عمروجوونیمون هدر رفت چون خودمون تو خونه نگهداریشو میکنیم لااقل اون یکی پسرمونا،تنها امیدمونا ازمون دور نکنید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رسول
۲۲:۳۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام
من مادرم بیماری mdd داره و به تشخیص کمیسیون بهزیستی نوع معلولیتش رو شدید زدن و کمیسیون نظام وظیفه هم تایید کرده ولی شورای عالی منو رد کرده ،اگه قانونه پس چرا اجرا نمیشه ،چرا مارو دوسال بردن و اوردن ،باز به نظر شورای عالی هم که به ناحق رای داده نمیشه اعتراض کرد ،این کجاش قانونیه
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۲۳:۵۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
بخدا نامریه من خواهرم معلوله مادر پدرمم پیرن و پدرم از کار افتادس اگه من برم خدمت کی خرج اینارو بده به قرآن نابود میشن الانم موندم چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
چطوری میشه از این تسهیلات استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۵۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
حتما دو معلول یعنی یک معلول .معلول به حساب نمیاد .خب بگین نمیدیم .چرا میگین دو معلول
Iran (Islamic Republic of)
صبحناز علی اکبرزاده
۰۰:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
با سلام من مادری معلول و خانه دار هستم باتشخیص کمسیون پزشکی معلولیتم شدید هستش متاسفانه با نظر کمسیون نظام وظیفه نمی توانم کفالت معافیت یکی از فرزندانم رو بگیرم ایا من‌ پیگیر این مسئله باشم یا نه لطفا راهنمایی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
نعمت اله عیوضی نسب
۱۱:۵۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
من قبل از تولد پسر معلولم ۴سال فراری بودم ایا این معافیت شامل حال من میشود
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۱۵ ۱۴ تير ۱۳۹۷
آخه این چه قانونیه دوتا معلول. من یدونه داداش معلول دارم پدرم و مادرمم پیرن من برم سربازی چیکارکنن.
Netherlands
الهام محمودی
۰۳:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من یک فرزند معلول دارم آیا پسر دیگرم از خدمت معاف میشود
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۱:۰۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
من ازکجا باید بدونم مریضی پدرمن معلولیت حساب میشه یانه؟پدرمن سرطان حنجره داشت که الان حنجره شو کلا درآوردن نمیتونه حرف بزنه و ازکارافتاده شده حتا نمیتونه یه چیز معمولی سنگین رو برداره این معلولیت حساب میشه یانه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
آقا غیبت اگه مانع نبود که خوب بود یک برادرم از سال73معلول ذهنی و دیگری از90خودم متولد64پروندرو بردم حوزه میگه غیبت داری آخه چیکار کنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
بهرام برومیده
۰۷:۱۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
چرا فرزندان معلول هیچ درصدی در اسخدامی ها ندارند همه ای استخدامی ها رد میشیم
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۲:۴۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
سلام .‌پدره من زمان جنگ تو‌ماکو ۲۸ ماه خدمت کرده. ایا منو معافیت میگیره ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سهراب نجفی
۱۰:۴۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
سلام من یک فرزند معلول دارم ایا پسر دیگرم از خدمت معاف می شود
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۲:۴۴ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
من یک دختر معلول شدید ذهنی حرکتی دارم ویک پسر ایا پسرم شامل این معافیت ها میشود
Netherlands
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
باسلام اگه دوفرزند داشته باشی یگی ازشون معلول باشد بایستی چکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۹ ۱۲ دی ۱۳۹۶
پدر من معلوليت جسمي داره معلوليتشو تشخيص دادن متوسطه
در حالي كه به زور ميره سر كارو ميادش چرا واقعا بايد اينطور باشه اخه تورو خدا يه فكري بكنيد
من همين الان كمك خرجشم وگرنه نميرسه به خونه به خدا نبايد كار كنه من شرمندم كه كار ميكنه
Iran (Islamic Republic of)
Saeid
۰۷:۲۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
این قانون از کی اجرا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۶
واقعا چرا باید حداقل دو فرزند معلول باشه.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۶
واقعا چرا باید حداقل دو فرزند معلول باشه... یعنی زندگی برای یکی مثل من با پدرو مادر پیر و یه خواهر معلول راحته؟؟؟ من نباید بتونم یه اینده ای رو تامین کنم تو این شرایط اجتماعی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دیوید
۲۳:۵۷ ۰۷ دی ۱۳۹۶
واقعا افتضاحه من دوپسر دارم یکسیش معلوله اون یکیش هم باید بره خدمت . این چه قانونیه ..این چه حمایتیه از خانواده معلولین ....بزنم خودمو ناقص کنم معلول بشم خوبه ؟ با این اوضاع تخم مرغ
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۳۶ ۰۷ دی ۱۳۹۶
سلام.من از پرسنل نیروی انتظامی هستم که به دلیل ناراحتی قلبی برابر رای کمیسیون عالی پزشکی ناجا معلول عادی شناخته شده و مشمول بازنشستگی پزشکی شدم.آیا معافیت خدمت نظام وظیفه شامل تنها فرزندم میشه یا خیر.لطفا راهنمایی کنید.با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۷ دی ۱۳۹۶
خیلی عایل بود تشکر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۲۱ ۰۷ دی ۱۳۹۶
برادر يك معلول هم معاف ميشود در قانون جديد و اينكه ماده ٩ عفو رهبري هم قبلا بود كه مكمل اين ماده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۶
سلام ایا وجود برادر بزرگتر و داشتن غیبت مانع میشود؟ من پدرم و خاهرم معلول میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۶ دی ۱۳۹۶
باسلام اگه دوفرزند داشته باشی یگی ازشون معلول باشد بایستی چکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۷:۰۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
اخه چرا باید حداقل 2 فرزند معلول باشه تا معاف بشن. من برادر معلول ذهنی شدید دارم که پدر و مادرم از لحاظ هزینه ای و نگهداری ایشون دچار مشکلن با این اوضاع من باید 2سال کنارشون نباشم لطفا تجدید نظری در این لایحه انجام بشه
Germany
ا
۱۴:۴۱ ۰۶ دی ۱۳۹۶
وقتی اولیایی دارای معلولیت هستند. و یک فرزند معلول هم دارند، چرا باید فقط یک نفر از این خانواده معاف بشه؟ طبق این قانون، اگر پدر معلول باشه، یک پسرش معافه، حالا اگر پدر معلول باشه و یک فرزند معلول هم داشته باشه، بازم یک نفر معافه... من دقیقا این وضعیتو دارم.. پدر معلول، برادر معلول، سوالم اینه، آیا واقعا یک نفر معاف شده، میتواند هم زندگی خودش و خانوادشو بچرخونه و هم از دو نفر معلول نگهداری کنه؟؟؟؟؟
Germany
ا
۱۴:۲۱ ۰۶ دی ۱۳۹۶
باسلام،این ک یک قانون تکراریه، امیدواریم حداقل دو نفر از فرزندان اولیای معلول، معاف شوند، چون اگر فرزندی ک معاف شده، ازدواج کنه، سرپرستی اولیای معلول، برای فرزندی ک ازدواج کرده، مشکل میشه، ولی اگر دو فرزند معاف بشوند، منطقی تر ب نظر میرسه
آخرین اخبار