معاون اول رئيس جمهور خبر داد:

نهفتگي دو ميليون و 500 هزار شغل در بخش راه و مسكن

ايجاد دو ميليون و 500 هزار شغل تنها در دل بخش راه و مسكن نهفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ رحيمي در مراسم افتتاح نمايشگاه راه و شهرسازي و صنايع وابسته با اشاره به اينكه در بخش راه و مسكن بايد حداقل دو ميليون و 500 هزار شغل ايجاد شود،گفت: بخش عمده اين اشتغال در زمينه راه، مسكن و ترانزيت وجود دارد كه رقم بيكاري را در كشور مي پوشاند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه وزير راه و شهرسازي يكي از بهترين وزراي دولت نهم و دهم است،ادامه داد: به نظر من چنين كسي همانند وزير راه و شهرسازي در دولت هاي گذشته نداشتيم اميدواريم در آينده همانند ايشان در بخش هاي مختلف كشور وجود داشته باشد.

معاون اول رئيس جمهور گفت: دو وزارتخانه راه و شهرسازي با مشخصات ويژه خود در دستان اين وزير با پيشرفت خوب در حال فعاليت است كه نمايندگان مجلس هم در اين زمينه سفارش هاي زيادي را براي حمايت از دو بخش راه و شهرسازي كرده اند.

رحيمي با بيان اينكه راه يكي از اساسي ترين زير ساخت هاي كشور است، افزود: كشورهاي بزرگ و صنعتي دنيا اولين كاري را كه انجام مي دهند اين است كه از جهت راه خود را بي نياز مي كنند و كشور ما هم به خاطر گستردگي و پهناوري خاك كار بسيار دشوار و پر هزينه اي را براي ساخت راه بر عهده دارد.

معاون اول رئيس جمهور با اعلام اينكه كشور ما از نظر راه سازي دچار يك عقب ماندگي است، گفت: مهمترين بخش در توسعه اقتصادي و گسترش ثروت، توسعه زير بناهاي كشور است؛ بنابراين وجود برنامه ريزي از سوي معاونان و كارشناسان متخصص مي تواند ما را در اين امر كمك و ياري كند تا به آن هدف پيش بيني شده در زمينه راه و شهرسازي برسيم.

وي با اعلام اينكه در صورت اتصال بين دولت با پيمانكاران و متخصصان مي توان بخش راه و شهرسازي را بيش از پيش توسعه داد،ادامه داد: تنها با حضور بخش خصوصي است كه مي توان ساخت راه و همچنين شهرسازي را تا 10 سال به پيش برد.

رحيمي يادآور شد: با تمام وجود و از عمق قلبم بايد از مسئولان تزانزيت كشور تقدير و تشكر كنم چرا كه توانستند مسيرهاي مختلف ترانزيتي را با كشورهاي ديگر بسط و گسترش دهند.

وي افزود: كشور ما به اندازه فروش نفت مي تواند درآمدزايي داشته باشد و تنها لازمه آن است كه جاده ها را آماده كند تا كشش جابجايي كالا از كشور به كشورهاي ديگر به 50 ميليون تن كالا در سال افزايش پيدا كند.

رحيمي راه آهن را بهترين و ارزان ترين راه براي حمل و نقل كالا و مسافر در كشور عنوان كرد و گفت: ما از طريق شبكه ريلي مي توانيم به كشورهاي مختلف آسياي دور و همچنين كشورهاي اروپايي كالا و مسافر جابجا كنيم و همچنين مي توانيم از طريق راه تاريخي ابريشم و بازسازي اين راه جابجايي كالا را در مدت 12 روز انجام دهيم.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه ما درآمد هنگفتي را مي توانيم در اين مسيرها بدست آوريم،ادامه داد: در حال حاضر يكي از اساسي ترين كارها ايجاد اشتغال در اين مسيرها است چرا كه ساخت راه و گسترش آن به كشورهاي همسايه و يا كشورهاي دنيا مي تواند براي كشور اشتغالزايي بوجود آورد.

وي با اشاره به تحريم كشور توسط كشورهاي غربي گفت: طولي نخواهد كشيد كه كشورهاي غربي به دست بوسي كشور ما بيايند چرا كه الان غربي ها به وضعيت بدي از نظر اقتصادي گرفتار شدند.

رحيمي تصريح كرد: نمايشگاه راه و شهر سازي محصول تحريم است چرا كه دست خالي و در اين وضعيت ويژه توانستند دستاوردهاي خوبي را از خود به جاي بگذارند و به نمايش در بياورند.

وي با اشاره به وضعيت صنعت هوايي در كشور گفت: در حال حاضر صنعت هوايي كشور در شديدترين تحريم ها قرار دارد چرا كه كشورهاي غربي تا توانسته اند از تحريم براي هواپيماهاي ما و همچنين مسئله سوخت رساني به آنها استفاده كردند. اما ما عمل متفاوتي را براي آنها انجام داده ايم به طوريكه هم اكنون استاندارد سازي هواپيماهاي ما در بين كشورهاي جهان رتبه 10 را از آن خود كرده است.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با اشاره به بخش مسكن كشور خاطرنشان كرد: طي روزهاي گذشته جلساتي را با مسئولان و پيمانكاران بخش مسكن تشكيل داديم كه در اين جلسات به بحث ساخت مسكن براي افرادي كه از داشتن مسكن محروم هستند تاكيد شد و همچنين ايجاد يك انقلاب بزرگ در عرصه مسكن از ديگر اهدافي بود كه در اين جلسات دنبال شد.

*ساخت دو ميليون و 600 هزار واحد مسكوني طي دو سال گذشته

وي ادامه داد: طي دو سال گذشته پيشرفتي كه در ساخت مسكن داشتيم موجب شد دو ميليون و 600 هزار واحد ساخته شود كه اين اتفاق بزرگي براي كشور به شمار مي آيد.

رحيمي افزود: در صورتيكه پيمانكاران و مسئولان مربوطه مسكن نيازمند حمايت و منابع مورد نياز باشند دولت و مجلس براي جذب سرمايه آنها اقدامات اساسي را انجام مي دهد.

وي با بيان اينكه منابع دولتي و بخش خصوصي موجب شد 60 هزار ميليارد تومان براي بخش راه و حمل و نقل در سال 90 تامين شود، گفت: اين ميزان بودجه براي ساخت 17 هزار كيلومتر راه در كشور در نظر گرفته شده كه به عقيده من پول زيادي است.

رحيمي اضافه كرد: هم اكنون 7 هزار و 500 كيلومتر راه آهن، 2 هزار و 200 كيلومتر آزاد راه، 5 هزار كيلومتر بزرگراه، 2 هزار كيلومتر راه اصلي در دست احداث است.

وي گفت: در سال جاري حدود 34 ميليون نفر از طريق شبكه ريلي جابجا شدند كه نسبت به سال گذشته 5 ميليون و 200 هزار نفر افزايش جمعيتي در بخش ريلي داشتيم.

معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: امسال 42 ميليون تن بار در كشور جابجا شده كه نسبت به سال گذشته 8 ميليون و 600 هزار تن افزايش جابجايي داشتيم.

وي يادآور شد: در دولت نهم و دهم 15 فرودگاه، 25 بندر و حدود 14 هزار صندلي به صندلي هاي هواپيما اضافه شده است.

رحيمي با بيان اينكه امسال در 4 استان جشن مسكن را خواهيم گرفت، گفت: در 4 استان كشور جشن مسكن دار شدن همه كساني كه از داشتن مسكن محروم بودند، گرفته مي شود.

وي تاكيد كرد: تورم 33 درصدي مسكن با ساخت مسكن مهر و همچنين اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها حذف شد.

رحيمي خاطرنشان كرد: خوشبختانه در كشور 50 فناوري نوين براي ساخت مسكن در كشور وجود دارد كه اين جاي بسي خوشحالي براي مسئولان و مديران كشور است./ق2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار