رئیس شورای روستای ابیانه مطرح کرد:

لباس سنتی ابیانه ثبت ملی می‌شود

رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی ابیانه گفت: برای حفظ لباس سنتی ابیانه در مراسمی این لباس در نوروز ۹۷ ثبت ملی می‌شود.

لباس سنتی ابیانه ثبت ملی می‌شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا علیرضایی امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: روستای تاریخی ابیانه از نظر فرهنگی و سنتی ریشه در تاریخ دارد و مردم این آبادی با حفظ سنت‌ها، آئین‌ها، رسومات و پوشش خود نقش موثری در زنده نگه داشتن رسوم گذشتگان داشته و تا کنون هیچ‌کدام از آن‌ها نه تنها از بین نرفته بلکه گرامی نیز داشته شده است.

وی افزود: مردم ابیانه که در سراسر ایران یا خارج از ایران که زندگی می‌کنند به محض ورود به روستا لباس سنتی ابیانه را بر تن می‌کنند تا اصالت اصلی خود را حفظ کرده باشند و یا اعضای شورا نیز هنگام حضور در مراسم رسمی شهرستان نطنز با لباس محلی در جلسه حاضر تا این سنت زنده نگه داشته شود.

رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی ابیانه تصریح کرد: همه می دانیم که لباس محلی زنان و مردان ابیانه، برای همه و برای خودمان جذابیت ویژه‌ای دارد، این لباس (به‌ ویژه لباس زنان ابیانه) با گوناگونی رنگ‌ها که گویی باغی از گل‌های زیباست و با پارچه‌هایی که هر کدام نشان از فرهنگ این سرزمین زیبا دارد.

وی ادامه داد: جمعی از علاقه‌مندان به حفظ سنت‌های ابیانه را بر آن داشته است تا به‌ صورت خودجوش و با هماهنگی شورای اسلامی ابیانه، پایگاه میراث فرهنگی ابیانه، بنیاد جوانان ابیانه و دهیاری ابیانه، برای ثبت ملی لباس ابیانه اقدام کنند.

 علیرضایی خاطر نشان کرد: در همین رابطه برای استانداردسازی و جلوگیری از تغییرهای ناهمگون این لباس و حفظ و احیای این هویت ارزشمند فرهنگی و منحصر به‌ فرد، هم‌چنین کاهش رواج لباس‌های غیرمتعارف، تشویق نسل جدید و فرزندانمان به استفاده از این هویت ماندگار، معرفی و تشویق دوزندگان این لباس سنتی، اشتغال‌زایی و حمایت از فروشندگان بومی این لباس و ...در نظر داریم در جشنی که در تعطیلات  نوروز ۱۳۹۷ در ابیانه برگزار خواهیم کرد این فعالیت فرهنگی را پاس بداریم.

وی از همه‌ی صاحبان فکر، پژوهش‌گران و علاقه‌مندان دعوت کرد  تا برای دست‌یابی به هدف‌های طرح شده و ارائه‌ راهکارهای پیشنهادی یا همکاری برای برپایی این جشن از طریق آدرس ایمیل omrani_2004@yahoo.com اقدام کنند.

 

انتهای پیام/م 

 

ثبت ملی لباس ابیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.