جلالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

واردات زیتون کنسروی ضرورتی ندارد/ سرانه مصرف روغن زیتون در ایران نصف متوسط جهانی

عضو شورای ملی زیتون گفت: با وجود ممنوعیت واردات،در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد عرضه زیتون‌های کنسروی وارداتی هستیم، در حالیکه واردات آن ضرورتی ندارد.

 واردات زیتون کنسروی ضرورتی ندارد/ سرانه مصرف روغن زیتون مصف متوسط جهانینادر جلالت عضو شورای ملی زیتون در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از سرانه پایین مصرف روغن زیتون در ایران، اظهار کرد: در شرایط کنونی سرانه مصرف روغن زیتون در ایران نصف متوسط جهانی است که انتظار می‌رود با ترویج فرهنگ مصرف، سرانه روغن زیتون افزایش یابد، چرا که این امر تأثیر بسزایی در سلامت افراد دارد.

وی سرانه مصرف روغن زیتون در ایران را 250 گرم اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف روغن زیتون در یونان 20، اسپانیا 14، ایتالیا 12 کیلو و متوسط جهانی 500 گرم است.

 جلالت با اشاره به اینکه سالانه 12 تا 13 هزارتن روغن زیتون در داخل تولید می‌شود، افزود: میزان تولید روغن زیتون در ایران به اندازه‌ای نیست که جوابگوی نیاز کشور باشد از این رو اخذ تعرفه مناسب واردات می‌تواند عاملی مهم در جهت کنترل قیمت در بازار باشد.

 عضو شورای ملی زیتون از قاچاق زیتون کنسروی در بازار خبر داد و گفت: علی‌رغم ممنوعیت واردات، اخیرا در برخی سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد عرضه زیتون‌های کنسروی اسپانیایی و یونایی هستیم که مسوولان امر باید جوابگوی این موضوع باشند، چرا که تولید زیتون کنسروی کشور جوابگوی نیاز داخل است.

به گفته وی نبود کنترل مناسب بازار زمینه را برای کمبود محصول و افزایش قیمت رقم می‌زند.

این مقام مسوول ادامه داد: سال گذشته، سال ناآور زیتون بود که در نهایت این امر افزایش قیمت در چند ماه اخیر را به همراه داشت و مجددا با برداشت و عرضه مناسب محصول قیمت‌ها به تعادل رسید.

جلالت با اشاره به نوسانات نرخ روغن زیتون در بازار تصریح کرد: در چند ماه اخیر، نوسان نرخ دلار منجر به رشد قیمت روغن زیتون در بازار شد که در صورت حمایت دولت در بحث تعرفه تا حدی قیمت‌ها تعدیل خواهد یافت.

انتهای پیام/

نوسان نرخ دلار، قیمت روغن زیتون را بالا برد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار