برگزاری کارگاه آموزشی پایداری تولیدات کشاورزی در اهواز

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از برگزاری کارگاه آموزشی تغذیه متعادل گیاه و مدیریت تنش ها در راستای پایداری تولیدات کشاورزی در اهواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کارگاه آموزشی تغذیه متعادل گیاه و مدیریت تنش ها در راستای پایداری تولیدات کشاورزی با حضور عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، معاون بهبود تولیدات گیاهی، معاون بهبود تولیدات گیاهی، کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی و کارشناسان و کشاورزان استان در اهواز برگزار شد.

محمد قاسمی نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که ۱۳۸ نوع محصول زراعی و باغی در این اراضی کشت می شود اظهار کرد: ۹۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان مشغول فعالیت هستند.

وی بیان داشت: با وجود تنش کم آبی و منابع آب و خاکی که در استان وجود دارد باید با استفاده از روش های مناسب تنش های موجود را کاهش داد و با استفاده از مدیریت کنترل بیولوژیکی و تلفیقی عوامل زیان رسان را مدیریت کرد.

قاسمی نژاد ارتقاء ضریب مکانیزاسیون، بومی کردن تکنولوژی، توسعه کشت گلخانه ای و لزوم اعمال روش های خاص در خصوص بهره وری از نهاده ها را از دیگر راه های توسعه و ترویج کشت بهینه دانست.

علیرضا جعفر نژادی، دبیر کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی استان خوزستان در ادامه افزود: با توجه به روند افزایش جمعیت و لزوم مدیریت افزایش تولید در واحد سطح ناگزیر به افزایش تولیدات محصولات هستیم.

وی اذعان داشت: عدم توجه به عناصر غذایی و تخلیه خاک ها، از بین رفتن فیزیک خاک و وجود بیماری های مختلف که باعث ایجاد تنش و اثرگذاری بر تولیدات شده است را از عمده مشکلات موجود دانست.

جعفز نژادی با بیان اینکه ۵۰ درصد حاصلخیزی خاک در خوزستان دچار مشکل تغذیه ای است تصریح کرد: ارائه برنامه غذایی مناسب و برگزاری کلاس های آموزشی در همه مراحل فنولوژیکی گیاه می تواند کمک شایانی به این امر کند.

محمد بنی غیبی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور توجه به نقش عناصر غذایی در تغذیه را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: با بررسی تنش های خشکی، اکسیژن و گرما، می توان توجه نکردن به نیاز عمومی و اختصاصی گیاه، عدم توجه به شیوه استفاده صحیح کود با توجه به شیوه های جذب توسط ریشه و انتخاب گیاه و توجه نکردن به نقش تغذیه در گذر از تنش های محیطی را از عمده مشکلات بخش کشاورزی نام برد.

انتهای پیام/گ

کارگاه آموزشی پایداری تولیدات کشاورزی در اهواز برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.