جلوگیری از ازدیاد پرونده‌های قضائی با بیان فرهنگ وکالت در جامعه

استاندار خوزستان کاهش پرونده ها، بسیاری از هزینه‌های جاری و شلوغی محاکم قضائی را در گرو ترویج فرهنگ وکالت در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفت: در اسناد حقوق بشری و در قوانین داخلی اکثر کشورها حق داشتن وکیل یکی از حقوق اساسی برای برقراری یک محاکمه عادلانه و تضمینی برای حفظ حقوق متهم است و در اصل ۳۵ قانون اساسی کشورمان به این مهم اشاره شده است و به صورت واضح و روشن اشعار می دارد در همه دادگاه ها، طرفین حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

وی افزود: قانون اساسی، برترین قانون است و هیچ یک از قوانین و مقررات نباید در تضاد با آن باشد. این اصل در قانون اساسی نگاه ویژه، مهم و اساسی حاکمان نظام اسلامی در هنگام تدوین قانون اساسی می رساند که حق انتخاب وکیل را برای طرفین به رسمیت شناخته شده است. این حق به دلیل اهمیت و حساسیتی که دارد در ماده 3  قانون احترام به آزادی مشروع و حقوق شهروندی و همچنین در مواد و قوانین دیگری اشاره شده که گرفتن وکیل تسخیری در ماده ۱۸۶ آئین دادرسی به علت نداشتن توانایی برای انتخاب وکیل از آن جمله هستند.

شریعتی گفت: به استناد قانون، شأن رئیس کانون وکلا همانند دادستان است و همچنین وکلا از مصونیت، حیثیت و حرمت شغل قضا برخودارند. کانون وکلا به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای مدنی و صنفی است و افتخار دفاع از حقوق شهروندی را دارد. همانطور که اشاره کردم و در قانون اساسی و سایر قوانین هم تأکید شده ضرورت تضمین استقلال قانون وکلا یکی از دغدغه های وکلا و فرهیختگان است که باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: بدون شک جایگاه وکالت و حق دفاع با میزان پیشرفتگی و توسعه یافتگی کشورها و جوامع رابطه مستقیم دارد به عبارت دیگر هرچه جامعه پیشرفته تر و توسعه یافته تر باشد جایگاه وکالت در آن رفیع و مستحکم تر است؛ بنابراین بر ما مسئولان این مسئولیت را سنگین تر می کند که نهایت تلاش خود را برای داشتن کشور و استانی توسعه یافته انجام دهیم.

شریعتی افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید در زمینه حقوق شهروندی و احترام به وکلا اهتمام جدی و ویژه دارد و در همین راستا منشور حقوق شهروندی از اول دولت یازدهم را با مشورت حقوقدانان مورد پیگیری جدی قرار داد و آن را در آذر ماه سال گذشته رونمایی و منتشر شد. اخیرا هم با حضور رئیس جمهور اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق شهروندی برگزار شد که در آن جلسه رئیس جمهور سخنان قابل تأملی بیان کرد که ما در استان خوزستان بنا داریم در همین خصوص سمینار حقوق شهروندی را در آینده ای نزدیک برگزار کنیم.

انتهای پیام/م

باید فرهنگ وکالت در جامعه ایجاد شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.