رویدادهای خبری کوتاه چهارشنبه افغانستان

شباهت حضور آمریکا با شوروی در افغانستان، افتتاح راه هوایی کابل-بمبی،حمله داعش به پایگاه نیروی مردمی در ولایت «کنر»، بازداشت 8 قاچاقچی موادمخدر در میدان هوایی کابل و فرار 5 زندانی از زندان «بلخ» از رویدادهای مهم خبری روز چهارشنبه در افغانستان است.

رویدادهای خبری کوتاه چهارشنبه افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شباهت حضور آمریکا با شوروی در افغانستان، افتتاح راه هوایی کابل-بمبی،حمله داعش به پایگاه نیروی مردمی در ولایت «کنر»، بازداشت 8 قاچاقچی موادمخدر در میدان هوایی کابل و فرار 5 زندانی از زندان «بلخ» از رویدادهای مهم خبری روز چهارشنبه در افغانستان است.

** نمایندگان مجلس حضور آمریکا در افغانستان را با اشغال شوروی سابق مقایسه کردند 
شماری از نمایندگان مجلس افغانستان در نشست عمومی روز چهارشنبه حضور آمریکا را با اشغال شوروی سابق مقایسه کردند و استدالال نمودند که آمریکایی ها نیز به نحوی افغانستان را اشغال کرده اند.
«الله ‌گُل مجاهد» عضو مجلس از جمله نمایندگانی است که تاکید کرد سران حکومت، بزرگان کشور و رهبران جهادی باید بیش از این غرور خود را پایمال نکنند و آمریکایی‌ها و سایر خارجی‌ها را از کشور بیرون کنند. 
مجاهد افزود که حضور آمریکایی ها و ناتو جز تباهی و بیچارگی مردم سودی برای این کشور نداشته است. 
مجاهد اضافه کرد که درحال حاضر آمریکا نیز از لشکر سرخ شوروی هیچ چیز کمتر ندارند و به ‌نحوی کشور را در اشغال خود گرفته ‌اند. 
«خلیل الله شهیدزاده» نیز با سیاه ‌خواندن ششم جدی و حمله شوروی به افغانستان گفت که بهتر است تا دیگر کشورها نیز با عبرت از شکست روس‌ها آرزوی استعمار کشورمان را از سر دور کنند؛ چون تا یک افغان زنده باشد، آنها به این آرزوی خود نمی ‌رسند.
«عبدالستار خواصی» نماینده پروان در مجلس نیز گفت که متجاوزان و کسانی ‌که فکر اشغال و تسخیر افغانستان را در سر می ‌پرورانند باید بدانند که افغانستان مدفن استعمارگران است و افغان‌ها آنها را نیز به سرنوشت روس‌ها مواجه خواهند کرد.

**افتتاح دومین دهلیز هوایی هند و افغانستان
دومین دهلیز تجارتی هوایی افغانستان و هند امروز با حضور «محمد سروردانش» معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان و سفیر هند در کابل افتتاح شد.
دانش افتتاح این دهلیز را در گسترش تجارت کابل - دهلی و صادرات افغانستان از جمله میوه های تازه با اهمیت توصیف کرد.
این دهلیز کالاهای بازرگانی و میوه های تازه افغانستان را از کابل به شهر «بمبی» هند که به گفته دانش 120 میلیون جمعیت دارد، انتقال و برعکس آن نیز کالاهای هند را وارد می کند.
هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده افغانستان محسوب می شود که تاکنون 3 میلیارد دلار در بخش های مختلف از جمله توسعه ای این کشور کمک کرده است.

**حمله داعش به پایگاه نیروی مردمی در «کنر»
«جمعه گل همت» فرمانده پلیس استان پلیس استان کنر افغانستان اعلام کرد که افراد داعش به پایگاه نیروهای مردمی در شهرستان «سوکی» حمله کردند.
وی افزود که در این حمله دو طرف درگیری تلفات داشتند اما به شمار دقیق تلفات دو طرف اشاره نکرده است.
همت گفت که در نبرد داعش و مردم 12 غیر نظامی زخمی شدند و زخمی ها به بیمارستان انتقال یافته اند .

** بازداشت 8 قاچاقچی مواد مخدر از میدان هوایی کابل
مرکز قضایی مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که طی هفته گذشته 8 قاچاقچی مواد مخدر را در فرودگاه کابل شناسایی و دستگیر کرده اند.
در اطلاعیه این مرکز آمده است که از این افراد 41 کیلوگرم مواد مخدر بدست آمد که تمامی به مقصد کشور هند در حال انتقال بودند.

**فرار 5 زندانی از زندان «بلخ»
منابع خبری افغانستان روز چهارشنبه اعلام کردند که شب گذشته 5 زندانی از زندان «شهر مزارشریف» مرکز استان بلخ موفق به فرار شده اند.
بر اساس گزارش این زندانیان اول وارد اتاق آموزش خیاطی برای زندانیان شده اند و از آن جا با تخریب دیوار این اتاق فرار کرده اند.
هویت این زندانیان فاش نشده است اما گفته اند که زندانیان سیاسی بوده اند.

**حمله انتحاری در شهر «لشکرگاه»
«عمرزواک» سخنگوی استانداری هلمند افغانستان به رسانه ها گفت که یک مهاجم انتحاری با خودرو بمب گذاری شده در مقابل پایگاه «505» پلیس در شهر لشکرگاه حمله کرده است .
وی گفت که 14 پلیس در این حمله زخمی شده اند اما درباره کشته شدگان هنوز گزارش دقیقی منتشر نشده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.